۳ روز پیش

نکات و دستور پخت لوبیا پلو با گوشت تکه ای ساده با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت لوبیا پلو با گوشت تکه ای ساده با طعم بسیار عالی

لوبیا پلو با گوشت تکه ای یکی از انواع غذاهای سنتی و مجلسی فرهنگ ایرانی است که با دستورالعمل ها و مواد مختلفی تهیه می گردد. این غذای لذیذ و پرطرفدار، ترکیبی از لوبیا، گوشت، برنج و ادویه جات متنوع است که با دقت و مهارت آشپزان حرفه ای در کنار هم قرار داده می شوند. برای آشنایی کامل با مراحل مرحله به مرحله طرز تهیه این غذای خوشمزه، توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله همراه وبلاگ آموزشی مامان جون باشید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
گوشت گوسفندی۲۰۰ گرم
برنج۳ پیمانه
لوبیا سبز۲ پیمانه
پیاز۱ عدد درشت
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری سرپر
کره و روغن مایعبه مقدار کافی
زعفران دم کردهبه مقدار کافی
پودر گل محمدی، پودر زیره و پودر دارچینبه مقدار کافی
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار کافی

لوبیا پلو با گوشت تکه ای ساده با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه ای لذیذ، ابتدا پیاز را به صورت نازک خلالی خرد کرده و در یک قابلمه مناسب با کمی کره و روغن مایع تفت می دهیم تا طلایی و نرم شود. سپس گوشت را به صورت مکعبی خرد کرده و به قابلمه اضافه می کنیم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا گوشت کاملا سرخ شود.

مرحله 2

در ادامه زردچوبه، فلفل سیاه و پودر دارچین را به قابلمه اضافه کرده و تفت می دهیم تا عطر ادویه ها آزاد شود. سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی آن گرفته شود.

مرحله 3

حال آب جوش را به اندازه ای که روی گوشت را بگیرد به قابلمه اضافه کرده و اجازه می دهیم گوشت به مدت 2 ساعت درون آب جوش بماند تا کاملا پخته شود. در همین حین لوبیا سبز را به اندازه های دلخواه خرد کرده و در یک قابلمه مناسب با 4 پیمانه آب پخت می کنیم تا کاملا پخته شود.

مرحله 4

زمانی که گوشت نیم پز شد، میزان نمک آن را اندازه گرفته و پس از 2 ساعت که گوشت کاملا پخته شد، لوبیا سبز پخته شده را به آن اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا مزه ها با هم ترکیب شوند.

مرحله 5

در ادامه، برنج را شسته و به همراه 1 قاشق چایخوری نمک درون قابلمه آب جوش ریخته و اجازه می دهیم 8 تا 12 دقیقه بپزد تا پخت ابتدایی آن انجام شود. سپس برنج را آبکشی کرده و در یک قابلمه مناسب با مقداری روغن مایع و ته دیگ دلخواه مرتب می کنیم.

مرحله 6

حال مواد میانی را به صورت یکنواخت روی برنج ریخته و مقداری پودر گل محمدی، پودر زیره و زعفران دم کرده را به صورت پخش روی آن می ریزیم. این مراحل را تا تمام شدن مواد تکرار می کنیم.

مرحله 7

در نهایت قابلمه را روی حرارت ملایم شعله پخش کن قرار داده و درب آن را با دم کنی پوشانده تا پلو به مدت 45 دقیقه دم بکشد. پس از آن پلو را مخلوط کرده و درون ظرف مورد نظر سرو می کنیم، همراه با سالاد شیرازی یا ماست.