۳۰ روز پیش

نکات و دستور پخت نان سبوس دار، از مبتدی تا حرفه‌ای، تکنیک‌های نوین پخت

نکات و دستور پخت نان سبوس دار، از مبتدی تا حرفه‌ای، تکنیک‌های نوین پخت

نان سبوس دار یکی از انواع نان‌های خوشمزه، ساده و پرطرفدار است که به آسانی می‌توان آن را تهیه کرد. این نان دارای بافتی سبک و لطیف است و به همین دلیل برای سرو در وعده صبحانه بسیار مناسب است. علاوه بر این، نان سبوس‌دار را می‌توان همراه با انواع دورچین به عنوان میان وعده نیز سرو نمود. در ادامه، با دنبال کردن این وبلاگ آموزشی، طرز تهیه کامل و مرحله به مرحله نان سبوس دار را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد کامل گندم۹۰ گرم
مخمر فوری۱ گرم
آب۹۰ گرم
آرد نول قوی۲۱۰ گرم
بهبود دهنده۳ گرم
آب۱۵۰ گرم
نمک۶ گرم
مخمر فوری۴ گرم
دانه تخم کتان۳ تا ۴ گرم

نان سبوس دار، از مبتدی تا حرفه‌ای، تکنیک‌های نوین پخت

مرحله 1

ابتدا مقداری آرد کامل گندم را داخل یک ظرف بریزید، سپس کمی مخمر فوری را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند، مقداری آب را به ترکیب مواد اضافه کنید، با لیسک هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند، خمیر جمع شود و شکل بگیرد.

مرحله 2

بعد خمیر تشکیل شده را با نایلون بپوشانید و اجازه دهید تا در دمای محیط به مدت ۳ تا ۴ ساعت بماند و کاملاً حباب دار و اسفنجی شود، بعد از این مدت خمیر تشکیل شده را به مدت ۶ تا ۸ ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت کند و برای استفاده آماده شود.

مرحله 3

در هنگام درست کردن خمیر اصلی ابتدا آرد نول قوی را داخل یک ظرف بریزید، سپس بهبود دهنده را به آرد اضافه کنید، هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند بعد از آن مقداری مخمر فوری را هم روی مواد خشک بریزید و با آنها ترکیب کنید تا بافت یک دستی تشکیل شود.

مرحله 4

سپس مقداری نمک به ترکیب مواد خشک اضافه کنید، هم بزنید تا با آنها ترکیب شود و بافت یکدستی تشکیل شود، بعد از آن خمیر اسفنجی شده را از داخل یخچال بیرون بیاورید، با قاشق خمیر را روی مواد خشک بریزید با لیسک هم بزنید تا همه مواد خوب با هم ترکیب شوند.

مرحله 5

بعد از آن مقداری آب را به مخلوط مواد اضافه کنید هم بزنید، تا خوب با هم ترکیب شوند، خمیر جمع شود و شکل بگیرد، سپس خمیر را با دست حسابی ورز دهید تا بافت آن صاف و یکدست شود اگر خمیر تشکیل شده سفت بود کمی دیگر آب به آن اضافه کنید.

مرحله 6

برای ورز دادن خمیر می‌توانید از دستگاه خمیرزن استفاده کنید و خمیر را تا وقتی که به بافت یک دستی برسد ورز دهید، خمیر باید به تست کششی خوبی برسد، یعنی وقتی که قسمتی از خمیر را بین دو دست باز می‌کنید خمیر کاملاً نازک و با ضخامت کم پهن شود ولی پاره نشود.

مرحله 7

وقتی خمیر به تست کشش خوبی رسید و بافت آن کاملا یک دست و صاف شد بعد از آن برای غنی تر شدن خمیر به دلخواه و با سلیقه خودتان مقداری تخم کتان را به خمیر اضافه کنید، دوباره خمیر را با دستگاه یا با دست ورز دهید تا تخم کتان در همه قسمت‌های خمیر پخش شود.

