۲۶ روز پیش

نکات و دستور پخت کیک موکا بدون فر، طعم کافی شاپی در خانه!

نکات و دستور پخت کیک موکا بدون فر، طعم کافی شاپی در خانه!

کیک موکا یکی از انواع کیک‌های خوشمزه و محبوب است که برای تهیه آن نیازی به استفاده از فر نیست. این کیک لذیذ و آسان به آماده‌سازی، گزینه مناسبی برای پذیرایی در مهمانی‌ها و مناسبت‌های خانوادگی به شمار می‌رود. بافت این کیک بسیار ظریف و لطیف بوده و طعم منحصربه‌فرد آن از ترکیب قهوه و شکلات ناشی می‌شود. در ادامه با دنبال کردن آموزش گام به گام و کامل طرز تهیه کیک موکا بدون فر در وبلاگ آموزشی مامان جون، می‌توانید مهارت‌های شیرینی‌پزی خود را ارتقا دهید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
تخم مرغ۳ عدد
آرد۱ و نیم لیوان
شیر۳/۲ لیوان
روغن مایعنصف لیوان
شکر۱ لیوان
پودر کاکائو۲ قاشق غذا خوری
بکینگ پودر۲ قاشق غذا خوری
وانیل۴/۱ قاشق چای خوری
پودر قهوه فوری۱ قاشق غدا خوری
آب جوش۴/۱ لیوان
شیر۱ لیوان
شکر۴ قاشق غذا خوری
آرد نشاسته۲ قاشق سر صاف
پودر قهوه فورینصف قاشق غذا خوری

کیک موکا بدون فر، طعم کافی شاپی در خانه!

مرحله 1

ابتدا پودر قهوه فوری را داخل یک لیوان کوچک بریزید و مقداری آب جوش به آن اضافه کنید، هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند بعد کنار بگذارید تا خنک شود. سپس تخم مرغ‌ها را داخل یک ظرف بریزید با همزن برقی هم بزنید تا از لختگی خارج شوند.

مرحله 2

اگر همزن برقی نداشتید می‌توانید از همزن دستی استفاده کنید فقط باید زمان بیشتری هم بزنید. بعد شکر را به تخم مرغ‌ها اضافه کنید، با همزن برقی به مدت تقریباً ۴ تا ۵ دقیقه هم بزنید تا با هم مخلوط شوند، بافت مخلوط تشکیل شده کرم رنگ و کش‌دار می‌شود.

مرحله 3

سپس مقداری وانیل را به مخلوط اضافه کنید، هم بزنید تا عطر وانیل در مواد پخش شود و بوی زهم تخم مرغ‌ها را بگیرد. در هنگام هم زدن تخم مرغ‌ها با شکر و وانیل، هرزگاهی همزن را خاموش کنید و با لیسک اطراف ظرف را تمیز دورگیری کنید.

مرحله 4

دورگیری اطراف ظرف باعث می‌شود تا همه مواد کاملاً با هم مخلوط شوند و بعد از پخت، کیک بوی تخم مرغ ندهد. حالا قهوه سرد شده را به مواد اضافه کنید سپس با همزن دستی هم بزنید تا با هم ترکیب و یکدست شوند و عطر قهوه به خورد مواد برود.

مرحله 5

بعد روغن مایع را اضافه کنید و کمی هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. سپس شیر را که به دمای محیط رسیده است به مخلوط مواد اضافه کنید، با همزن دستی فقط به اندازه‌ای که با هم مخلوط شوند هم بزنید تا بافت صاف و یکدستی تشکیل شود.

مرحله 6

آرد را در یک ظرف دیگر الک کنید تا بافت آن سبک و یکدست شود. سپس بکینگ پودر و پودر کاکائو را به آرد اضافه کنید، هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند. سپس ترکیب آرد را سه بار الک کنید تا همه مواد خشک کاملاً با هم مخلوط و یکدست شوند.

مرحله 7

ترکیب آرد را کم کم و در چند مرحله به مخلوط مواد اضافه کنید و با همزن دستی به آرامی به شکل دورانی در یک جهت هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط و یکدست شوند و آرد داخل آن گلوله نشود. وقتی که مایه کیک کاملا یکدست شد آن را کنار بگذارید.

مرحله 8

سپس کف و دیواره‌های یک قابلمه تفلون را با روغن مایع کاملاً چرب کنید و مایه کیک را داخل قابلمه بریزید، به آرامی یکی دو ضربه به آن بزنید تا هوای داخل کیک خارج شود. بعد شعله پخش کن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا خوب داغ شود.

مرحله 9

بعد از ۱۰ دقیقه که شعله پخش کن کاملاً داغ شد قابلمه را که در آن را با دم‌کنی محکم بسته‌اید روی شعله پخش کن قرار دهید، سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا کیک به مدت تقریباً ۵۰ دقیقه روی حرارت ملایم بپزد و کاملاً مغز پخت شود.

مرحله 10

در طول ۴۰ دقیقه اول در قابلمه را باز نکنید چون پف کیک از بین می‌رود. بعد از آن یک سیخ چوبی را داخل کیک فرو کنید و بیرون بیاورید اگر از مایه کیک چیزی به آن نچسبیده بود یعنی کیک خوب پخته و آماده شده است، قابلمه را از روی حرارت بردارید.

مرحله 11

در فاصله‌ای که کیک می‌پزد برای درست کردن سس روی کیک مقداری شیر را داخل یک ظرف بریزید سپس شکر را به آن اضافه کنید، هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. بعد آرد نشاسته به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا ترکیب یکدستی تشکیل شود.

مرحله 12

سپس پودر قهوه فوری را هم به مخلوط اضافه کنید، هم بزنید تا عطر و طعم قهوه به خورد مواد برود. سپس ظرف را روی حرارت ملایم قرار دهید و مدام با یک قاشق یا همزن دستی هم بزنید تا غلظت مواد زیاد شود، غلظت کرم باید به قوام مناسب برسد.

مرحله 13

وقتی که مخلوط غلیظ شد و به غلظت فرنی رسید آن را از روی حرارت بردارید، کنار بگذارید تا کمی خنک شود. سپس کیک را که خوب پخته است از روی حرارت بردارید به آرامی قابلمه را برگردانید تا کیک از آن به شکل کامل و قالبی خارج شود.

مرحله 14

سپس کاغذ روغنی را به آرامی از کیک جدا کنید. بعد روی سطح کیک را با سیخ چوبی سوراخ‌هایی ایجاد کنید، حالا کرم موکا را روی کیک بریزید، سطح آن را صاف کنید و اجازه دهید تا کرم موکا به خورد کیک برود و کاملاً جذب آن شود.

مرحله 15

بعد از آن به دلخواه و با سلیقه خودتان سطح کیک را با پودر یا خلال پسته، پودر نارگیل، مغز گردوی خرد شده، مغز فندق خرد شده، شکلات چیپسی یا برش‌های حلقه‌ای موز و توت فرنگی تزئین کنید، سپس کیک را در شکل و اندازه دلخواه برش بزنید. در آخر کیک موکا بدون فر را داخل ظرف مناسب بچینید و به عنوان یک دسر شیک و جذاب برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با چای سرو کنید.