۸ روز پیش

نکات و دستور پخت نان کته به روش سنتی با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت نان کته به روش سنتی با طعم بسیار عالی

نان کته یکی از انواع نان‌های خوشمزه و فانتزی است که طعم بی‌نظیر و بافت سبک و نرمی دارد. این نان به راحتی و در زمان کوتاهی قابل تهیه است، لذا می‌تواند به عنوان یک پیش‌غذا یا میان‌وعده مناسب مورد استفاده قرار گیرد. نان کته محبوبیت زیادی در میان مردم دارد و طرفداران بسیاری را به خود جلب کرده است. در ادامه با وبلاگ آموزشی مامان جون به طور دقیق و مرحله به مرحله با نحوه تهیه این نان خوشمزه آشنا خواهید شد.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد۵۳۰ گرم معادل ۴ و نیم تا ۵ لیوان
شیر ولرم۲۰۰ میلی لیتر معادل ۱ لیوان
پودر خمیر مایه۱ قاشق سر پر معادل ۱۰ گرم
کره آب شده۱۰۰ گرم
وانیل شکری۱ قاشق چای خوری
تخم مرغ کامل۱ عدد
سفیده تخم مرغ۱ عدد
شکرنصف لیوان
نمکنصف قاشق چای خوری
آرد۱ و نیم لیوان
شکر۱ لیوان
کره آب شده۱۰۰ گرم
وانیل شکری۱ قاشق چای خوری
زرده تخم مرغ۱ عدد
شیر۱ قاشق غذا خوری

نان کته به روش سنتی با طعم بسیار عالی

مرحله 1

ابتدا مقداری شیر ولرم را در یک ظرف بریزید و یک قاشق شکر به آن اضافه کنید. سپس پودر خمیر مایه را روی آن بریزید و هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. ظرف را ببندید و ده دقیقه کنار بگذارید تا خمیر مایه فعال شود و سطح آن حباب حباب شود.

مرحله 2

بعد از فعال شدن خمیر مایه، بقیه شکر، تخم مرغ‌ها و کره آب شده را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و بافت یکدست و صافی تشکیل شود. در یک ظرف دیگر، آرد را الک کنید تا بافت آن سبک و یکدست شود.

مرحله 3

سپس وانیل و نمک را به آرد اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند. وسط آرد را گود کنید و مواد خمیر مایه را وسط آن بریزید. با هم مخلوط کرده و ورز دهید تا خمیر جمع شود و بافت آن لطیف شود.

مرحله 4

وقتی خمیر نرم و لطیف و یکدست شد، آن را در یک ظرف قرار داده و روی ظرف را با سلفون یا پلاستیک بپوشانید. خمیر را در محیط گرم قرار دهید و اجازه دهید تا به مدت ۴۰ دقیقه تا یک ساعت استراحت کند و حجم آن زیادتر شود.

مرحله 5

در این فاصله، داخل یک ظرف کوچک کره را بریزید و روی بخار کتری به روش بن ماری ذوب کنید. کره ذوب شده را داخل یک کاسه بریزید و شکر را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند. سپس وانیل و آرد را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا با هم خوب ترکیب شوند. با دست ورز دهید تا بافت آن یکدست و لطیف شود.

مرحله 6

وقتی هوای اضافی خمیر عمل آمده خارج شد، آن را به ۵ چانه مساوی تقسیم کنید و هر چانه را با دست فرم دهید و گرد کنید. روی چانه‌ها را با پارچه تمیزی بپوشانید تا در طول زمانی که خمیر را باز می‌کنید بقیه خشک نشوند.

مرحله 7

سپس هر چانه را روی سطح صاف آرد پاشی شده قرار دهید و با وردنه به شکل گرد باز کنید. در وسط آن به اندازه ۴ قاشق غذا خوری از مواد اوماج بریزید و با پشت قاشق مواد را فشرده کنید. خمیر را از اطراف جمع کرده و محکم ببندید.

مرحله 8

خمیر را پشت و رو کنید، طوری که قسمت بسته شده زیر قرار بگیرد. با وردنه کمی دیگر خمیر را پهن کنید و داخل سینی فر یا قالب کاغذ روغنی قرار دهید. خمیرها را با فاصله در سینی بچینید و روی آن‌ها را با پارچه بپوشانید.

مرحله 9

اجازه دهید تا خمیرها دوباره به مدت ۲۰ دقیقه استراحت کنند و پف آن‌ها بیشتر شود. یک زرده تخم مرغ را در یک ظرف کوچک بریزید و با چنگال هم بزنید تا از لختگی خارج شود. شیر را به آن اضافه کرده و خوب با هم مخلوط کنید.

مرحله 10

سپس روی خمیرها را با فرچه از مخلوط زرده تخم مرغ و شیر بمالید و رومال کنید. با یک چنگال روی خمیرها خط بیاندازید و با نوک چنگال روی آن‌ها سوراخ‌هایی ایجاد کنید. سینی را در فر که از ده دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید.

مرحله 11

دمای فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کرده و به مدت ۳۰ تا ۳۵ دقیقه اجازه دهید تا نان‌ها خوب بپزند و سطح آن‌ها طلایی رنگ شود. سینی را از فر بیرون آورده و در دمای محیط قرار دهید تا حرارت اولیه نان‌ها از بین برود.

مرحله 12

نان‌ها را به آرامی از کاغذ روغنی جدا کرده و در ظرف دیگری قرار دهید. سپس با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان روی آن‌ها مقداری عسل و شکلات صبحانه بریزید و با پودر پسته و یا خلال پسته و خرده‌های مغز گردو تزیین کنید. در آخر تعدادی نان کته را در ظرف مناسب بچینید و این نان خوش طعم و پر خاصیت را به عنوان یک میان وعده مقوی و سالم همراه با چای سرو کنید.