۱۷ ساعت پیش

نکات و دستور پخت کوکو عدس به روش مجلسی و با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت کوکو عدس به روش مجلسی و با طعم بسیار عالی

کوکوی عدس یکی از غذاهای سنتی و محبوب آشپزی ایرانی محسوب می‌شود که با استفاده از طیف وسیعی از مواد اولیه و مواد افزودنی متنوع تهیه می‌گردد. این غذای خوش‌طعم و مقوی، از جایگاه ویژه‌ای در میان علاقه‌مندان به غذاهای ایرانی برخوردار است. جهت آشنایی کامل با مراحل تهیه کوکوی عدس به‌همراه نکات ارزشمند آن، لطفاً به ادامه مطلب در وبلاگ آموزشی مامان جون مراجعه فرمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
عدس۲ پیمانه
سیب زمینی متوسط۳ عدد
پپاز متوسط۱ عدد
تخم مرغ۳ عدد
آرد گندم۲ قاشق غذاخوری
آرد سوخاری۲ قاشق غذاخوری
زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و پودر سیربه مقدار کافی

کوکو عدس به روش مجلسی و با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه کوکوی عدس خوشمذاق، ابتدا باید عدس را در یک قابلمه مناسب بریزیم و آن را بشوییم تا گرد و غبار آن پاک شود. سپس قابلمه را تا نیمه با آب پر کرده و روی حرارت متوسط قرار دهیم.

مرحله 2

حال اجازه دهید عدس در آب جوش بماند تا کاملاً بپزد و نرم شود. در این مرحله، سیب زمینی را نیز بشوییم و در یک قابلمه مناسب قرار داده، به اندازه کافی آب اضافه کنیم.

مرحله 3

سیب زمینی را روی حرارت متوسط قرار داده و اجازه دهید به مدت 45 دقیقه بپزد تا مغز آن کاملاً نرم شود. پس از 30 تا 40 دقیقه که عدس کاملاً نرم شد، آن را در آبکش بریزید.

مرحله 4

اجازه دهید آب اضافی عدس کاملاً خارج شود. پس از 45 دقیقه، سیب زمینی را از قابلمه خارج کرده و اجازه دهید کاملاً خنک شود. سپس عدس را در یک کاسه مناسب بریزید.

مرحله 5

در این مرحله، عدس را با گوشت کوب کاملاً له و پوره کنید. پوست سیب زمینی را جدا کرده و با رنده درشت آن را رنده کنید و به پوره عدس اضافه کنید.

مرحله 6

پوست پیاز را جدا کرده و بشویید، سپس با رنده درشت آن را رنده کرده و در صافی بریزید تا آب اضافی آن خارج شود. حال پیاز را به مخلوط عدس و سیب زمینی اضافه کنید.

مرحله 7

در این مرحله، زردچوبه، نمک، فلفل سیاه، پودر سیر، آرد گندم و آرد سوخاری را به مخلوط عدس و سیب زمینی اضافه کرده و ورز دهید تا مواد با هم ترکیب و یکدست شوند. اگر مایه کوکو شل بود، به آن کم کم پودر سوخاری اضافه کنید.

مرحله 8

مجدداً مایه کوکو عدس را ورز دهید تا مواد با هم ترکیب و یکدست شوند. سپس یک تابه مناسب را روی حرارت قرار داده و مقداری روغن مایع در آن بریزید و اجازه دهید کاملاً داغ شود.

مرحله 9

در این مرحله، مقداری از مایه کوکو را برداشته و در دست فرم دهید و به آرامی در تابه قرار دهید. تمام مایه کوکو را به همین صورت سرخ کنید. اجازه دهید یک طرف کوکوها کاملاً سرخ شود.

مرحله 10

در نهایت، پس از اینکه یک طرف کوکوها کاملاً سرخ شد، آنها را برگردانده و اجازه دهید طرف دیگرشان نیز کاملاً سرخ شود. سپس کوکوها را در ظرف مورد نظر چیده و همراه با گوجه فرنگی و خیار شور سرو کنید. نوش جان!