۱۰ روز پیش

نکات و دستور پخت سوپ بلغور گندم ساده و سنتی با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت سوپ بلغور گندم ساده و سنتی با طعم بسیار عالی

سوپ بلغور گندم از جمله غذاهای لذیذ و مغذی است که در آشپزخانه های سنتی و خانگی ایران بسیار رایج است. این سوپ مقوی را می توان با افزودن گوشت قرمز یا گوشت مرغ طبخ نمود تا طعم و ارزش غذایی آن ارتقا یابد. برای آشنایی با مراحل کامل و دقیق تهیه این سوپ خوشمزه، لطفاً به طور دقیق به راهنمای مرحله به مرحله موجود در وبلاگ آموزشی مامان جون مراجعه فرمایید. این راهنمای جامع، اطلاعات کاملی در خصوص طرز تهیه سوپ بلغور گندم در اختیار شما قرار خواهد داد.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
بلغور گندم۱ و نیم لیوان
گوشت گوسفندی۳۰۰ گرم
عدس۱ لیوان
هویج۲ عدد
پیاز۳ عدد
سیب زمینی۲ عدد
جعفری، گشنیز و اسفناجبه مقدار کافی
ساقه کرفسیک ساقه
قلم گوساله½ قلم
رب گوجه فرنگی۳ یا ۴ قاشق غذاخوری
آلو بخارا۸ عدد
زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری
پودر زیره و پودر گشنیزبه اندازه کافی
فلفل سیاه، زردچوبه و نمکبه اندازه کافی

سوپ بلغور گندم ساده و سنتی با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه سوپ بلغور گندم خوشمزه، ابتدا بلغور گندم را از شب قبل به مدت 12 ساعت در آب خیس می کنیم تا نرم شود. سپس عدس را در ظرف جداگانه ای قرار داده و آب روی آن می ریزیم تا خیس بخورد.

مرحله 2

بعد از آن، هویج را می شوییم، پوست آن را جدا کرده و به صورت قطعات کوچک خرد می کنیم. ساقه کرفس را نیز شسته و به صورت ریز خرد می کنیم. پیاز را نیز پوست کنده و به صورت قطعات کوچک خرد می کنیم.

مرحله 3

در ادامه، در یک قابلمه مناسب، روغن را گرم کرده و پیاز خرد شده را به آن اضافه می کنیم. پیاز را تا زمانی که نرم و شفاف شود، تفت می دهیم. سپس گوشت را به قابلمه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا رنگ آن تغییر کند.

مرحله 4

در این مرحله، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر زیره و پودر گشنیز را به مخلوط اضافه می کنیم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا عطر و طعم ادویه ها آزاد شود. سپس هویج و کرفس خرد شده را به مخلوط گوشت اضافه می کنیم.

مرحله 5

بلغور گندم خیس خورده را نیز به قابلمه اضافه کرده و آب را تا جایی که روی قلم را بگیرد، درون قابلمه می ریزیم. پس از 2 ساعت، عدس آبکش شده را به سوپ اضافه می کنیم و اجازه می دهیم به مدت 2 ساعت دیگر بپزد.

مرحله 6

در این مرحله، رب گوجه فرنگی را در تابه ای تفت داده تا کاملاً سرخ شود. سپس رب سرخ شده را به سوپ اضافه می کنیم. جعفری، گشنیز و اسفناج را نیز شسته، آبکش کرده و به صورت ریز خرد می کنیم. این سبزی ها را همراه با زعفران دم کرده به سوپ اضافه می کنیم.

مرحله 7

در ادامه، سیب زمینی را پوست کنده، شسته و به صورت قطعات کوچک خرد می کنیم. سیب زمینی را نیز به سوپ اضافه می کنیم. در نهایت، آلو بخارا را در تابه تفت داده و به سوپ اضافه می کنیم. این سوپ خوشمزه را در ظرف مورد نظر سرو می کنیم.