۱۴ روز پیش

نکات و دستور پخت مرغ لونگی به روش شمالی با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت مرغ لونگی به روش شمالی با طعم بسیار عالی

مرغ لونگی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ است که ریشه و اصالت آن به شهر آستارا بازمی‌گردد. این غذای محبوب و پرطرفدار را می‌توان به سرعت و با سهولت فراوان آماده و تهیه کرد. مرغ لونگی به طرق مختلفی آماده می‌شود و به عنوان یک غذای شیک و مناسب برای پذیرایی و میهمانی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای آشنایی کامل و گام به گام با طرز تهیه مرغ لونگی، همراه و همگام با وبلاگ آموزشی مامان جون باشید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
مرغیک عدد معادل ۱۶۰۰ گرم
گردو خرد شده۱۵۰ گرم
پیاز بزرگ۱ عدد
رب انارنصف پیمانه
رب ازگیلنصف پیمانه
نمک و زردچوبهبه مقدار لازم
فلفل سیاهبه مقدار لازم
کرهبه مقدار لازم

مرغ لونگی به روش شمالی با طعم بسیار عالی

مرحله 1

ابتدا مرغ را به شکل درسته تمیز بشورید و بعد در ظرفی قرار دهید و مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه روی آن بریزید و در همه جای مرغ پخش کنید. سپس رب ازگیل و رب انار را با هم مخلوط کرده و با فرچه به همه قسمت‌های مرغ بزنید.

مرحله 2

بعد به آرامی دست را زیر پوست مرغ ببرید و کاملا مرغ را به رب آغشته کنید. اگر رب ازگیل در دسترس شما نیست می‌توانید از رب انار استفاده کنید. سپس اجازه دهید تا مرغ به مدت ۱ تا ۲ ساعت استراحت کند تا مزه‌ها به گوشت مرغ برسد.

مرحله 3

پیاز را پوست بگیرید و بشورید و با رنده ریز رنده کنید. سپس با فشار دست آب اضافی آن را بگیرید و پیاز را در ظرفی بریزید. مقداری مغز گردو خرد شده به آن اضافه کرده و هم بزنید. نمک و فلفل سیاه و زردچوبه هم روی مواد بریزید.

مرحله 4

مقداری از مخلوط رب ازگیل و انار را به مخلوط پیاز و گردو اضافه کرده و همه را با هم ترکیب کنید. این مخلوط را داخل شکم مرغ پر کنید و شکم مرغ را با نخ و سوزن ببندید. بال‌های مرغ را با خلال دندان فیکس کنید تا باز نشوند.

مرحله 5

روی مرغ مقداری کره بمالید تا همه قسمت‌های آن با کره پوشانده شود. سپس مرغ را داخل فویل قرار داده و در ظرف مناسب فر مانند ظرف پیرکس یا تفلون بگذارید. در فر که از ده دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید.

مرحله 6

به جای این که مرغ را داخل ظرف قرار دهید می‌توانید از جوجه گردان فر استفاده کنید. دمای فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کرده و به مدت یک ساعت و نیم تا دو ساعت اجازه دهید تا مرغ خوب بپزد و نرم و طلایی رنگ شود.

مرحله 7

زمان پخت مرغ بستگی به حرارت فر دارد، پس مرتب چک کنید که مرغ خوب بپزد. در یک ربع آخر پخت مرغ، فویل را بردارید تا روی مرغ طلایی رنگ و برشته شود. بعد از این که مرغ خوب پخته و نرم شد، آن را از فر بیرون بیاورید.

مرحله 8

این غذا را می‌توانید در قابلمه و روی حرارت ملایم گاز هم درست کنید. وقتی مرغ کمی سرد شد آن را در ظرف مناسب قرار دهید و با مقداری سیب زمینی سرخ شده و چند حلقه گوجه فرنگی سرخ شده و فلفل دلمه رنگی تزئین کنید. در آخر مرغ لونگی را همراه با پلو زعفرانی و ته دیگ و سالاد، ترشی، زیتون پرورده و انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.