۳ روز پیش

نکات و دستور پخت خورش خلال کرمانشاهی مجلسی با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت خورش خلال کرمانشاهی مجلسی با طعم بسیار عالی

خورش خلال، که به عنوان یکی از انواع غذاهای سنتی و خوشمزه غرب ایران شناخته می شود، به عنوان یک غذای کردی شناخته شده است. این غذای لذیذ و پرطرفدار، در میان اهالی این مناطق از محبوبیت زیادی برخوردار است. در ادامه، شما می توانید با همراهی وبلاگ آموزشی مامان جون، راهنمای کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه این خورش خوشمزه را مشاهده کنید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
گوشت خورشتی۴۰۰ گرم
خلال بادام۲۰۰ گرم
زرک سیاه½ لیوان
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
گلاب۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده۲  قاشق غذاخوری
لیمو عمانی۲ عدد
پیاز۱ عدد
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

خورش خلال کرمانشاهی مجلسی با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه خورش خلال خوشمزه، ابتدا پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار داده و مقداری روغن مایع به آن اضافه می کنیم. در ادامه پیاز را به قابلمه می افزاییم و به خوبی تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود.

مرحله 2

پس از آن، مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به قابلمه اضافه می کنیم و تفت دادن را تا زمانی که پیاز و ادویه ها با هم یکدست شوند، ادامه می دهیم. سپس رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه می کنیم و چند دقیقه تفت می دهیم تا علاوه بر اینکه طعم و بوی خامی اش به طور کامل گرفته شود، به طور کامل سرخ شده و باعث خوشرنگ تر شدن خورش شود.

مرحله 3

در ادامه، گوشت را به صورت مکعبی خرد می کنیم، می شوییم و به قابلمه افزوده و به خوبی تفت می دهیم تا کمی سرخ شود و رنگش تغییر کند. سپس خلال بادام را با آب سرد می شوییم و به همراه ۳ لیوان آب به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله 4

حالا حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب شروع به جوشیدن کند. پس از اینکه آب جوش آمد، کف های روی سطح آب را با قاشق جمع کرده و دور می ریزیم تا گوشت در پایان پخت طعم و بوی بهتری داشته باشد.

مرحله 5

سپس حرارت را ملایمتر می کنیم و اجازه می دهیم گوشت و خلال بادام به طور کامل بپزند. در همین حین لیمو عمانی ها را با چنگال سوراخ کرده و درون یک لیوان آب جوش می ریزیم و صبر می کنیم تا تلخی شان به طور کامل گرفته شود.

مرحله 6

در این مرحله زرشک را با آب سرد می شوییم، و کنار می گذاریم تا آب اضافی شا خارج شود. سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار داده و مقداری کره یا روغن اضافه می کنیم، و زرشک را به تابه می افزاییم و کمی تفت می دهیم تا براق شود.

مرحله 7

پس از اینکه گوشت به طور کامل پخت، زرشک را به همراه لیمو عمانی، گلاب و زعفران به قابلمه اضافه کرده و کمی هم می زنیم. سپس طعم خورش را می چشیم و به مقدار دلخواه نمک اضافه می کنیم.

مرحله 8

توجه داشته باشید که این خورش به صورت کم آب سرو می شود، پس صبر می کنیم تا خورش کم آب شود و به خوبی روغن بیندازد، سپس آنرا درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم و به همراه برنج سرو می کنیم.