یک ماه پیش

نکات و دستور پخت دونات خرمالو به روش بازاری و با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت دونات خرمالو به روش بازاری و با طعم بسیار عالی

دونات خرمالو به عنوان یکی از انواع شیرینی های متداول و پرطرفدار در سطح بین المللی شناخته می‌شود. این شیرینی ساده و خوشمزه با استفاده از ترکیبات متنوعی تهیه و آماده سازی می‌گردد. در ادامه، شما می‌توانید به مشاهده آموزش جامع و مرحله به مرحله فرآیند تهیه دونات خرمالو در وبلاگ آموزشی مامان جون بپردازید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
پوره خرمالو۲۰۰ گرم
آرد۶۰۰ گرم
تخم مرغ۲ عدد
شکر۱۶۰ گرم
خمیر مایه فوری۱۲ گرم
شیر½ لیوان
کره۱۰۰ گرم
نمک½ قاشق چایخوری
بهبود دهنده۳ گرم

دونات خرمالو به روش بازاری و با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه دونات خرمالو به روش بازاری، ابتدا کره را از یخچال خارج کرده و در فضای آشپزخانه قرار می دهیم تا با دمای محیط هماهنگ شده و به طور کامل نرم شود.

مرحله 2

سپس پوره خرمالو را آماده می کنیم. برای این منظور، ابتدا خرمالو را می شوییم، سپس گوشت آن را از پوستش جدا کرده و درون یک تابه مناسب می افزاییم. تابه را روی حرارت ملایم قرار داده و اجازه می دهیم آب اضافی خرمالو کاملا کشیده شود.

مرحله 3

در این مرحله، خمیر مایه فوری را درون یک کاسه مناسب ریخته و آرد را به همراه نمک و بهبود دهنده درون الک اضافه می کنیم. سپس مخلوط را روی خمیر مایه الک کرده و پس از آن هم می زنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند.

مرحله 4

در ادامه، کره نرم را به همراه شکر درون یک کاسه مناسب ریخته و با دور تند همزن برقی به مدت ۵ دقیقه هم می زنیم تا مخلوط کره روشن و پوک شود. سپس تخم مرغ ها را به مخلوط کره اضافه می کنیم.

مرحله 5

حالا مخلوط کره را مجددا با دور تند همزن برقی هم می زنیم تا تخم مرغ ها از لختگی خارج شده و مواد با هم ترکیب و یکدست شوند. در ادامه شیر را به مخلوط کره اضافه کرده و هم می زنیم.

مرحله 6

در این مرحله، پوره خرمالو را به مخلوط کره اضافه کرده و مجددا هم می زنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. سپس مخلوط آرد را به مخلوط پوره خرمالو اضافه کرده و به ورز دادن ادامه می دهیم تا خمیر جمع شود.

مرحله 7

حالا روی سطح کار را آرد پاشیده و خمیر را روی سطح کار قرار می دهیم. سپس خمیر را به مدت ۱۰ دقیقه ورز می دهیم تا کاملا نرم و یکدست شود. در ادامه درون یک کاسه مناسب را با مقداری روغن مایع چرب می کنیم.

مرحله 8

در این مرحله، خمیر را چانه گرفته و درون کاسه قرار می دهیم. سپس روی کاسه را با سلفون پوشانده و اجازه می دهیم خمیر به مدت ۱ ساعت در یک جای گرم استراحت کند تا عمل بیاید و حجم آن ۲ تا ۳ برابر شود.

مرحله 9

پس از گذشت این زمان، خمیر را روی سطح کار قرار داده و به چانه های ۱۳۰ تا ۱۵۰ گرمی تقسیم می کنیم. سپس وسط چانه ها را با کمک سر ماسوره سوراخ می کنیم تا چانه ها فرم دونات پیدا کنند.

مرحله 10

حالا روی خمیر ها را با کیسه فریزر چرب شده پوشانده و اجازه می دهیم خمیر مجددا به مدت ۱۵ دقیقه استراحت کند تا حجم بگیرد. در ادامه یک شیر جوش را روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله 11

در این مرحله، به اندازه ای که دونات ها درون آن شناور بمانند روغن مایع درون شیر جوش اضافه کرده و اجازه می دهیم روغن مایع به خوبی گرم شود. سپس خمیر را درون شیر جوش قرار داده و سرخ می کنیم.

مرحله 12

حالا اجازه می دهیم یک سمت دونات کاملا سرخ و طلایی شود، سپس بر می گردانیم تا طرف دیگر دونات نیز کاملا طلایی و سرخ شود. به همین روش دونات ها را سرخ کرده و روی دستمال مخصوص آشپزخانه قرار می دهیم.

مرحله 13

در نهایت، اجازه می دهیم روغن اضافی دونات ها گرفته شود، سپس به دلخواه با شکلات آب شده و ترافل های رنگی تزئین می کنیم. در آخر دونات های خرمالو را درون ظرف مورد نظر قرار داده و با چای سرو می کنیم.