یک ماه پیش

نکات و دستور پخت قرابیه پرتقالی به روش مجلسی و طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت قرابیه پرتقالی به روش مجلسی و طعم بسیار عالی

قرابیه پرتقالی یکی از انواع شیرینی‌های خوشمزه و سنتی ایرانی است که با طعم‌های متنوعی درست می‌شود. این شیرینی‌های خوش‌طعم و دلنشین، سابقه‌ای طولانی در فرهنگ و آشپزی سنتی ایرانی دارند و همواره مورد توجه و استقبال خاصی قرار گرفته‌اند. برای آشنایی با نحوه تهیه قرابیه پرتقالی و دستیابی به فرایند آماده‌سازی کامل و مرحله‌به‌مرحله آن، می‌توانید به وبلاگ آموزشی مامان جون مراجعه کنید تا راهنمایی‌های جامع و تخصصی در این زمینه را مشاهده نمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
کره۲۰۰ گرم
پودر قند۱ لیوان
زرده تخم مرغ۳ عدد
رنده پوست پرتقال۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه۱ قاشق چایخوری
آرد۳ لیوان
وانیل۱ قاشق چایخوری
مارمالاد پرتقالبه مقدار کافی

قرابیه پرتقالی به روش مجلسی و طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه قرابیه پرتقالی خوشمزه، ابتدا کره را از یخچال خارج کرده و در فضای آشپزخانه قرار می دهیم تا با دمای محیط هماهنگ شده و کاملا نرم شود. سپس کره نرم شده را در یک کاسه مناسب می ریزیم و پودر قند را به آن اضافه می کنیم. با همزن دستی، مخلوط را هم می زنیم تا بافت کره خامه ای شود. سپس وانیل و زرده تخم مرغ را به کاسه اضافه کرده و مجددا هم می زنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند.

مرحله 2

در ادامه، زردچوبه و رنده پوست پرتقال را به کاسه می افزاییم و با همزن دستی هم می زنیم تا مواد ترکیب شوند. سپس آرد را ۳ مرتبه الک کرده و به تدریج به کاسه اضافه می کنیم. با نوک انگشت، خمیری نرم و لطیف را ورز می دهیم. توجه داشته باشید که خمیر را با کف دست ورز ندهید تا به روغن نیفتد و باعث سفت شدن بافت شیرینی نشود. خمیر بدست آمده را درون یک کیسه فریزر قرار داده و به مدت ۱ ساعت در یخچال استراحت می دهیم.

مرحله 3

۱۰ دقیقه قبل از اتمام استراحت خمیر، فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم. پس از اتمام استراحت خمیر، آن را از یخچال خارج کرده و بین دو کیسه فریزر قرار می دهیم. خمیر را به قطر نیم سانتی متر باز کرده و با کاتر گرد قالب می زنیم. سپس خمیر گرد را به ۲ قسمت تقسیم می کنیم و با کاتر سایز کوچک روی نصف خمیرها را قالب می زنیم تا مارمالاد مشخص باشد.

مرحله 4

در این مرحله، سینی فر را با کاغذ روغنی می پوشانیم و خمیرها را درون سینی فر می چینیم. سینی را طبقه وسط فر گذاشته و اجازه می دهیم قرابیه ها به مدت ۱۵ دقیقه درون فر بمانند تا کاملا پخته شوند. پس از گذشت این زمان، سینی را از فر خارج کرده و بدون لمس آنها اجازه می دهیم کاملا خنک شوند.

مرحله 5

زمانی که شیرینی ها خنک شدند، مقداری پودر قند روی قرابیه هایی که با قالب کوچک حفره ایجاد کردیم می پاشیم. سپس مقداری مارمالاد روی لایه های ساده قرابیه می ریزیم و لایه هایی که روی آنها پودر قند وجود دارد را روی لایه مارمالاد دار گذاشته و کمی فشار می دهیم تا دو لایه به هم بچسبند. قرابیه ها را درون ظرف مناسب می چینیم.

مرحله 6

در نهایت، مقداری پودر پسته به صورت پخش روی قرابیه ها می ریزیم، سپس یک دانه انگور روی آنها گذاشته و به دلخواه با شکلات آب شده تزیین می کنیم. قرابیه ها را به همراه چای تازه دم سرو می کنیم. نوش جان!