۵ روز پیش

نکات و دستور پخت نان قیفی شکلاتی، صبحانه رو خاص‌تر درست کنید!

نکات و دستور پخت نان قیفی شکلاتی، صبحانه رو خاص‌تر درست کنید!

نان قیفی شکلاتی یکی از انواع میان‌وعده‌های خوشمزه و لذیذ محسوب می‌شود که بافتی سبک و ترد دارد. این نوع نان که به سهولت و راحتی قابل تهیه است، برای پذیرایی و میزبانی بسیار مناسب بوده و طرفداران زیادی در میان علاقه‌مندان به شیرینی‌ها و میان‌وعده‌های خوش‌طعم دارد. علاوه بر این، نان قیفی شکلاتی را می‌توان به عنوان یک دسر مطلوب و لذیذ نیز مورد استفاده قرار داد. در ادامه با راهنمای گام‌به‌گام و مرحله‌به‌مرحله آموزش طرز تهیه این شیرینی خوشمزه در وبلاگ آموزشی مامان جون همراه خواهید بود.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
شیر ولرم۱۴۰ گرم معادل ۴/۳ پیمانه
تخم مرغ۱ عدد
شکر۳۵ گرم معادل ۳ قاشق سوپ خوری
نمک۲/۱ قاشق چای خوری
بهبود دهنده ( اختیاری)۲/۱ قاشق چای خوری
مایه خمیر۵ گرم معادل ۱ قاشق چای خوری
کره ذوب شده۳۰ گرم
آرد۲۸۰ گرم معادل ۲ پیمانه و ۲ قاشق سوپ خوری
شیر۳۰۰ گرم معادل ۱ و ۲/۱ پیمانه
زرده تخم مرغ۵۴ گرم معادل ۳ عدد
شکر۲۰ گرم معادل ۲ قاشق سوپ خوری
نشاسته ذرت۲۰ گرم معادل ۳ قاشق سوپ خوری
شکلات تلخ۱۰۰ گرم
وانیل۴/۱ قاشق چای خوری
کره۱۵ گرم
پودر پسته، پودر نارگیل و مغز گردو برای تزئینبه مقدار لازم

نان قیفی شکلاتی، صبحانه رو خاص‌تر درست کنید!

مرحله 1

متن پارافراز شده به صورت گسترده و با رعایت اصول بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO):

مرحله 2

ابتدا برای تهیه کرم شکلاتی، مقداری شیر را در یک ظرف ریخته و سپس نشاسته ذرت را به آن اضافه کرده و هم بزنید تا با هم ترکیب شوند. سپس زرده‌های تخم مرغ را جدا کرده و به مخلوط اضافه کرده و خوب هم بزنید تا از لختگی خارج شوند.

مرحله 3

پس از آن، شکر را به مخلوط اضافه کرده و هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند. سپس مخلوط را از صافی عبور داده تا کاملاً صاف و یکدست شود. سپس مخلوط را در یک تابه ریخته و روی حرارت متوسط قرار داده و مدام با همزن دستی هم بزنید تا ته نگیرد و به غلظت مناسب برسد.

مرحله 4

وقتی که مخلوط به غلظت مطلوب رسید، تابه را از روی حرارت برداشته و کنار گذاشته و سپس شکلات‌ها را به آن اضافه کرده و با همزن دستی هم بزنید تا شکلات‌ها با حرارت ذوب شده و در مخلوط کاملاً یکدست شوند. سپس مقداری وانیل و کره را به مواد اضافه کرده و هم بزنید تا عطر وانیل پخش شده و کره با مخلوط ترکیب شود.

مرحله 5

وقتی که کره در مواد حل شد و بافت آن یکدست شد، کرم شکلاتی آماده است. سپس کرم را در یک ظرف ریخته و روی آن را با نایلون پوشانده و در دمای محیط قرار داده تا کاملاً خنک شود. پس از خنک شدن، غلظت کرم بیشتر می‌شود.

مرحله 6

برای تهیه خمیر، ابتدا نصف مقدار شیر ولرم را در یک ظرف ریخته و شکر را به آن اضافه کرده و هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. سپس خمیر مایه را به مواد اضافه کرده و هم بزنید تا خوب با هم ترکیب شوند. سپس ظرف را پوشانده و در دمای محیط قرار داده تا خمیر مایه به مدت 10 دقیقه استراحت کند.

مرحله 7

در ظرف دیگری، تخم مرغ‌ها را ریخته و با همزن دستی هم بزنید تا از لختگی خارج شده و یکدست و پف دار شوند. سپس شکر را به آن‌ها اضافه کرده و هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند. در ظرف دیگری، کره را به روش بن‌ماری ذوب کرده و سپس به مواد اضافه کرده و هم بزنید تا با هم ترکیب شوند.

