یک ماه پیش

نکات و دستور پخت شیرینی کناک سنتی مازندرانی با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت شیرینی کناک سنتی مازندرانی با طعم بسیار عالی

کناک یکی از شیرینی‌های خوشمزه و سنتی استان مازندران و شهر آمل محسوب می‌شود که با استفاده از آرد برنج تهیه می‌گردد. این شیرینی علاوه بر طعم و عطر فوق‌العاده‌ای که دارد، به روش‌های متنوعی با مواد اولیه گوناگون آماده و پخته می‌شود. به همین دلیل است که کناک طرفداران بسیار زیادی در میان مردم این منطقه پیدا کرده است. در ادامه با همراهی وبلاگ آموزشی مامان جون می‌توانید به طور کامل و گام به گام با نحوه تهیه این شیرینی سنتی و دلچسب آشنا شوید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد برنج۴۵۰ گرم
آرد گندم۵۰ گرم
تخم مرغ۱ عدد
کره یا روغن مایع۲۵۰ گرم
زعفران دم‌کرده غلیظ۲ قاشق غذاخوری
پودر قند۱۲۵ گرم
آب یا شیر¼ پیمانه
هل کوبیده۱ قاشق مربا خوری
بادیان یا واتک۱ قاشق غذا خوری
گردوی پودر شده۱ پیمانه پر

شیرینی کناک سنتی مازندرانی با طعم بسیار عالی

مرحله 1

ابتدا روغن یا کره را در ظرفی بریزید و با همزن بزنید تا کاملا نرم و لطیف شود. سپس یک تخم مرغ کامل یا دو عدد زرده تخم مرغ را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا تخم‌مرغ‌ها از لختگی خارج شوند و با روغن یا کره مخلوط شوند و کمی حجم آن‌ها زیاد شود.

مرحله 2

پودر قند را اضافه کنید و به مدت ۵ دقیقه با همزن بزنید تا مخلوط یکدست و کرم رنگ و کمی کشدار شود. سپس کمی زعفران را در یک ظرف کوچک بریزید و مقداری آب روی آن بگیرید و بگذارید تا دم بکشد و غلیظ شود و سپس به مواد اضافه کنید.

مرحله 3

آب یا شیر را که به دمای محیط رسیده است روی مواد بریزید و هم بزنید تا با هم کاملا ترکیب شوند و مخلوط صاف و یکدستی تشکیل شود. سپس آرد برنج و آرد گندم را کم‌کم به مخلوط مواد اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند.

مرحله 4

پودر گردو و هل و بادیان را هم روی مواد بریزید و هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند و بعد همه مواد را با هم ورز دهید تا ترکیب یکدستی تشکیل شود. سپس روی ظرف را با سلفون بپوشانید و از شب تا صبح در یخچال قرار دهید تا استراحت کند و طعم و عطر همه مواد با هم ترکیب شوند و مواد منسجم‌تر شوند.

مرحله 5

خمیر را از یخچال بیرون بیاورید و دوباره کمی ورز دهید تا هوای داخل آن خارج شود. سپس مقداری از خمیر مواد به اندازه یک گردو را از آن جدا کنید و با دست پهن کنید و یک تکه گردو نیم کوب را درون آن قرار دهید و خمیر را جمع کنید و با مهر یا ماسوره روی خمیر شیار ایجاد کنید و با پودر گردو تزئین کنید.

مرحله 6

کف قالب ‌یا سینی فر را کاغذ روغنی قرار دهید و خمیر‌ها را با فاصله در سینی بچینید و در طبقه وسط فر که از ده دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید و بعد دمای فر را روی ۱۴۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. سپس به مدت یک ساعت اجازه دهید تا شیرینی‌ها داخل فر بپزند و کناره های آن طلایی رنگ شود.

مرحله 7

سینی را از فر بیرون بیاورید و در دمای محیط قرار دهید تا خنک شوند و سپس کناک‌ها را که سرد شده از کاغذ روغنی جدا کنید و در ظرف دیگری بچینید. سپس تعدادی کناک ‌را در ظرف مناسب بچینید و با شکلات ذوب شده، خرده‌های گردو، پودر پسته، پودر نارگیل و کنجد تزئین کنید و به عنوان یک میان وعده خوشمزه و مقوی و پر خاصیت یا برای پذیرایی در مهمانی‌ها همراه با چای یا قهوه سرو کنید.