یک ماه پیش

نکات و دستور پخت باقلوا اقتصادی به روش خانگی با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت باقلوا اقتصادی به روش خانگی با طعم بسیار عالی

باقلوا اقتصادی یکی از انواع شیرینی‌های خوش‌طعم و لذیذ است که بافتی سبک و ترد دارد. این دسر مقوی و ساده را می‌توان به روش‌های متنوعی آماده کرد و برای پذیرایی مناسب است. باقلوا اقتصادی با استفاده از مواد متشکله ساده و در دسترس تهیه می‌شود و طعم و ظاهری دلپذیر و جذاب دارد. در ادامه با دنبال کردن مرحله به مرحله آموزش طرز تهیه این شیرینی خوشمزه در وبلاگ آموزشی مامان جون، به طور کامل با نحوه آماده‌سازی آن آشنا خواهید شد.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
تخم مرغ۲ عدد
کره۱۰۰ گرم
روغن مایع۱ فنجان چای خوری معادل نصف لیوان فرانسوی
شیر۱ فنجان چای خوری
نمکنوک قاشق چای خوری
ماست۲ قاشق غذا خوری
سرکه انگور یا سیب۲ قاشق غذا خوری
آب۱ لیوان
آرد۷ تا ۷.۵ لیوان
نشاسته ذرت یا نشاسته گندم برای باز کردن خمیربه مقدار لازم
کره برای چرب کردن۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم
شکر۴ لیوان
آب۵ لیوان
برش لیمو ترش تازه۱ برش

باقلوا اقتصادی به روش خانگی با طعم بسیار عالی

مرحله 1

ابتدا برای درست کردن خمیر، داخل یک ظرف کره نرم شده را بریزید و شیر و روغن مایع را به آن اضافه کنید و هم بزنید، سپس تخم مرغ و ماست را هم روی مواد بریزید و با هم مخلوط کنید و بعد سرکه و آب و نمک را هم به ترکیب مواد اضافه کنید.

مرحله 2

همه مواد را با یک قاشق یا همزن دستی هم بزنید و کاملا با هم مخلوط کنید، سپس آرد را در یک ظرف دیگر الک کنید تا سبک و یکدست شود و بعد کم کم به مخلوط اضافه کنید و با دست ورز دهید و همه مواد را با هم مخلوط کنید تا یکدست شوند.

مرحله 3

آرد را تا جایی اضافه کنید که خمیر نه سفت شود و نه خیلی نرم شود، وقتی خمیر جمع شد سپس آن را روی میز کار و یا یک سطح صاف قرار دهید و با دست حسابی ورز دهید تا خمیر لطیف و یکدست شود بعد خمیر را به چانه‌های ۱۰۰ گرمی تقسیم کنید.

مرحله 4

سپس چانه‌ها را با دست فرم دهید و گرد کنید و کنار بگذارید، دقت کنید اگر طول وردنه شما کوتاه است و یا نمی‌توانید خمیر را خیلی باز کنید، حتما سایز چانه‌ها را کمتر بگیرید مثلا به اندازه یک گردو متوسط از خمیر جدا کنید و با دست فرم دهید.

مرحله 5

بعد نشاسته را داخل یک ظرف بریزید و سپس چانه‌ها را داخل نشاسته فراوان بغلتانید و بعد با وردنه خمیرها را روی سطح صاف کمی باز کنید، برای این که جای کمتری بگیرند خمیرها را به اندازه یک نعلبکی و یا بشقاب میوه خوری باز کنید.

مرحله 6

سپس لابه لای خمیرها سلفون یا کیسه فریزر قرار دهید و بعد با نایلون کامل بپوشانید و در یخچال قرار دهید و اجازه دهید از شب تا صبح خمیرها استراحت کنند، ولی اگر وقت کافی ندارید حتما حداقل یک ساعت خمیرها را در یخچال قرار دهید.

مرحله 7

در صورت استراحت خمیر در یخچال، خمیرها راحت‌تر باز می‌شوند، چانه‌های اضافه را تا دو روز هم می‌توان در یخچال نگهداری کرد، سپس با نشاسته فراوان و با وردنه اوکلاوا ( وردنه مخصوص باقلوا) خمیرها را تا جایی که می‌توانید نازک باز کنید.

مرحله 8

دقت کنید که موقع باز کردن خمیر در فضا، هوا جریان نداشته باشد چون در این صورت خمیر خشک می‌شود و به شکل تکه تکه خرد می‌شود، باید خمیر را تا جایی که می‌توانید سریع باز کنید، سعی کنید کمتر از یک دقیقه این کار را انجام دهید.

مرحله 9

یک سر خمیر باز شده با اوکلاوار را باریک تر قرار دهید و از همان قسمت خمیر را به دور اوکلاوار بپیچید و قسمت آخر خمیر را تا کنید و کامل دور اوکلاوار بپیچید، سپس از هر دو طرف به سمت وسط اوکلاوار فشار دهید تا خمیر چین بخورد.

مرحله 10

سپس اوکلاوار را از داخل خمیر بیرون بکشید، بعد خمیر چین خورده را برش‌های اریب بزنید و داخل سینی فر و یا قالب که در آن کاغذ روغنی قرار داده‌اید خمیر‌ها را کنار هم بچینید تا سینی پر شود، سپس کره را ذوب کنید و کف سفید سطح آن را جدا کنید.

مرحله 11

بعد قسمت ته‌نشین شده کره را هم از صافی رد کنید و جدا کنید تا باعث کدری و سیاهی باقلوا نشود، سپس کره را که زلال و شفاف و ولرم است با قاشق روی باقلواها بریزید و بعد سینی یا قالب را در فر که از ده دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید.

مرحله 12

دمای فر را روی ۱۵۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجازه دهید تا خمیرها آرام آرام و به مدت یک ساعت، یک ساعت و نیم در فر بپزند، باید داخل خمیر کاملا پخته شود، دقت کنید که خمیر را با حرارت کم و به مدت طولانی بپزید تا سطح آن تیره نشود.

مرحله 13

در این فاصله شربت را آماده کنید و در یک قابلمه مقداری شکر بریزید و آب را به آن اضافه کنید و هم بزنید و بعد یک لیمو ترش تازه را تمیز بشورید و یک برش حلقه‌ای نازک از آن را جدا کنید، در داخل قابلمه بیاندازید و هم بزنید تا شربت به جوش آید‌.

مرحله 14

وقتی شربت شروع به جوشیدن کرد اجازه دهید تا به مدت نیم ساعت روی حرارت متوسط بجوشد و قوام پیدا کند و غلظت آن زیادتر شود، بعد قابلمه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا شربت داغ را روی دسر داغ بریزید و بعد سرو کنید.

مرحله 15

سپس سینی باقلوا را از فر بیرون بیاورید و در دمای محیط قرار دهید و به مدت ۴ تا ۵ دقیقه صبر کنید تا حرارت اولیه آن از بین برود و بعد شربت داغ را روی باقلوا‌های داغ بریزید و به مدت ۱ تا ۲ ساعت اجازه دهید تا شربت به خورد باقلواها برود.

مرحله 16

دقت کنید روی باقلواها را نپوشانید تا خمیر نشوند و بعد به دلخواه خودتان با پودر پسته، پودر نارگیل، خرده‌های مغز گردو، خرده‌های مغز فندق و خلال بادام تزئین کنید و سپس باقلوا اقتصادی را در ظرف مناسب بچینید و همراه با چای سرو کنید.