۶ روز پیش

نکات و دستور پخت شیرینی زعفرانی، خوشمزه و ساده با پیمانه!

نکات و دستور پخت شیرینی زعفرانی، خوشمزه و ساده با پیمانه!

شیرینی زعفرانی یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین شیرینی‌های ایرانی است که به دلیل طعم گیرا و بافت نرم و لطیف، طرفداران زیادی در میان عموم مردم دارد. این شیرینی ساده و سریع در تهیه، مناسب برای پذیرایی از مهمانان و میزبانی در مناسبات اجتماعی می‌باشد. در این راستا، مقاله حاضر به طور جامع و مرحله‌به‌مرحله به آموزش کامل طرز تهیه شیرینی زعفرانی می‌پردازد تا خوانندگان بتوانند این دسر لذیذ را به راحتی در منازل خود تهیه نمایند و از طعم و بافت فوق‌العاده آن لذت ببرند.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
کره هم دمای محیط۱۲۰ گرم
پودر قندنصف لیوان
آرد۱ و نیم لیوان
زعفران آب شده غلیظ۱ قاشق مربا خوری
وانیلنوک قاشق چای خوری

شیرینی زعفرانی، خوشمزه و ساده با پیمانه!

مرحله 1

ابتدا کره را داخل یک ظرف بریزید و سپس پودر قند را به آن اضافه کنید. با نوک انگشتان هم بزنید تا بافت آن یکدست و سبک شود. سپس وانیل را به ترکیب اضافه کنید و هم بزنید تا عطر وانیل در مواد پخش شود و بافت صاف و یکدستی تشکیل شود.

مرحله 2

مقداری زعفران را در یک ظرف کوچک بریزید و کمی آب به آن اضافه کنید و هم بزنید. اجازه دهید تا زعفران دم بکشد و غلیظ شود و سپس به مخلوط مواد اضافه کنید و هم بزنید تا رنگ و عطر و طعم زعفران در مخلوط مواد پخش شود.

مرحله 3

آرد را ابتدا در یک ظرف دیگر الک کنید تا سبک و یکدست شود. سپس کم کم و در چند مرحله به مخلوط مواد اضافه کنید و به آرامی با نوک انگشت هم بزنید تا با هم مخلوط و یکدست شوند. ترکیب مواد را اصلا لازم نیست که ورز دهید.

مرحله 4

مواد را در قالب کاغذ روغنی قرار دهید و از آن گلوله‌های کوچک به اندازه یک گردو را بردارید. با دست فرم دهید و گرد کنید، با چنگال روی آن‌ها را طرح بزنید و با فاصله در قالب بچینید. در فر که از ده دقیقه قبل گرم شده است، قرار دهید.

مرحله 5

دمای فر را روی ۱۶۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجازه دهید تا شیرینی‌ها به مدت ۲۰ دقیقه خوب بپزند تا سطح و کناره‌های آن‌ها طلایی رنگ شود. سپس قالب را از فر بیرون بیاورید و در دمای محیط قرار دهید تا شیرینی‌ها کم ‌کم سرد شوند.

مرحله 6

شیرینی‌ها را به آرامی از کاغذ روغنی جدا کنید و در ظرف دیگری قرار دهید. مقداری شکلات را در یک ظرف بریزید و روی بخار کتری بگیرید و به روش بن ماری ذوب کنید. سپس یک طرف شیرینی‌ها را با شکلات آب شده کاور کنید.

مرحله 7

شیرینی‌ها را با پودر یا خلال پسته و پودر نارگیل و مغز گردو خرد شده یا خلال بادام تزئین کنید و در یخچال قرار دهید. اجازه دهید تا یک ساعت استراحت کنند و شکلات روی آن‌ها خودش را بگیرد و سفت شود. در آخر شیرینی زعفرانی را در ظرف مناسب بچینید و به عنوان یک میان وعده خوش طعم و ساده و شیک همراه با چای یا قهوه سرو کنید.