۱۳ روز پیش

نکات و دستور پخت مربای کامکوات به روش ساده و با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت مربای کامکوات به روش ساده و با طعم بسیار عالی

مربای کامکوات یکی از انواع مرباهای محبوب و پرطلب در استان مازندران به شمار می رود. این مربا با دستورالعمل های گوناگونی تهیه می شود که هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند. در ادامه، در این وبلاگ آموزشی مامان جون، طرز تهیه کامل و مرحله به مرحله مربای کامکوات به طور دقیق و تفصیلی ارائه خواهد شد تا خوانندگان محترم بتوانند با دنبال کردن این راهنما، این مربای لذیذ و پرطرفدار را در منزل خود تهیه نمایند.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
کامکوات۵۰۰ گرم
شکر۵۰۰ گرم
آب۲ لیوان
آب پرتقال شیرین۱ لیوان
رنده پوست پرتقال۱ قاشق چایخوری
پودر هلنوک قاشق چایخوری
آب لیمو ترش تازه۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده غلیظ۲ قاشق غذاخوری
یخبه مقدار کافی

مربای کامکوات به روش ساده و با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه مربای کامکوات ساده، ابتدا کامکوات ها را از عرض برش زده و هسته های آن ها را خارج می کنیم. سپس یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر از آب کرده و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا جوش بیاید.

مرحله 2

زمانی که آب به نقطه جوش رسید، کامکوات ها را درون قابلمه ریخته و اجازه می دهیم به مدت ۵ تا ۷ دقیقه درون آب جوش بمانند. پس از گذشت این زمان، کامکوات ها را درون آبکش می ریزیم و با آب سرد آبکشی می کنیم.

مرحله 3

این مراحل را به ترتیب ۳ مرتبه انجام می دهیم تا تلخی کامکوات ها گرفته شود. سپس کامکوات ها را درون یک کاسه حاوی آب و یخ ریخته و اجازه می دهیم به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت استراحت کنند.

مرحله 4

پس از رفع تلخی کامکوات ها، شکر را به همراه آب درون یک قابلمه مناسب ریخته و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا جوش بیاید و ذرات شکر درون آب حل شود.

مرحله 5

زمانی که شکر کاملا حل و شهد شفاف شد، آب پرتقال را برای طعمی بهتر به همراه کامکوات ها درون قابلمه اضافه می کنیم. سپس اجازه می دهیم کامکوات ها درون شهد بمانند تا شهد غلیظ شده و به قوام برسد.

مرحله 6

برای اینکه مربا ظاهری شفاف داشته باشد، کف روی آن را با قاشق جدا کرده و دور می ریزیم. همچنین می توان ۱ قاشق سوپخوری کره به آن اضافه کرد.

مرحله 7

پس از قوام گرفتن مربا، رنده پوست پرتقال را به همراه پودر هل به قابلمه می افزاییم و اجازه می دهیم مربا به قوام مناسب برسد. در ادامه ۱۵ دقیقه آخر پخت، برای جلوگیری از شکرک زدن مربا، آب لیمو ترش را اضافه می کنیم.

مرحله 8

سپس زعفران دم کرده را به دلیل رنگ بهتر مربا به قابلمه اضافه کرده و اجازه می دهیم به مدت ۱۰ دقیقه دیگر جوش بخورد. توجه داشته باشید مربا پس از نگهداری درون یخچال قوام بیشتری پیدا می کند.

مرحله 9

زمانی که مدت پخت مربا به اتمام رسید، قابلمه را از روی حرارت کار گذاشته و اجازه می دهیم در فضای آشپزخانه بماند تا با دمای محیط هماهنگ شود. سپس مربا را درون یک ظرف شیشه ای درب دار ریخته و درب آن را برای جلوگیری از ورود هوا محکم می بندیم.

مرحله 10

در نهایت مربا را درون یخچال قرار داده و اجازه می دهیم به مدت ۱ روز استراحت کند تا جا بیفتد. نوش جان!