۲۹ روز پیش

نکات و دستور پخت شامی سبزی به روش گیلانی با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت شامی سبزی به روش گیلانی با طعم بسیار عالی

شامی سبزی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و محبوب در مناطق شمالی کشور است که با دستورالعمل‌های گوناگونی آماده می‌شود. این غذای لذیذ و پرطرفدار از ترکیب سبزیجات تازه و ادویه‌جات مرغوب تهیه می‌گردد و به عنوان یکی از غذاهای سنتی و محلی این مناطق شناخته می‌شود. برای آشنایی با مراحل کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شامی سبزی، لطفاً به وبلاگ آموزشی مامان جون مراجعه فرمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
گوشت چرخ کرده۴۰۰ گرم
سبزی معطربه مقدار کافی
تخم مرغ۲ عدد
پیاز۱ عدد
نمک، زردچوبه و فلفل سیاهبه مقدار کافی
گوجه فرنگی گیلاسی۸ عدد
فلفل سبز یا قرمز۶ عدد
گلپر و سماقبه مقدار کافی

شامی سبزی به روش گیلانی با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای آماده سازی یک غذای سبزیجات گیلانی لذیذ، ابتدا گوشت را به قطعات کوچک تقسیم می کنیم و آن را در چرخ گوشت قرار داده و خرد می کنیم. سپس پوست پیاز را جدا کرده و آن را می شوییم.

مرحله 2

پیاز را به صورت ریز رنده می کنیم و به گوشت چرخ شده اضافه می کنیم. سپس سبزیجات معطر (گشنیز، جعفری، وارنبو، خالیواش و چوچاق) را می شوییم، آب اضافی آن ها را خارج می کنیم و روی تخته گوشت خرد می کنیم.

مرحله 3

سبزیجات خرد شده را به گوشت چرخ شده اضافه می کنیم و همراه با تخم مرغ، نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، گلپر و سماق مخلوط می کنیم تا ترکیب یکنواختی به دست آید.

مرحله 4

مخلوط شامی را برای 30 دقیقه در یخچال قرار می دهیم تا طعم ها ترکیب شوند. سپس آن را از یخچال خارج کرده و در تابه ای با روغن مایع سرخ می کنیم.

مرحله 5

شامی های سبزیجات را به شکل دلخواه فرم داده و در تابه سرخ می کنیم تا هر دو طرف آن ها کاملا طلایی شود. در نهایت شامی ها را در ظرف مورد نظر قرار داده و همراه با گوجه گیلاسی سرخ شده و نان تازه سرو می کنیم.