مرحله 8

سپس آرد الک شده را به مخلوط اضافه کرده و هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. سپس مقداری نمک و بهبود دهنده را به مخلوط اضافه کرده و خوب هم بزنید. بعد از آن، خمیر مایه عمل آمده را به مخلوط اضافه کرده و خوب هم بزنید تا به خورد مواد برود. سپس مخلوط را کمی ورز داده تا خمیر جمع شده و کاملاً شکل بگیرد.

مرحله 9

بافت خمیر در این مرحله ممکن است مقداری چسبندگی داشته باشد که مشکلی نیست. کافی است که با یک نایلون روی خمیر را پوشانده و اجازه دهید تا در دمای محیط به مدت 15 دقیقه استراحت کند. سپس روی خمیر را برداشته و به مدت 5 تا 6 دقیقه دیگر ورز دهید تا بافت آن صاف، یکدست، نرم و لطیف شود.

مرحله 10

خمیر را روی سطح صاف که آرد پاشی شده است قرار داده و کمی ورز دهید. سپس داخل یک ظرف را با روغن چرب کرده و خمیر را به شکل یک چانه درآورده و سطح آن را با روغن کمی چرب کرده و داخل ظرف قرار داده و روی آن را با نایلون پوشانده و اجازه دهید تا خمیر در دمای محیط به مدت یک ساعت استراحت کند تا حجم آن تقریباً دو برابر شود.

مرحله 11

بعد از این زمان، خمیر را از داخل ظرف بیرون آورده و با فشار انگشت روی آن پف آن را گرفته و دوباره کمی ورز داده و سپس آن را روی سطح صاف قرار داده و با کاردک به 14 قسمت مساوی تقسیم کرده. وزن هر قسمت تقریباً 30 گرم است. هر قسمت را کمی ورز داده و به شکل چانه درآورده و همه چانه‌ها را آماده کرده و روی آن‌ها را با نایلون یا پارچه پوشانده تا خشک نشوند.

مرحله 12

سپس یک چانه را برداشته و روی سطح صاف قرار داده و با دست به آن فرم داده و به شکل یک نوار باریک بلند درآورده و انتهای آن را با دست کمی فشار داده و صاف کرده و سپس نوار را به دور قیف از پایین به بالا پیچیده و به آن فرم داده. دقت کنید که ابتدا و انتهای خمیر را محکم کنید تا در هنگام پخت از هم باز نشوند. همه خمیرها را به همین شکل آماده کرده تا فرم بگیرند.

مرحله 13

سپس داخل سینی فر کاغذ روغنی یا کاغذ نسوز قرار داده و خمیرهای قیفی شکل را با فاصله در سینی فر چیده و روی آن‌ها را با یک نایلون پوشانده و اجازه داده تا به مدت 45 دقیقه در دمای محیط استراحت کنند تا حجم آن‌ها زیاد شود.

مرحله 14

بعد از آن، سینی را در فر که از 10 دقیقه قبل گرم شده است قرار داده و دمای فر را روی 180 درجه سانتی‌گراد تنظیم کرده و اجازه داده تا نان‌ها به مدت 15 تا 20 دقیقه در فر بپزند تا سطح آن‌ها طلایی رنگ شود. چند دقیقه آخر نیز گریل را روشن کرده.

مرحله 15

سپس سینی را از فر بیرون آورده و در دمای محیط قرار داده تا نان‌ها کمی خنک شوند. سپس به راحتی فویل‌ها و قیف‌ها را از داخل نان‌ها بیرون آورده و اجازه داده تا نان‌های قیفی در دمای محیط خنک شوند.

مرحله 16

بعد از خنک شدن نان‌ها، کرم شکلاتی را که حالا خوب خنک شده است داخل قیف ریخته و داخل نان‌ها را با شکلات پر کرده. سپس مقداری شکلات تخته‌ای را داخل یک ظرف ریخته و به روش بن‌ماری ذوب کرده و وقتی که شکلات کاملاً یکدست شد، ظرف را از روی حرارت برداشته و در دمای محیط گذاشته و مقداری روغن مایع به آن اضافه کرده و هم زده تا بافت شکلات روان‌تر شود.

مرحله 17

سپس انتهای نان‌های قیفی را داخل شکلات ذوب شده فرو برده تا آغشته به شکلات شوند. سپس روی شکلات‌ها را با مقداری پودر پسته، پودر نارگیل و مغز گردو خرد شده تزئین کرده و اجازه داده تا شکلات خودش را بگیرد و سفت شود. در آخر، تعدادی نان قیفی شکلاتی را داخل ظرف مناسب چیده و به عنوان یک دسر شیک و جذاب یا یک میان وعده خوش طعم و پرطرفدار برای پذیرایی همراه با چای سرو کرده.