مرحله 8

بعد از این که تخم کتان به طور یکسان در همه قسمت‌های خمیر پخش شد، سپس خمیر را چانه کنید به آن فرم دهید تا کاملاً گرد شود، بعد داخل یک ظرف را با روغن چرب کنید خمیر را داخل ظرف قرار دهید، سپس سطح خمیر را هم با روغن چرب کنید.

مرحله 9

بعد از آن روی ظرف را با نایلون بپوشانید و اجازه دهید تا خمیر به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت در دمای محیط استراحت کند، حجم آن زیاد شود و پف کند، بعد از این زمان نایلون را از روی ظرف بردارید، سپس با فشار انگشت روی خمیر پف آن را بگیرید.

مرحله 10

سپس مقداری آرد روی خمیر بپاشید، خمیر را روی یک سطح صاف آرد پاشی شده قرار دهید بعد از آن با یک کاردک خمیر را به دو قسمت‌ مساوی تقسیم کنید، هر قسمت را با دست ورز دهید و چانه کنید، به آن فرم دهید و گرد کنید، سعی کنید چانه‌ها هم اندازه باشند.

مرحله 11

سپس چانه‌ها را روی سطح صاف قرار دهید، نایلون روی آنها بیندازید و اجازه دهید تا خمیرها به اندازه ۱۰ دقیقه دیگر استراحت کنند، حجم آنها زیاد شود و کاملا پف کنند، سپس نایلون را از روی خمیرها بردارید، هر چانه را ورز دهید به طوری که سطح آن کاملا صاف باقی بماند.

مرحله 12

هر چانه خمیر را کاملا گرد کنید، به شکلی که خمیر را از زیر بقچه پیچ کنید، خمیر را فرم دهید سپس داخل سینی فر، کاغذ روغنی قرار دهید یا ورقه نسوز را روی سطح صاف بگذارید، بعد چانه‌های خمیر را بعد از فرم دادن روی سینی فر یا ورقه نسوز با فاصله قرار دهید.

مرحله 13

بعد روی چانه‌های خمیر یک پارچه نخی بیاندازید، اجازه دهید تا خمیرها در دمای محیط استراحت کنند و حجم آن‌ها ۲ تا ۲ و نیم برابر شود، برای این استراحت زمان خاصی را نمی‌شود در نظر گرفت باید دقت کنید هر وقت خمیرها ۲ برابر شدند روی خمیرها را بردارید.

مرحله 14

سپس با یک تیغ تیز روی خمیرها دو شیار افقی با کمی فاصله یا دو شیار به شکل بعلاوه ایجاد کنید، با تیغ دو بار روی شیارها بکشید که بسته نشوند، سپس روی خمیرها مقداری آب اسپری کنید تا سطح خمیرها مرطوب شود و بعد از پخت بافت آن‌ها نرم بماند.

مرحله 15

بعد سینی فر یا ورقه نسوز را داخل فر قرار دهید، دمای فر را روی ۲۵۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید، یک ظرف را با آب پر کنید و داخل فر قرار دهید تا در هنگام پخت نان‌ها آب بخار کند، بافت خمیرها بعد از پخت نرم و لطیف باشد و نان‌های سبوس دار خشک نشوند.

مرحله 16

سپس اجازه دهید تا خمیرها به مدت ۷ دقیقه در فر با بخار بپزند، بعد از این زمان ظرف آب را از فر بیرون بیاورید و بعد اجازه دهید تا خمیرها به مدت ۱۰ دقیقه دیگر در فر بدون بخار بپزند و کاملا مغز پخت و طلایی رنگ شوند، سپس آن‌ها را از داخل فر بیرون بیاورید.

مرحله 17

بعد از آن نان سبوس دار را داخل ظرف مناسب قرار دهید، سپس آن‌ را در اندازه‌های کوچک و مناسب برش بزنید، بعد چند برش از نان سبوس دار را در وعده صبحانه همراه با کره، مربا و عسل یا به عنوان عصرانه همراه با انواع دورچین و مخلفات سرو کنید