یک ماه پیش

نکات و دستور پخت بیتی کباب به روش ترکیه ای و با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت بیتی کباب به روش ترکیه ای و با طعم بسیار عالی

بیتی کباب یکی از انواع غذاهای سنتی و محبوب کشور ترکیه به شمار می‌رود. این غذای خوشمزه و پرطرفدار با دستورهای متنوعی تهیه می‌شود که هر کدام دارای ظرافت و مزایای خاص خود هستند. برای آشنایی کامل با نحوه تهیه بیتی کباب به شیوه‌های مختلف، لطفاً به همراه وبلاگ آموزشی مامان جون به مطالعه مراحل آماده‌سازی این غذای محبوب ترکی بپردازید. در این راهنمای گام به گام، جزئیات کامل و دقیقی از طرز تهیه بیتی کباب ارائه خواهد شد.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
شیر گرم۱ پیمانه + ¼  پیمانه
آب گرم۱ پیمانه + ¼  پیمانه
خمیر مایه فوری۱ قاشق چایخوری
روغن زیتون۴ قاشق غذاخوری
شکر۲ قاشق چایخوری
نمک۲ قاشق چایخوری
آرد۷ لیوان + ۲ قاشق غذاخوری
گوشت چرخ کرده۱ کیلو گرم
پیاز۱ عدد بزرگ
فلفل قرمز۴ عدد
جعفریبه مقدار کافی
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
نمک۲ قاشق چایخوری
پودر فلفل قرمز۲ قاشق غذاخوری
زیره، فلفل سیاه و فلفل چیلیبه مقدار کافی
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
فلفل چیلی تندبه مقدار کافی
آب جوشبه مقدار کافی
روغن مایعبه مقدار کافی
کره۱۰۰ گرم

بیتی کباب به روش ترکیه ای و با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه بیتی کباب ترکیه ای، ابتدا آب، شیر، شکر و خمیر مایه فوری را در یک ظرف مناسب مخلوط می کنیم. سپس روغن زیتون و نمک را به آن اضافه کرده و هم می زنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند.

مرحله 2

در مرحله بعد، آرد را درون الک ریخته و سه بار الک می کنیم. سپس آرد را به صورت مرحله ای به مخلوط خمیر مایه اضافه کرده و ورز می دهیم تا خمیری نرم و چسبناک به دست آید. روی سطح کار را آرد پاشیده و خمیر را روی آن قرار می دهیم.

مرحله 3

خمیر را به مدت 5 تا 6 دقیقه خوب ورز می دهیم تا کاملا یکدست شود. سپس آن را در یک کاسه روغن مایع چرب شده قرار داده و با سلفون می پوشانیم. خمیر را در جای گرم قرار داده و به مدت 1 ساعت استراحت می دهیم تا حجم آن دو برابر شود.

مرحله 4

پس از استراحت، روی سطح کار را آرد پاشیده و خمیر را روی آن قرار می دهیم. مقداری آرد روی خمیر می پاشیم و آن را به 20 قسمت تقسیم کرده و چانه می گیریم. چانه ها را در یک سینی آرد پاشی شده قرار داده و با کیسه فریزر می پوشانیم. اجازه می دهیم چانه ها به مدت 40 دقیقه استراحت کنند تا حجم بگیرند.

مرحله 5

در همین حین، مواد کوفته را آماده می کنیم. ابتدا گوشت را خرد کرده و درون چرخ گوشت می ریزیم. سپس پیاز را رنده کرده و آب اضافی آن را گرفته و به همراه پودر فلفل قرمز، رب گوجه فرنگی، نمک، زیره، فلفل سیاه و فلفل چیلی به گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم. جعفری و فلفل قرمز را نیز خرد کرده و به مخلوط گوشت اضافه می کنیم.

مرحله 6

مخلوط گوشت را ورز می دهیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. سپس مقداری از مواد کوفته را برداشته و رول می کنیم. یک تابه را روی حرارت ملایم قرار داده و مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم. کوفته ها را درون تابه قرار داده و کاملا سرخ می کنیم.

مرحله 7

پس از استراحت، چانه ها را روی سطح کار قرار داده و با وردنه به صورت نازک باز می کنیم. یک تابه نچسب را روی حرارت زیاد قرار داده و اجازه می دهیم کاملا گرم شود. سپس خمیر را درون تابه قرار داده و نان را زیر و رو می کنیم تا پف کرده و کاملا پخته شود.

مرحله 8

نان ها را روی هم قرار داده و با یک دستمال حوله ای می پوشانیم. برای تهیه سس، ابتدا روغن مایع را در یک تابه روی حرارت ملایم قرار داده و رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم. پس از تفت دادن و رنگ گرفتن، فلفل چیلی را نیز اضافه می کنیم. مقداری آب جوش به آن اضافه کرده و اجازه می دهیم سس به غلظت مطلوب برسد.

مرحله 9

یک نان لواش را روی سطح کار قرار داده و مقداری سس را روی آن پخش می کنیم. سپس یک رول کوفته را در ابتدای نان قرار داده و نان را به صورت رول می پیچانیم. نان رول شده را به اندازه های دلخواه برش زده و درون ظرف مورد نظر قرار می دهیم.

مرحله 10

در نهایت، کره را روی حرارت قرار داده تا کاملا ذوب شود و آن را به صورت پخش روی بیتی کباب ها می ریزیم. بیتی کباب ها را همراه با نارنج، سیب زمینی سرخ شده، گوجه فرنگی و فلفل کبابی سرو می کنیم.