۸ روز پیش

نکات و دستور پخت ساطری پلو به روش مشهدی و با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت ساطری پلو به روش مشهدی و با طعم بسیار عالی

ساطری پلو یکی از غذاهای خوشطعم و سنتی کشور عزیزمان ایران است که ریشه و اصالت آن به استان خراسان بازمیگردد. این غذای لذیذ و پرطرفدار دارای مراحل تهیه و پخت منحصربهفردی است که طی سالیان متمادی از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته است. جهت آشنایی با روش کامل و مرحلهبهمرحله تهیه این غذای خوشمزه، لطفاً به ادامه مطلب در وبلاگ آموزشی مامان جون مراجعه فرمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
برنج۲ پیمانه
هویج۴ عدد متوسط
گوشت چرخ کرده۲۰۰ گرم
کشمش½ پیمانه
پیاز۱ عدد متوسط
آرد نخودچی۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده۴ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه۱ قاشق چایخوری
نمک، زردچوبه و پودر دارچینهر کدام ۱ قاشق غذاخوری

ساطری پلو به روش مشهدی و با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه ساطری پلو خوشمزه و سئو-دوستانه، ابتدا پیاز را با دندانه های ریز رنده کرده و از صافی رد می کنیم تا آب اضافی آن خارج شود. سپس پیاز رنده شده را با گوشت چرخ کرده در یک کاسه مناسب مخلوط می کنیم.

مرحله 2

در ادامه، آرد نخودچی را با نمک، زردچوبه، پودر دارچین و فلفل سیاه به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کرده و ورز می دهیم تا مواد کاملا ترکیب و یکدست شوند. سپس از این مخلوط، به اندازه یک گردو درشت جدا می کنیم.

مرحله 3

حالا گوشت را در دست به صورت قلقلی فرم داده و درون یک ظرف مناسب قرار می دهیم. این کار را تا تمام شدن مواد گوشتی ادامه می دهیم و سپس گوشت های قلقلی را درون یخچال قرار می دهیم.

مرحله 4

در این مرحله، هویج را شسته، پوست آن را جدا کرده و به صورت رشته ای خرد می کنیم. سپس در یک تابه مناسب روی حرارت ملایم، مقداری روغن مایع گرم کرده و هویج رشته ای را به آن اضافه می کنیم.

مرحله 5

زمانی که هویج کمی نرم شد، نمک، زردچوبه، پودر دارچین و فلفل سیاه را به تابه اضافه کرده و تفت می دهیم تا ادویه ها کاملا سرخ شوند.

مرحله 6

در این مرحله، در یک تابه جداگانه روی حرارت ملایم، مقداری روغن مایع گرم کرده و گوشت های قلقلی را از یخچال خارج کرده و درون روغن سرخ می کنیم. سپس کشمش را شسته و به تابه اضافه می کنیم.

مرحله 7

حالا کشمش را کمی تفت داده و مخلوط هویج را به تابه حاوی گوشت اضافه کرده و ترکیب می کنیم تا مواد کاملا یکدست شوند. در ادامه، یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر از آب می کنیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله 8

پس از جوش آمدن آب، برنج را شسته و به همراه 1 قاشق چایخوری نمک درون قابلمه می ریزیم. اجازه می دهیم برنج به مدت 8 تا 12 دقیقه درون آب جوش بماند تا پخت اولیه آن انجام شود.

مرحله 9

پس از گذشت این زمان، یک دانه برنج را بین دو انگشت له می کنیم. اگر اطراف دانه برنج نرم و مغز آن کمی سفت بود، قابلمه را از روی حرارت برداشته و برنج را آبکشی می کنیم.

مرحله 10

در ادامه، مقداری روغن مایع درون قابلمه ریخته و ته دیگ دلخواه را درون آن تنظیم می کنیم. سپس نصف برنج را درون قابلمه ریخته و تمام مواد گوشتی را روی آن قرار می دهیم. در ادامه، باقی مانده برنج را اضافه می کنیم.

مرحله 11

در این مرحله، زعفران دم کرده را به صورت پخش روی برنج می ریزیم، درب قابلمه را با دم کنی پوشانده و روی حرارت ملایم شعله پخش کن قرار می دهیم.

مرحله 12

اجازه می دهیم پلو به مدت 45 دقیقه تا 1 ساعت روی حرارت بماند تا کاملا دم بکشد. پس از گذشت این زمان، قابلمه را از روی حرارت برداشته و پلو را مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند.

مرحله 13

در نهایت، گوشت های قلقلی را از میان پلو جدا کرده و پلو را درون ظرف مورد نظر ریخته و گوشت های قلقلی را روی آن قرار می دهیم. سپس ساطری پلو را به همراه سالاد فصل یا ماست سرو می کنیم.