۸ روز پیش

نکات و دستور پخت بورک گوشت و گردو خوشمزه و مخصوص ترکیه ای

نکات و دستور پخت بورک گوشت و گردو خوشمزه و مخصوص ترکیه ای

بورک یک میان وعده بسیار محبوب و فوق العاده در کشور ترکیه است. این غذای سنتی و پرطرفدار متشکل است از یک خمیر نان یا شیرینی معروف به خمیر یوفکا، که با مواد مورد علاقه مانند گوشت یا گردو در آن پیچیده شده و سپس در روغن سرخ یا در فر پخته می‌شود. بورک از نظر تغذیه‌ای بسیار غنی بوده و سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ است. این غذای لذیذ و پرکالری را می‌توان با انواع مختلف مواد پر کرد و طعم‌های متنوعی به آن بخشید. در این دستور، بورک را با مایه گوشتی و گردو پر کرده‌ایم. برای آشنایی با مراحل کامل و دقیق طرز تهیه این نسخه خاص از بورک، همراه وبلاگ مامان جون باشید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
خمیر یوفکا۱۲ عدد
گوشت گوساله چرخ کرده۵ تا ۶ قاشق غذا خوری
کره ذوب شده۵ تا ۶ قاشق غذا خوری
گردو۱ فنجان
زرده تخم مرغ۱ عدد
نمک، فلفل و زردچوبهبه مقدار کافی

بورک گوشت و گردو خوشمزه و مخصوص ترکیه ای

مرحله 1

برای تهیه بورک گوشت خوشمزه و مخصوص به روش ترکیه ای، ابتدا گردوها را به خوبی پودر می کنیم. سپس یک تابه مناسب را با مقداری روغن روی حرارت قرار می دهیم تا روغن به خوبی داغ شود.

مرحله 2

در این مرحله، گوشت چرخ کرده را به تابه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا تغییر رنگ دهد. پس از آن، گردوی خرد شده را به آن اضافه کرده و با گوشت تفت می دهیم تا با هم یکدست شوند.

مرحله 3

سپس مقداری زردچوبه، نمک و فلفل به تابه اضافه می‌ کنیم و کمی تفت می دهیم تا عطر ادویه ها خارج شود. در ادامه، یک تکه خمیر یوفکا را روی پیشخوان آشپزخانه پهن می ‌کنیم و آن را از هر طرف کاملاً با کره ذوب شده چرب می ‌کنیم.

مرحله 4

در این مرحله، خمیر دوم را روی خمیر اول پهن کرده و مقداری از مواد را روی ابتدای خمیر قرار می ‌دهیم. سپس خمیر را در کناره ها می ‌بندیم، و آن را محکم به شکل رول می‌ پیچیم و لبه های خمیر را خیس می کنیم تا بچسبند.

مرحله 5

همه مواد را به همان روش آماده می ‌کنیم. در ادامه، فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم و رول ها را در سینی فر که با کاغذ روغنی پوشانده شده قرار می ‌دهیم. زرده تخم مرغ را روی آنها می ‌مالیم و کنجد می ‌پاشیم.

مرحله 6

سپس در فر با حرارت ۱۸۰ درجه که از قبل گرم شده قرار می دهیم تا روی بورک ها طلایی شود. در نهایت بورک ها را از فر خارج و به طول های دلخواه برش می‌ دهیم و سپس در ظرف مناسب به صورت گرم سرو می کنیم.