۱۵ روز پیش

نکات و دستور پخت شربت به لیمو غلیظ خانگی با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت شربت به لیمو غلیظ خانگی با طعم بسیار عالی

شربت به لیمو یکی از انواع شربت های سنتی و باسابقه در فرهنگ غنی آشپزی ایرانی محسوب می‌شود. این نوشیدنی خوشمزه و دلپذیر، علاوه بر طعم دلنشین، از خواص متعددی در طب سنتی ایران نیز برخوردار است. در ادامه، با پیروی از آموزش مرحله‌به‌مرحله طرز تهیه شربت به لیمو در وبلاگ آموزشی مامان جون، می‌توانید این نوشیدنی سنتی را به صورت کامل و دقیق فرا بگیرید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
به۲ کیلوگرم
شکر ۲ کیلوگرم
آب لیمو ترش½ استکان
آب۴ لیوان

شربت به لیمو غلیظ خانگی با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه شربت لیمو به روش سنتی، ابتدا میوه های لیمو را به خوبی می شوییم و سپس با رنده ریز رنده می کنیم. پس از آن، رنده شده را درون یک صافی می ریزیم و با کف دست فشار می دهیم تا آب آن خارج شود.

مرحله 2

پس از گرفتن آب لیمو، شکر را درون یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت بسیار ملایم قرار می دهیم تا شکر به طور کامل آب شود و حالت کاراملی پیدا کند.

مرحله 3

زمانی که بافت شکر به طور کامل کاراملی شد، آب لیمو را به قابلمه اضافه می کنیم و حرارت را زیاد می کنیم تا آب سریع تر جوش بیاید. پس از جوش آمدن آب، شکر را کمی هم می زنیم تا درون آب حل شود.

مرحله 4

پس از حل شدن کامل شکر، قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم و شربت را درون صافی می ریزیم و صاف می کنیم. سپس شربت صاف شده را مجددا درون همان قابلمه می ریزیم.

مرحله 5

در این مرحله، کف های روی سطح شربت را به طور کامل می گیریم و دور می ریزیم تا شربت خوشرنگ تری داشته باشیم. سپس صبر می کنیم تا شربت به قوام برسد و برای تست آن، یک قاشق از شربت بر می داریم و اجازه می دهیم خنک شود.

مرحله 6

اگر شربت بین دو انگشت کش بیاید، یعنی به قوام رسیده است و می توانیم آن را از روی حرارت کنار بگذاریم. در ادامه، آب لیمو ترش را اضافه کرده و کمی هم می زنیم، سپس یک دم کنی روی درب قابلمه قرار داده و اجازه می دهیم شربت هم دمای محیط شود.

مرحله 7

پس از خنک شدن شربت، آن را درون یک ظرف شیشه ای درب دار می ریزیم. برای نگهداری طولانی مدت، شربت را در یخچال نگهداری می کنیم. برای مصرف هم، یک یا دو قاشق از شربت را درون یک لیوان می ریزیم و باقیمانده ظرفیت لیوان را با آب و یخ پر کرده و پس از هم زدن سرو می کنیم.