۷ روز پیش

نکات و دستور پخت شوید پلو با ماهی قزل آلا مجلسی با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت شوید پلو با ماهی قزل آلا مجلسی با طعم بسیار عالی

شوید پلو با ماهی یکی از انواع غذاهای سنتی و محبوب در میان آشپزهای ایرانی است. این غذای لذیذ و مقوی، با دستورپخت های متنوعی تهیه می گردد و طرفداران بسیاری دارد. برای آشنایی با مراحل کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شوید پلو با ماهی، لطفاً به وبلاگ مامان جون مراجعه فرمایید. در این وبلاگ، دستورالعمل های دقیق و جامع برای پخت این غذای خوشمزه ارائه شده است.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
برنج۴ پیمانه
ماهی قزل آلا یا هر نوع دیگر۴ عدد متوسط
شوید خشک۱ فنجان
شوید تازه۱ دسته کوچک
پیاز۱ عدد
سیر۱ حبه
آب لیمو ترش۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

شوید پلو با ماهی قزل آلا مجلسی با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه شوید پلو با ماهی، ابتدا ماهی ها را فیله می کنیم و درون یک ظرف مناسب می ریزیم. سپس سیر و پیاز را به صورت درشت خرد کرده و به همراه آب لیمو ترش، زعفران دم کرده و مقداری نمک و فلفل سیاه به ظرف اضافه می کنیم.

مرحله 2

در این مرحله، مواد را به آرامی روی گوشت ماهی ماساژ می دهیم تا طعم دار شود. سپس روی درب ظرف را با سلفون می پوشانیم و به مدت یک ساعت در یخچال قرار می دهیم.

مرحله 3

برنج را درون یک ظرف حاوی آب و نمک می ریزیم و نسبت به نوع آن به مدت ۳۰ دقیقه تا چند ساعت می خیسانیم. سپس یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب پر می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب به نقطه جوش برسد. پس از اینکه آب شروع به جوشیدن کرد، برنج را به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله 4

پس از ۷ تا ۱۰ دقیقه، زمانی که دانه های برنج نرم شوند و مغزشان کمی سفت باشد، برنج را آبکشی می کنیم. سپس شوید تازه را خرد کرده و با برنج آبکش شده مخلوط می کنیم.

مرحله 5

قابلمه ای که برای پخت شوید پلو در نظر گرفته ایم را با روغن چرب می کنیم و به سلیقه خود برای ته دیگ از نان لواش یا سیب زمینی ورقه شده استفاده می کنیم. سپس یک لایه از برنج آبکش شده روی ته دیگ می ریزیم.

مرحله 6

در ادامه، مقداری شوید خشک روی برنج می ریزیم و به همین ترتیب تمام برنج و شوید خشک را درون قابلمه می ریزیم. سپس مقداری زعفران به صورت پخش روی برنج می پاشیم و درب قابلمه را می گذاریم.

مرحله 7

قابلمه را روی حرارت بسیار ملایم قرار می دهیم تا شوید پلو به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت دم بکشد. در همین حین، ماهی را از یخچال خارج کرده و در تابه ای روی حرارت با مقداری روغن سرخ می کنیم.

مرحله 8

در پایان، شوید پلو را درون قابلمه ترکیب می کنیم، سپس درون دیس می کشیم و به همراه ماهی سرخ شده سرو می کنیم. برای افزایش عطر و طعم، می توانید مقداری برگ سیر تازه را به صورت ساطوری ریز خرد کرده و هنگام اضافه کردن شوید تازه، به برنج اضافه کنید.