۱۲ روز پیش

نکات و دستور پخت ترشی پیاز به روش سنتی و با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت ترشی پیاز به روش سنتی و با طعم بسیار عالی

ترشی پیاز یکی از محبوب‌ترین و خوش‌طعم‌ترین انواع ترشی‌های سنتی کشورمان ایران است که به طور گسترده‌ای در کنار غذاهای سنتی و بومی مصرف می‌شود. این ترشی علاوه بر طعم منحصربه‌فرد خود، دارای خواص تغذیه‌ای مفیدی نیز می‌باشد. در ادامه با وبلاگ آموزشی مامان جون همراه شوید تا طرز تهیه کامل و مرحله‌به‌مرحله این ترشی خوشمزه را آموزش ببینید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
پیاز ریز قرمز۱ کیلوگرم
کلم بنفش (اختیاری)۱ عدد کوچک
سیر۸ حبه
سرکه۲ لیوان
نعنا خشکبه مقدار کافی
شکربه مقدار کافی
نمکبه مقدار کافی
فلفل قرمزبه مقدار کافی

ترشی پیاز به روش سنتی و با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه ترشی پیاز خانگی، ابتدا پوست پیازها را جدا کرده و آنها را می شوییم. سپس پیازها را روی یک پارچه حوله ای تمیز قرار می دهیم تا کاملاً خشک شوند. در ادامه، کلم قرمز را به صورت نواری متوسط خرد می کنیم.

مرحله 2

در این مرحله، کلم قرمز را می شوییم و سپس درون آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی آن خارج شده و کاملاً خشک شود. پس از خشک شدن کلم و پیاز، یک ظرف مناسب و درب دار انتخاب می کنیم.

مرحله 3

در ظرف مورد نظر، مقداری نمک، شکر، فلفل قرمز و نعنا خشک می ریزیم. سپس یک لایه پیاز درون ظرف می چینیم. در ادامه، مقداری کلم قرمز و چند حبه سیر روی پیاز می ریزیم و مجددا روی کلم را با پیاز می پوشانیم.

مرحله 4

این فرایند را ادامه می دهیم تا مواد تمام شوند. در نهایت، مقداری نمک، فلفل قرمز، نعنا خشک و شکر روی مواد درون ظرف می زنیم. سپس گنجایش ظرف را با سرکه پر می کنیم تا روی مواد را کاملاً فرا بگیرد.

مرحله 5

بسته به نوع سلیقه، ترکیب آب و سرکه به میزان یکسان می تواند ترشی را ملایم تر کند. ظرف را در یک جای خشک و خنک قرار داده و اجازه می دهیم به مدت ۲ هفته ترشی کاملاً برسد.

مرحله 6

استفاده از کلم بنفش کاملاً اختیاری است و می تواند برای خوشرنگ تر شدن ترشی مورد استفاده قرار گیرد. پس از گذشت ۲ هفته، ترشی پیاز را درون ظرف مورد نظر می ریزیم و با انواع غذاهای سنتی ایرانی سرو می کنیم.