۷ روز پیش

نکات و دستور پخت مرغ دشتی، یک غذای جذاب با طعمی بهشتی!

نکات و دستور پخت مرغ دشتی، یک غذای جذاب با طعمی بهشتی!

مرغ دشتی یکی از انواع غذاهای بسیار خوشمزه و ملذوذ منطقه رشت است که به آن "مرغ و آلو" نیز گفته می‌شود. این غذای لذیذ دارای طعمی بسیار فوق‌العاده و دلنشین است. مرغ دشتی را می‌توان به شیوه‌های متنوعی با مواد گوناگون آماده نمود و در پذیرایی‌ها و مهمانی‌ها مورد استفاده قرار داد. در ادامه، وبلاگ آموزشی مامان جون به صورت مرحله به مرحله نحوه تهیه کامل این غذای محبوب را ارائه خواهد نمود تا خوانندگان عزیز با آن به طور کامل آشنا شوند.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
مرغ۲ تکه
نمک و زردچوبهبه مقدار لازم
فلفل سیاهبه مقدار لازم
پودر سیر و پودر زنجبیلبه مقدار لازم
مرغ سرخ شدهبه مقدار کافی
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذا خوری
پیاز بزرگ۱ عدد
نمک و زردچوبهبه مقدار لازم
فلفل سیاهبه مقدار لازم
آلو و قیصیبه تعداد دلخواه
گلاب۱ قاشق غذا خوری
زعفران دم کرده غلیظبه مقدار لازم
آبغوره۱ قاشق غذا خوری
شکربه مقدار دلخواه
نعناع و ریحان و شوید تازه برای تزئین مرغبه مقدار لازم
برنجبه تعداد نفرات
زعفران دم کرده غلیظ برای تزئین برنجبه مقدار لازم
خلال پسته برای تزئین برنجبه مقدار لازم
زرشک تفت داده شده برای تزئین برنجبه مقدار لازم

مرغ دشتی، یک غذای جذاب با طعمی بهشتی!

مرحله 1

ابتدا تکه‌های مرغ را که بهتر است از ران مرغ استفاده کنید، داخل یک ظرف قرار دهید بعد مقداری نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، پودر سیر و پودر زنجبیل روی مرغ‌ها بریزید، با دست خوب ورز دهید تا ادویه‌های در همه قسمت‌های مرغ پخش شود.

مرحله 2

سپس روی ظرف را بپوشانید و در یخچال قرار دهید، اجازه دهید تا مرغ‌ها به مدت ۲ تا ۳ ساعت استراحت کنند و مزه‌دار شوند، بعد از این زمان مرغ‌ها را یخچال بیرون بیاورید، در یک تابه مقداری روغن بریزید و تابه را روی حرارت متوسط قرار دهید.

مرحله 3

وقتی روغن داغ شد مقداری کره به آن اضافه کنید تا کره هم ذوب و با روغن کاملاً مخلوط شود سپس مرغ‌ها را در تابه همراه با روغن و کره تفت دهید تا کاملاً سرخ و طلایی رنگ شوند بعد تکه‌های مرغ‌ها را برگردانید تا طرف دیگر آن‌ها هم سرخ شود.

مرحله 4

بعد از این که مرغ‌ها سرخ شدند آن‌ها را از داخل تابه بیرون بیاورید، در ظرف دیگری قرار دهید سپس در همان تابه اگر به اندازه کافی روغن از سرخ کردن مرغ باقی مانده بود که نیازی به ریختن روغن نیست اما اگر روغن آن کم بود مقداری روغن اضافه کنید.

مرحله 5

سپس پیاز را پوست بگیرید، بشورید، کاملاً ریز و نگینی خرد کنید، پیازها را در تابه بریزید و تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند سپس ادویه‌ها را که شامل نمک، زردچوبه و فلفل سیاه است به پیازها اضافه کنید، بعد از آن ادویه‌ها را کمی تفت دهید.

مرحله 6

مقدار ادویه‌ها بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد و می‌توانید آن‌ها را کم و زیاد کنید وقتی که عطر ادویه‌ها در پیازها پخش شد سپس مقداری رب گوجه فرنگی را در تابه بریزید، خوب تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود و رنگ رب گوجه در تابه باز شود.

مرحله 7

سپس مقداری آلو و قیسی را که از قبل شسته‌اید و در آب خیس کرده‌اید تا بافت آن‌ها نرم شود در تابه بریزید کمی تفت دهید مقدار آلو و قیسی بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد، آلو و قیسی باعث می‌شود که غذا در نهایت طعمی ملس داشته باشد.

مرحله 8

بعد از آن مرغ‌های سرخ شده را هم روی مواد قرار دهید، خوب با هم مخلوط کنید سپس مقداری آب روی مرغ‌ها بریزید، در تابه یا قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا مرغ‌ها به مدت یک ساعت تا یک ساعت و نیم همراه با مخلوط مواد بپزند و آماده شوند.

مرحله 9

در این فاصله مقداری زعفران را در یک ظرف کوچک بریزید کمی آب جوش به آن اضافه کنید، بگذارید تا زعفران دم بکشد و غلیظ شود مقدار زعفران بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد، هرچه مقدار زعفران بیشتر باشد طعم و رنگ مرغ بهتر می‌شود.

مرحله 10

وقتی یک ساعت از زمان پخت مرغ‌ها گذشت، در قابلمه را بردارید، به دلخواه مقداری شکر به آن اضافه کنید هم بزنید تا شکر در مواد حل شود سپس مقداری ترشی مثل آبغوره به مواد اضافه کنید، هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و طعم مواد ملس شود.

مرحله 11

مقدار شکر و آبغوره را می‌توانید کم و زیاد کنید تا به طعم دلخواه خودتان برسید سپس برای این که مرغ دشتی، عطر بهتری داشته باشد به دلخواه خودتان می‌توانید کمی گلاب به آن اضافه کنید، هم بزنید تا عطر گلاب در مرغ پخته شده پخش شود.

مرحله 12

سپس زعفران آب کرده غلیظ را به مواد مرغ اضافه کنید، هم بزنید تا رنگ زعفران در آن باز شود و عطر و طعم آن به خورد مرغ‌ها برود دوباره در قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا همه مواد با هم به مدت نیم ساعت دیگر بپزند و مرغ خوب جا بیفتد.

مرحله 13

بعد از این که تکه‌های مرغ خوب مغز پخت شدند و غذا آماده شد، قابلمه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا کمی از حرارت اولیه آن کم شود سپس مرغ دشتی را داخل ظرف مناسب بکشید، با چند برگ نعنا، ریحان و شوید تازه تزئین کنید.

مرحله 14

سپس برنج را هم که در حین پختن مرغ، دم انداخته‌اید و آماده شده است، داخل یک ظرف مناسب بکشید روی آن را به دلخواه و با سلیقه خودتان با مقداری زعفران دم کرده، زرشک تفت داده شده که از قبل آماده کرده‌اید و کمی خلال پسته تزئین کنید. در آخر مرغ دشتی را به عنوان یک غذای خوش طعم و شیک برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با سالاد، ترشی، زیتون پرورده، انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.