۲ روز پیش

نکات و دستور پخت آلبالو پلو با گوشت قلقلی و طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت آلبالو پلو با گوشت قلقلی و طعم بسیار عالی

آلبالو پلو با گوشت قلقلی یکی از انواع غذاهای سنتی و مطبوع ایرانی است که با طیف گسترده ای از مواد اولیه متنوع تهیه می‌گردد. این غذای خوشمزه و با طعم دلپذیر، از جایگاه ویژه‌ای در میان غذاهای پرطرفدار کشور برخوردار است. برای آشنایی با روش کامل و گام به گام طبخ آلبالو پلو با گوشت قلقلی، لطفاً به ادامه مطلب در وبلاگ آموزشی مامان جون مراجعه فرمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آلبالو۲۰۰ گرم
شکر۳ قاشق غذاخوری
گوشت چرخ کرده۲۰۰ گرم
آرد برنج۲  قاشق غذاخوری
پیاز۱ عدد متوسط
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهاز هر کدام ½ قاشق چایخوری
پودر سیر و پودر پیازاز هر کدام ½ قاشق چایخوری
زعفران دم کردهبه مقدار کافی

آلبالو پلو با گوشت قلقلی و طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه آلبالو پلو با گوشت قلقلی خوشمزه، ابتدا آلبالوها را شسته و هسته آنها را جدا می کنیم. سپس آلبالوها را به همراه شکر به صورت لایه به لایه درون یک قابلمه مناسب ریخته و درب آن را می بندیم. قابلمه را به مدت ۱ ساعت درون یخچال قرار می دهیم تا آلبالوها آب بیندازند. پس از گذشت این زمان، قابلمه را از یخچال خارج کرده و روی حرارت گذاشته و اجازه می دهیم آلبالوها به مدت ۱۵ دقیقه بجوشند.

مرحله 2

پس از گذشت این زمان، قابلمه را از روی حرارت برداشته و آلبالوها را از آب آلبالو جدا می کنیم. آب آلبالو را برای تزیین برنج کنار می گذاریم. سپس پیاز را رنده کرده و درون یک کاسه مناسب می ریزیم. گوشت چرخ کرده را به همراه آرد برنج، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر سیر و پودر پیاز به کاسه اضافه کرده و به خوبی ورز می دهیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. مواد گوشتی را به مدت ۳۰ دقیقه درون یخچال قرار می دهیم تا مزه ها با هم ترکیب شوند. پس از گذشت این زمان، از مواد گوشتی گلوله هایی به اندازه یک گردو بزرگ جدا کرده و قلقلی می کنیم.

مرحله 3

قلقلی ها را درون سینی گذاشته و به مدت ۱۰ دقیقه درون فریزر قرار می دهیم. سپس گوشت های قلقلی را از فریزر خارج کرده و در یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم. مقداری روغن مایع به تابه اضافه کرده و اجازه می دهیم روغن به خوبی گرم شود. زمانی که روغن گرم شد، قلقلی ها را به تابه اضافه کرده و به خوبی سرخ می کنیم. حالا به سراغ درست کردن برنج می رویم.

مرحله 4

برای این منظور، یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر از آب کرده و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا جوش بیاید. سپس برنج را شسته و به همراه مقداری نمک به قابلمه اضافه کرده و اجازه می دهیم برنج بجوشد تا پخت اولیه آن انجام شود. برنج را کمی زنده تر آبکش کرده و مقداری روغن درون یک قابلمه می ریزیم و نان را به عنوان ته دیگ قرار می دهیم. در ادامه یک لایه برنج درون قابلمه ریخته و مقداری آلبالو روی برنج می ریزیم، سپس به همین ترتیب ادامه می دهیم.

مرحله 5

زمانی که مواد تمام شدند، درب قابلمه را بسته و روی حرارت ملایم شعله پخش کن قرار می دهیم، سپس قابلمه را روی شعله پخش کن گذاشته و اجازه می دهیم پلو به مدت ۴۵ دقیقه روی حرارت بماند تا کاملا دم بکشد. پس از گذشت این زمان، قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و مقداری از برنج جدا کرده و به ۲ قسمت تقسیم می کنیم. یکی از قسمت های برنج را با آب آلبالو مخلوط کرده و قسمت دیگر را با مقداری زعفران ترکیب می کنیم.

مرحله 6

آلبالو پلو را مخلوط کرده تا یکدست شود، سپس درون ظرف مورد نظر می ریزیم. روی پلو را با برنج آلبالویی و زعفرانی تزیین کرده و بعد گوشت های قلقلی را روی پلو می چینیم. در نهایت پلو را به همراه ترشی سرو می کنیم.