یک ماه پیش

نکات و دستور پخت خورش ارومیه به روش سنتی با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت خورش ارومیه به روش سنتی با طعم بسیار عالی

خورش ارومیه، یکی از انواع خورش‌های سنتی و شناخته‌شده در میان آشپزان ایرانی است که ریشه در شهر ارومیه دارد. این خورش لذیذ و خوش‌طعم، به دلیل سادگی و سرعت آماده‌سازی، از محبوبیت بالایی در میان خانواده‌ها برخوردار است. خورش ارومیه را می‌توان به روش‌های متنوع و با استفاده از مواد گوناگون تهیه کرد و از طعم بی‌نظیر آن لذت برد. در ادامه، با مطالعه مرحله به مرحله دستور پخت این خورش خوشمزه، آشنایی کامل‌تری با نحوه تهیه آن پیدا خواهید کرد.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
گوشت خورشتی۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم
بادمجان۲ عدد
لوبیا چیتی۱ پیمانه
سیب زمینی۲ عدد
گوجه فرنگی۲ عدد
پیاز۱ تا ۲ عدد
نمک و زردچوبهبه مقدار لازم
فلفل سیاهبه مقدار لازم
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذا خوری
غوره۱ تا ۲ قاشق غذا خوری

خورش ارومیه به روش سنتی با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای طرز تهیه خورش ارومیه، ابتدا لوبیا را از شب قبل در ظرفی بریزید و مقداری آب روی آن بگیرید تا خیس بخورد و نفخ آن گرفته شود. در این فاصله چند بار آب لوبیا را عوض کنید. بهتر است حبوبات را از چند ساعت قبل یا حتی شب قبل خیس بخورند.

مرحله 2

سپس یک پیاز را نگینی خرد کنید و در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود. پیازها را در آن بریزید و تفت دهید تا سبک شوند. بعد گوشت‌ها را که از قبل به شکل مکعبی خرد کرده‌اید به آن اضافه کنید. گوشت‌ها را خوب تفت دهید تا همه قسمت‌های آن‌ها سرخ شود و رنگ آن‌ها تغییر کند. سپس مقداری نمک، زردچوبه و فلفل سیاه را به مواد اضافه کنید و کمی تفت دهید تا عطر ادویه‌ها پخش شود. لوبیاهای خیس خورده را آبکشی کرده و در قابلمه بریزید.

مرحله 3

لوبیاها را کمی تفت دهید و بعد مقداری آب روی مواد داخل قابلمه بریزید و درب قابلمه را ببندید. اجازه دهید تا روی حرارت متوسط خوب بپزند و جا بیفتند. در این فاصله بادمجان‌ها را پوست بگیرید و از وسط برش دهید و در محلول آب نمک قرار دهید.

مرحله 4

بعد از نیم ساعت که بادمجا‌ن‌ها داخل آب نمک بودند و تلخی آن‌ها کاملا گرفته شد، آن‌ها را از آب نمک بیرون بیاورید و آبکشی کنید. سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن داغ شود. بادمجان‌ها را در روغن داغ سرخ کنید تا طلایی رنگ شوند و بعد آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگر هم سرخ شود.

مرحله 5

سیب زمینی‌ها را پوست بگیرید و خلالی خرد کنید. تمیز بشورید و روی پارچه بریزید تا خشک شوند. در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود. سپس سیب زمینی‌ها را در آن سرخ کنید تا طلایی شوند.

مرحله 6

در همان تابه کمی دیگر روغن بریزید و روی حرارت ملایم رب گوجه فرنگی را در آن تفت دهید. وقتی بوی خامی رب گرفته شد و رنگ آن تیره شد مقداری غوره به آن اضافه کنید و با هم مخلوط کنید. در اواخر پخت به خورش اضافه کنید و هم بزنید تا طعم و مزه غوره کاملا به خورد مواد خورش برود.

مرحله 7

یک گوجه را تمیز بشورید و از وسط برش دهید و تقریبا در ده دقیقه آخر پخت به مخلوط مواد خورش اضافه کنید. نمک را هم روی خورش بریزید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند.

مرحله 8

بعد از این که خورش ارومیه کاملا پخت آن را از روی حرارت بردارید و در ظرف مناسب بکشید. روی آن چند برش بادمجان سرخ شده قرار دهید و با توجه به سلیقه و دلخواه خودتان مقداری هم سیب زمینی سرخ شده در اطراف ظرف بریزید و تزئین کنید. خورش ارومیه را همراه با پلو زعفرانی و ته دیگ، سالاد، ترشی، سبزی خوردن و انواع دورچین سرو کنید.