یک ماه پیش

نکات و دستور پخت قلیه مرغ به روش جنوبی و طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت قلیه مرغ به روش جنوبی و طعم بسیار عالی

قلیه مرغ یکی از غذاهای سنتی و محبوب کشور ما محسوب می‌شود که در سراسر ایران به شیوه‌های متنوعی پخته می‌شود. این غذای خوشمزه دارای دستورپخت‌های مختلفی است که هر منطقه ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را در آن اعمال کرده است. برای آشنایی کامل با مراحل تهیه قلیه مرغ و فرایند پخت آن، لطفاً به ادامه مطلب در وبلاگ آموزشی مامان جون مراجعه فرمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
ران یا سینه مرغ۴ تکه
گشنیز۱۵۰ گرم
شنبلیله۵۰ گرم
پیاز۲ عدد
تمرهندی۱ بسته
رب انار۲ قاشق غذاخوری
سیر۲ حبه
زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه، روغن و فلفل قرمزبه مقدار کافی

قلیه مرغ به روش جنوبی و طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه قلیه مرغ خوشمزه، ابتدا باید تمرهندی را با ۲ لیوان آب جوش در یک کاسه مخلوط کرد تا حل شود. سپس سبزی‌ها را شسته و ریز خرد می‌کنیم.

مرحله 2

پس از اینکه تمرهندی کاملاً در آب جوش حل شد، آن را از صافی عبور داده تا یکدست شود. سپس رب انار را به ترکیب تمرهندی اضافه کرده و هم می‌زنیم تا رب انار نیز کاملاً حل شود.

مرحله 3

در ادامه، پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کرده و با مقداری روغن در قابلمه تفت می‌دهیم تا سبک و شیشه‌ای شود. سپس زردچوبه و سیر رنده شده را به قابلمه اضافه کرده و کمی تفت می‌دهیم.

مرحله 4

سپس سبزی خرد شده را با ۴ قاشق غذاخوری روغن مایع به قابلمه اضافه کرده و به خوبی تفت می‌دهیم تا کاملاً سرخ شود. در همین حین، مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه روی تکه‌های مرغ می‌پاشیم.

مرحله 5

در یک تابه بزرگ، مقداری روغن داغ کرده و تکه‌های مرغ را به خوبی تفت می‌دهیم تا کاملاً سرخ شوند. سپس تکه‌های مرغ را به همراه ترکیب تمرهندی و رب انار به قابلمه اضافه می‌کنیم.

مرحله 6

در این مرحله، حرارت را زیاد کرده تا آب شروع به جوشیدن کند. پس از جوش آمدن آب، حرارت را کم کرده و اجازه می‌دهیم خورش به آرامی غلیظ شده و جا بیفتد. پس از ۴۰ دقیقه، زعفران دم کرده را به خورش اضافه می‌کنیم.

مرحله 7

در نهایت، خورش را مخلوط کرده و طعم آن را چشیده، سپس مقداری نمک و فلفل قرمز اضافه می‌کنیم. پس از اینکه خورش به روغن افتاد، آن را در ظرف مورد نظر ریخته و همراه با برنج سرو می‌کنیم.