۳۰ روز پیش

نکات و دستور پخت کوفته برنجی خوشمزه و مجلسی به سبک سنتی ایرانی

نکات و دستور پخت کوفته برنجی خوشمزه و مجلسی به سبک سنتی ایرانی

کوفته برنجی یکی از غذاهای سنتی و محبوب در میان ایرانیان است که ترکیبی از طعم‌های لذیذ و مغذی را در خود جای داده است. این غذا متشکل از مواد اصلی گوشت چرخ‌کرده، برنج پخته، و مجموعه‌ای از سبزیجات خوش‌طعم همچون پیاز، سیر، فلفل و ادویه‌جات است که با هماهنگی و هماهنگی خاصی طعمی بی‌نظیر و دلنشین را خلق می‌کنند. برای کسانی که به دنبال تجربه غذاهای سنتی و متمایز ایرانی هستند، کوفته برنجی گزینه‌ای ایده‌آل و قابل توصیه است که می‌تواند کام آن‌ها را شیرین نماید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
برنج۲.۵ پیمانه
تخم مرغ۱ عدد
پیاز۲ عدد
لپه۴ قاشق غذاخوری
آرد نخودچی۲ قاشق غذاخوری
شوید تازه و خرد شده۲ قاشق غذاخوری
تره تازه و خرد شده۲ قاشق غذاخوری
جعفری تازه و خرد شده۲ قاشق غذاخوری
نعنا خشک۱ قاشق غذاخوری
ترخون خشک۱ قاشق غذاخوری
مرزه خشک۱ قاشق غذاخوری
شنبلیله خشک۱ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی رنده شده۳ عدد
آبلیمو۲ قاشق غذاخوری
آلو یا گوجه سبزبه مقدار لازم برای داخل کوفته
نمک، فلفل، زردچوبه و روغنبه میزان لازم

کوفته برنجی خوشمزه و مجلسی به سبک سنتی ایرانی

مرحله 1

چند ساعت قبل از شروع، برنج و لپه را خیسانده و سپس آنها را شسته و هر کدام را جداگانه در قابلمه با مقداری آب پخته می‌شوند. وقتی برنج جوش آمد، می‌توانید کمی از سبزی‌های تازه و زردچوبه اضافه کرده و سپس برنج را آبکش کنید. آب برنج را نگه داشته می‌شود چون بعداً به آن نیاز خواهیم داشت.

مرحله 2

یکی از پیازها را ریز رنده کرده و آب آن گرفته می‌شود. پیاز رنده شده با گوشت چرخ کرده، برنج پخته، لپه پخته، نمک، فلفل، زردچوبه و سبزی‌های تازه مخلوط شده و تخم مرغ و آرد نخودچی نیز به آن اضافه و مواد به خوبی ورز داده می‌شوند تا کاملاً با هم ترکیب شوند.

مرحله 3

مواد مخلوط شده به ظرف کوبیده می‌شوند تا سفت و چسبناک شوند. این کار باعث می‌شود که کوفته‌ها در هنگام پخت نریزند. بعد از ورز دادن، مواد کوفته در یخچال قرار داده می‌شوند تا کمی خنک شوند.

مرحله 4

به اندازه یک پرتقال از مواد کوفته برداشته و در کف دست پهن شده و یک آلو یا گوجه سبز در وسط آن قرار داده و مواد بسته و گرد می‌شوند. این کار برای بقیه مواد تکرار می‌شود.

مرحله 5

آب برنج که قبلاً نگه داشته شده بود در قابلمه ریخته و به جوش آورده می‌شود. کوفته‌ها به آرامی در آب در حال جوش قرار داده می‌شوند. این کار باعث می‌شود کوفته‌ها از هم نپاشند.

مرحله 6

کوفته‌ها حدود نیم ساعت در آب در حال جوش پخته می‌شوند. در این مدت، آب کوفته برنجی کمی غلیظ شده و کوفته‌ها کاملاً پخته می‌شوند.

مرحله 7

گوجه فرنگی رنده شده، پیاز دوم خرد شده و کمی روغن در قابلمه تفت داده می‌شوند. بعد از چند دقیقه، آبلیمو، نعنا خشک، ترخون خشک، مرزه خشک و شنبلیله خشک اضافه و مخلوط می‌شوند. سس بر روی کوفته‌ها ریخته و چند دقیقه دیگر پخته می‌شوند.

مرحله 8

وقتی کوفته‌ها و سس به خوبی پخته شدند، غذا آماده است. کوفته‌ها با کمی سبزی تازه تزئین شده و سرو می‌شوند.