۲۸ روز پیش

نکات و دستور پخت کتلت مرغ به روش مجلسی با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت کتلت مرغ به روش مجلسی با طعم بسیار عالی

کتلت مرغ یکی از غذاهای سنتی و پرطرفدار در آشپزی ایرانی است. این غذای ساده و خوشمزه نه تنها می تواند به عنوان یک پیش غذای مجلسی مورد استفاده قرار گیرد، بلکه در میان غذاهای روزمره نیز جایگاه ویژه ای دارد. در ادامه با وبلاگ آموزشی مامان جون همراه شوید تا مراحل کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کتلت مرغ را آموزش ببینید و قادر باشید این غذای خوشمزه را در منزل خود نیز آماده کنید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
سینه مرغ۴۵۰ گرم
دنبه گوسفندی۵۰ گرم
سیب زمینی متوسط۲ عدد
فلفل دلمه ای۱ عدد
سیر۳ حبه
جعفری۵ قاشق غذاخوری
پیاز متوسط۲ عدد
آرد سوخاری۳ قاشق غذاخوری
تخم مرغ۱ تا ۲ عدد
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار کافی
پاپریکا و پودر آویشنبه مقدار کافی
پودر تخم گشنیز و پودر زنجبیلبه مقدار کافی

کتلت مرغ به روش مجلسی با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه کتلت مرغ مجلسی، ابتدا سیب زمینی را به خوبی می شوییم و درون یک قابلمه مناسب قرار می دهیم. سپس قابلمه را تا نیمه پر از آب می کنیم و روی حرارت متوسط قرار می دهیم. اجازه می دهیم سیب زمینی به مدت 45 دقیقه درون آب جوش بماند تا کاملا بپزد و مغز آن به طور کامل نرم شود.

مرحله 2

در ادامه، سینه مرغ و دنبه را به قطعات کوچک تقسیم می کنیم و درون چرخ گوشت قرار می دهیم. سپس دنبه و سینه مرغ را درون یک کاسه مناسب چرخ می کنیم. جعفری را نیز می شوییم و درون آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی خارج شود. پس از گذشت 45 دقیقه، سیب زمینی را از قابلمه خارج می کنیم.

مرحله 3

پوست سیب زمینی را جدا می کنیم و با دندانه های ریز رنده، آن را رنده می کنیم. اجازه می دهیم کاملا خنک شود. سپس سبزی جعفری را روی تخته گوشت قرار می دهیم و به صورت ریز ساطوری می کنیم.

مرحله 4

جعفری ساطوری شده را درون کاسه حاوی گوشت مرغ چرخ شده اضافه می کنیم. پوست سیر را جدا می کنیم، می شوییم و به صورت ریز رنده می کنیم. فلفل دلمه ای را نیز می شوییم، به 2 قسمت تقسیم می کنیم، دانه های آن را خارج می کنیم و به صورت ریز رنده می کنیم.

مرحله 5

سیر رنده شده را به همراه فلفل دلمه ای رنده شده به گوشت مرغ چرخ شده اضافه می کنیم. زمانی که سیب زمینی رنده شده کاملا خنک شد، آن را به همراه پاپریکا، پودر آویشن، پودر تخم گشنیز، پودر زنجبیل، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه درون کاسه حاوی مخلوط گوشت مرغ چرخ شده اضافه می کنیم.

مرحله 6

پوست پیاز را جدا می کنیم، به خوبی می شوییم و به صورت ریز رنده می کنیم. پیاز را از صافی رد می کنیم تا آب اضافی اش گرفته شود، سپس آن را درون کاسه حاوی مخلوط گوشت مرغ اضافه می کنیم.

مرحله 7

مخلوط گوشت مرغ را با دست خوب ورز می دهیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. سپس تخم مرغ را به همراه آرد سوخاری به آن اضافه می کنیم و مجددا مخلوط می کنیم تا مایه کتلت آماده و کاملا منسجم شود. در صورتی که مایه کتلت شل بود، به آن مقداری آرد سوخاری اضافه می کنیم و مجددا ورز می دهیم.

مرحله 8

روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و به مدت 2 ساعت درون یخچال قرار می دهیم تا استراحت کند. پس از گذشت این زمان، مایه کتلت را از یخچال خارج می کنیم و یک تابه مناسب را روی حرارت ملایم قرار می دهیم. مقداری روغن مایع به آن اضافه می کنیم و اجازه می دهیم روغن گرم شود.

مرحله 9

به اندازه یک نارنگی کوچک از مایه کتلت را برمی داریم و در دست به شکل دلخواه فرم می دهیم. سپس وسط آن را با انگشت یک حفره ایجاد می کنیم و به آرامی درون تابه قرار می دهیم تا کاملا سرخ شود. به همین ترتیب، کتلت ها را فرم می دهیم تا مایه کتلت تمام شود.

مرحله 10

زمانی که یک طرف کتلت کاملا سرخ شد، آن را برمی گردانیم و اجازه می دهیم طرف دیگر آن کاملا سرخ شود. سپس کتلت ها را روی دستمال حوله ای قرار می دهیم. زمانی که روغن اضافی کتلت ها کاملا خارج شد، آن ها را درون ظرف مورد نظر قرار می دهیم و به همراه سس دلخواه، خیارشور، گوجه فرنگی و برنج زعفرانی سرو می کنیم.