یک ماه پیش

نکات و دستور پخت نان شیر به روش سنتی و با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت نان شیر به روش سنتی و با طعم بسیار عالی

نان شیر یکی از انواع نان های سنتی و خوشمزه موجود در فرهنگ آشپزی خاورمیانه است که معمولاً به عنوان بخشی از وعده صبحانه مصرف می شود. این نوع نان به طور سنتی در این منطقه پخته می شود و طرفداران بسیاری در میان ساکنان محلی دارد. در ادامه، با همراهی وبلاگ آموزشی مامان جون، می توانید آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان شیر را مشاهده نمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
شیر ولرم۱٫۵ پیمانه
آب ولرم¼ پیمانه
خمیر مایه فوری۱ قاشق غذاخوری
شکر۲ قاشق غذاخوری
نمک۱ پنس
کره¼ پیمانه
آرد سفیدحدود ۴ پیمانه
تخم مرغ۱ عدد
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
کنجد۲ قاشق غذاخوری

نان شیر به روش سنتی و با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه نان شیر خوشمزه، ابتدا شیر ولرم را همراه با آب ولرم، شکر و خمیر مایه فوری در یک کاسه مناسب مخلوط می کنیم. سپس کاسه را با یک بشقاب می پوشانیم و اجازه می دهیم خمیر مایه عمل کند.

مرحله 2

پس از اینکه مخلوط خمیر مایه پف کرد، زرده و سفیده تخم مرغ را از هم جدا می کنیم. سفیده تخم مرغ را همراه با نمک و روغن مایع به کاسه حاوی خمیر مایه اضافه کرده و با چنگال مخلوط می کنیم.

مرحله 3

سپس آرد را درون الک ریخته و روی مواد داخل کاسه الک می کنیم. در همین حین مواد را ترکیب می کنیم تا خمیر شکل بگیرد. توجه داشته باشید که باید آرد را به صورت کنترل شده اضافه کنیم.

مرحله 4

زمانی که خمیر کمی چسبناک شد، اضافه کردن آرد را متوقف می کنیم. سپس خمیر را به سطح کار منتقل کرده و چند دقیقه ورز می دهیم تا صاف و یکدست شود. در ادامه کاسه را چرب کرده و مجددا خمیر را به کاسه منتقل می کنیم.

مرحله 5

روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و اجازه می دهیم خمیر به مدت یک ساعت استراحت کند. پس از گذشت این زمان خمیر را به سطح کار منتقل کرده و چند دقیقه ورز می دهیم تا هوای اضافی ان از بین برود.

مرحله 6

سپس خمیر را به 10 قسمت مساوی تقسیم کرده و هر قسمت را چانه می کنیم. در ادامه فر را با دمای 180 درجه سانتیگراد روشن می کنیم و اجازه می دهیم گرم شود. سپس سینی فر را با کاغذ روغنی می پوشانیم.

مرحله 7

خمیرها را با قطر یک سانتی متر باز کرده و درون سینی فر می چینیم. سپس زرده تخم مرغ را با زعفران دم کرده ترکیب می کنیم و روی خمیرها رومال می کنیم. در ادامه مقداری کنجد روی آنها می ریزیم.

مرحله 8

پس از 10 دقیقه، سینی را درون فر قرار داده و اجازه می دهیم نان ها به مدت 20 دقیقه بپزند. سپس گریل را روشن می کنیم تا روی نان ها طلایی شود. در نهایت نان ها را از فر خارج کرده و سرو می کنیم.