۲۷ روز پیش

نکات و دستور پخت ته انداز مرغ به روش مجلسی و طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت ته انداز مرغ به روش مجلسی و طعم بسیار عالی

ته انداز مرغ یکی از انواع غذاهای سنتی و محبوب ایرانی است که از قدمت و ریشه عمیقی در فرهنگ آشپزی ایران برخوردار است. این غذای خوشمزه به روش های متنوعی تهیه می گردد و هر منطقه از کشور ممکن است نسخه و طرز تهیه خاص خود را داشته باشد. برای آشنایی با نحوه تهیه کامل و مرحله به مرحله ته انداز مرغ، لطفاً به وبلاگ آموزشی مامان جون مراجعه نمایید تا با دنبال کردن راهنمای جامع و تصویری ارائه شده، بتوانید این غذای لذیذ و سنتی را به بهترین شکل ممکن در منزل طبخ کنید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
ران یا کتف و بال مرغ۴۰۰ گرم
برنج۳ پیمانه
تخم مرغ۱ عدد
روغن مایع⅓ پیمانه
کره۱ قاشق غذاخوری
ماست½ پبمانه
پیاز۱ عدد
زعفران دم کرده۳ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و پولبیبربه مقدار کافی

ته انداز مرغ به روش مجلسی و طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه یک ته انداز مرغ خوشمزه و سرشار از طعم، ابتدا پیاز را به صورت خلالی خرد کرده و در یک کاسه مناسب قرار می دهیم. سپس، ران های مرغ را با مقداری نمک، فلفل سیاه، زرد چوبه و پودر پولبیبر مخلوط می کنیم و به کاسه اضافه می کنیم.

مرحله 2

پس از آن، کاسه را با سلفون پوشانده و به مدت 1 ساعت در یخچال قرار می دهیم تا ران های مرغ طعم دار شوند. در همین حین، برنج را شسته و به همراه 2 قاشق چایخوری نمک در یک کاسه مناسب قرار می دهیم.

مرحله 3

سپس، به اندازه ای که برنج را بپوشاند، آب به کاسه اضافه کرده و به مدت 1 تا 2 ساعت خیس می گذاریم. پس از آن، یک قابلمه را تا نیمه پر از آب کرده و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا به جوش آید.

مرحله 4

زمانی که آب به نقطه جوش رسید، برنج را آبکش کرده و به همراه 2 قاشق چایخوری نمک درون قابلمه می ریزیم. سپس، برنج را به مدت 8 تا 12 دقیقه در آب جوش می پزیم تا پخت اولیه آن انجام شود.

مرحله 5

پس از این مدت، یک دانه برنج را بین دو انگشت له می کنیم. زمانی که اطراف دانه برنج نرم و مغز آن کمی گیر داشت، قابلمه را از روی حرارت برداشته و برنج را آبکشی می کنیم.

مرحله 6

حال، برای تهیه مواد ته انداز، تخم مرغ را در یک کاسه مناسب شکسته و هم می زنیم تا بافت آن از لختگی خارج شود. سپس، ماست را به همراه زعفران دم کرده، روغن مایع و مقداری نمک و فلفل سیاه به کاسه اضافه کرده و خوب هم می زنیم تا یکدست شوند.

مرحله 7

در ادامه، یک پیمانه برنج آبکش شده را به کاسه افزوده و خوب مخلوط می کنیم تا مواد کاملا به خورد برنج بروند. پس از اتمام زمان استراحت ران های مرغ، آن ها را از یخچال خارج کرده و یک قابلمه نچسب انتخاب می کنیم.

مرحله 8

سپس، مقداری روغن مایع و زعفران دم کرده درون قابلمه ریخته و ران های مرغ را در آن می چینیم. در ادامه، مخلوط برنج را روی تکه های گوشت مرغ ریخته و پخش می کنیم تا سطح برنج کاملا صاف و یکدست شود.

مرحله 9

پس از آن، درب قابلمه را با دم کنی پوشانده و روی قابلمه قرار می دهیم. سپس، روی حرارت ملایم شعله پخش کن گذاشته و قابلمه را روی آن قرار می دهیم. حال، اجازه می دهیم ته اندازه مرغ به مدت 45 دقیقه روی حرارت بماند تا دم بکشد.

مرحله 10

در نهایت، پس از گذشت این مدت و زمانی که ته انداز مرغ دم کشید، قابلمه را از روی حرارت برداشته و درون ظرف مورد نظر برمی گردانیم. این غذای خوشمزه را همراه با سالاد فصل و زیتون پرورده سرو می کنیم.