یک ماه پیش

نکات و دستور پخت زیتون پرورده درجه یک با طعم و رنگ بسیار عالی

نکات و دستور پخت زیتون پرورده درجه یک با طعم و رنگ بسیار عالی

زیتون پرورده یکی از انواع چاشنی های خوشمزه و سنتی ایرانی است که به طور سنتی همراه با غذاهای بومی و سنتی کشور مصرف می شود. این چاشنی خاص با شیوه های خاص تولید و تهیه می شود تا طعم و مزه منحصر به فردی داشته باشد. در ادامه با پیروی از دستورالعمل های مرحله به مرحله و دقیق، می توانید طرز تهیه زیتون پرورده درجه یک را در وبلاگ مامان جون مشاهده کنید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
زیتون سبز بدون هسته۵۰۰ گرم
آب انار ترش۱ پیمانه
مغز گردو۲۰۰ گرم
سیر۱ بوته
رب انار⅓ پیمانه
دانه انار ترش½ پیمانه
نعناع، گشنیز و چوچاق۳ قاشق سوپخوری
نمک و گلپربه مقدار کافی

زیتون پرورده درجه یک با طعم و رنگ بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه زیتون پرورده خوشمزه، ابتدا گردوها را درون آسیاب ریخته و پودر می کنیم. در شمال برای سابیدن گردو از هاون های چوبی استفاده می شود. سپس سبزی ها را به صورت ساطوری ریز خرد می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله 2

در این مرحله، طعم زیتون ها را تست می کنیم و در صورتی که شور بودند، آنها را درون یک قابلمه مناسب ریخته و چند لیوان آب سرد اضافه می کنیم. اجازه می دهیم زیتون ها به مدت یک ساعت در آب بمانند تا شوری آنها کاهش یابد.

مرحله 3

پس از گذشت یک ساعت، زیتون ها را از آبکشی کرده و اجازه می دهیم آب اضافی شان به طور کامل گرفته شود. سپس زیتون ها را درون یک کاسه بزرگ و جادار می ریزیم.

مرحله 4

در این مرحله، مغز گردوی سابیده شده را به همراه سبزیجات معطر به کاسه اضافه می کنیم. اگر سبزی چوچاق در دسترس نباشد، می توانیم از مقداری نعناع استفاده کنیم.

مرحله 5

حالا سیر را به صورت کامل له کرده و به کاسه حاوی زیتون می افزاییم. سپس آب انار را به همراه رب انار، دانه های انار و مقداری نمک و گلپر به کاسه اضافه می کنیم و مواد را به خوبی با دست مخلوط می کنیم.

مرحله 6

این مرحله بسیار مهم است و باید مواد را به آرامی چنگ بزنیم تا به خورد زیتون ها بروند. پس از اینکه مواد کاملا یکدست شدند، روی آنرا با سلفون می پوشانیم و در یخچال قرار می دهیم. پس از گذشت ۲ ساعت، زیتون پرورده آماده مصرف است.