۸ روز پیش

نکات و دستور پخت شیرینی شاه پسند مجلسی و با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت شیرینی شاه پسند مجلسی و با طعم بسیار عالی

شیرینی شاه پسند یکی از انواع مشهور و محبوب شیرینی های سنتی و لذیذ ایرانی است که به دلیل طعم خوشمزه و ظاهر جذاب آن، به طور گسترده در مراسم و مهمانی های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیرینی ظریف و خوش‌طعم، با ترکیب مواد اولیه با کیفیت و فرایند تهیه دقیق و منحصربه‌فرد خود، تجربه طعمی بی‌نظیر و لذت‌بخش را برای میهمانان به ارمغان می‌آورد. در ادامه با پیروی از آموزش گام‌به‌گام و کامل طرز تهیه شیرینی شاه پسند در وبلاگ آموزشی مامان جون، می‌توانید این شیرینی خوشمزه را به راحتی در منزل خود تهیه کنید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد سفید۲۰۰ گرم
آرد نخودچی۲۰۰ گرم
روغن صاف قنادی۱۰۰ گرم
روغن نیمه جامد۱۰۰ گرم
پودر قند۲۰۰ گرم
زرده تخم مرغ۱ عدد
پودر هل۱ قاشق چایخوری
وانیل¼¼ قاشق چایخوری

شیرینی شاه پسند مجلسی و با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه شیرینی شاه پسند خوشمزه، ابتدا تمام مواد را با دقت و با استفاده از ترازو وزن کنید. این کار به دلیل حساسیت خمیر شیرینی بسیار مهم است. سپس روغن قنادی و نیمه جامد را با پودر هل در یک کاسه مناسب مخلوط کرده و پودر قند را درون آن الک می کنیم.

مرحله 2

حال مواد درون کاسه را با همزن برقی به مدت 8 تا 10 دقیقه با سرعت بالا هم می زنیم تا روشن و سبک شوند. سپس زرده تخم مرغ را به همراه وانیل به مخلوط اضافه کرده و دوباره هم می زنیم تا مواد کاملاً یکدست شوند.

مرحله 3

در ادامه، آرد سفید و نخودچی را 3 بار الک کرده و به کاسه اضافه می کنیم. سپس با لیسک مخلوط می کنیم تا خمیر درون کاسه جمع شود. خمیر بدست آمده را با نوک انگشت کمی ورز می دهیم تا کاملاً منسجم شود.

مرحله 4

با توجه به اینکه خمیر کمی بافت سفتی دارد، آن را یک بار چرخ می دهیم تا نرم شود و سپس درون یک کیسه فریزر قرار می دهیم. خمیر را به مدت 2 ساعت در فضای آشپزخانه قرار می دهیم تا استراحت کند.

مرحله 5

پس از این مدت، فر را با دمای 180 درجه سانتی گراد گرم می کنیم. خمیر را بین دو کیسه فریزر قرار داده و با وردنه به ضخامت 5 تا 6 میلی متر باز می کنیم. سینی فر را با کاغذ روغنی می پوشانیم و خمیر را با کاتر دلخواه قالب می زنیم. قالب های شکل داده شده را درون سینی فر چیده و در طبقه میانی فر به مدت 20 دقیقه می پزیم.

مرحله 6

پس از 20 دقیقه، زمانی که اطراف شیرینی ها تغییر رنگ دادند، بلافاصله سینی را از فر خارج می کنیم. بدون دست زدن به شیرینی ها، اجازه می دهیم کاملاً خنک شوند و سپس آنها را از سینی جدا می کنیم.

مرحله 7

برای شکیل تر شدن شیرینی ها، قسمتی از آنها را درون شکلات آب شده فرو برده و خارج می کنیم. سپس با ترافل های رنگی تزیین می کنیم. در نهایت شیرینی ها را همراه با چای تازه دم سرو می کنیم.