۲۵ روز پیش

نکات و دستور پخت آش دوغ ساده رستورانی با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت آش دوغ ساده رستورانی با طعم بسیار عالی

آش دوغ به عنوان یکی از انواع آش های سنتی و محبوب در سراسر ایران شناخته می شود. این غذای خوشمزه در شهرهای مختلف با دستورالعمل های متنوعی تهیه و طبخ می گردد. از این رو، آموزش کامل و مرحله به مرحله روش تهیه آش دوغ ساده می تواند راهنمای مفیدی برای علاقه مندان به این غذای سنتی ایرانی باشد. در ادامه، وبلاگ آموزشی مامان جون به طور مفصل به ارائه راهنمای گام به گام برای طبخ آش دوغ ساده خواهد پرداخت.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
برنج نیم دانه۱ لیوان
ماست پرچرب۵۰۰ گرم
دوغ محلی۱ کیلو و ۲۵۰ گرم
تخم مرغ۱ عدد
سبزی آشی۴۰۰ گرم
سیر۲ حبه
کره۷۵ گرم
نخود۱ لیوان
نعناع خشک۱ قاشق غذاخوری
آب جوش۲ لیوان
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

آش دوغ ساده رستورانی با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه آش دوغ خوشمزه، ابتدا نخود را از شب قبل درون یک کاسه آب قرار می دهیم و در صورت امکان چند بار آب درون کاسه را تعویض می کنیم تا نفخ نخود به طور کامل گرفته شود. سپس نخود را آبکش می کنیم.

مرحله 2

در این مرحله، نخود را به همراه 2 تا 3 لیوان آب درون یک قابلمه مناسب می ریزیم و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا نخود به طور کامل بپزد. پس از اینکه نخود پخت، آن را آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله 3

حال برنج را درون یک قابلمه مناسب می ریزیم و به اندازه ای آب به قابلمه اضافه می کنیم که سطح آب دو بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد. سپس قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم تا برنج کمی بپزد و نرم شود.

مرحله 4

در همین حین، دو سوم دوغ را به همراه ماست و تخم مرغ درون یک کاسه مناسب می ریزیم و با همزن دستی مواد را مخلوط می کنیم تا بافت شان کاملا یکدست شود. این کار باعث می شود که ماست و دوغ هنگام اضافه کردن به آش نبرند.

مرحله 5

پس از اینکه برنج نرم شد، مخلوط دوغ و ماست را به قابلمه اضافه کرده و به سرعت مواد را مخلوط می کنیم تا آش ته نگیرد. در حین هم زدن مواد، باقیمانده دوغ را کم کم اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا با دیگر مواد یکدست شود.

مرحله 6

در این مرحله، 2 لیوان آب جوش را به قابلمه اضافه کرده و اجازه می دهیم برنج کاملا پخته و له شود. سپس سبزی آش را به صورت درشت خرد کرده و به قابلمه اضافه می کنیم. حال صبر می کنیم تا رنگ سبزی کمی تغییر کند.

مرحله 7

حال سیرها را به صورت ساطوری ریز خرد کرده به قابلمه اضافه می کنیم و کمی هم می زنیم، سپس نخود پخته شده را اضافه می کنیم. در ادامه، نعناع را با کمی روغن تفت داده و به همراه کره به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله 8

در این مرحله، طعم آش را می چشیم و کمی نمک اضافه می کنیم و اجازه می دهیم آش به غلظت مناسب برسد. توجه داشته باشید آش دوغ را تا آخرین مرحله پخت باید به صورت مداوم هم بزنیم، چون این آش خیلی سریع ته می گیرد.

مرحله 9

پس از اینکه آب به غلظت دلخواه مان رسید، مجددا طعم آن را تست می کنیم و در صورت نیاز کمی نمک اضافه می کنیم. در نهایت، آش را در ظرف مورد نظرمان می ریزیم و به وسیله پیاز داغ، نعناع داغ و نخود پخته شده تزیین می کنیم.

مرحله 10

این آش با رسپی های متنوعی در شهرهای مختلف کشورمان درست می شود و در برخی رسپی ها از نخود استفاده نمی شود. در صورت تمایل شما هم می توانید نخود را از مواد لازم حذف کنید که این کار باعث می شود آش در زمان بسیار کمتری آماده شود.