یک ماه پیش

نکات و دستور پخت چیز کیک لیمویی، دسری خاص و لاکچری برای مهمانی

نکات و دستور پخت چیز کیک لیمویی، دسری خاص و لاکچری برای مهمانی

چیز کیک لیمویی یکی از انواع شیرین‌پزی‌های بسیار محبوب و لذیذ است که از ترکیب چندین لایه مختلف تشکیل شده است. بافت این کیک بسیار ظریف و لطیف بوده و طعم فوق‌العاده‌ای دارد. این شیرینی خوش‌طعم و پرطرفدار را می‌توان به روش‌های متنوعی آماده کرد. در ادامه، با همراهی وبلاگ آموزشی مامان جون، با جزئیات کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه چیز کیک لیمویی آشنا خواهید شد.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
پنیر ماسکارپونه۱ بسته
خامه صبحانه۱ بسته
پودر قندنصف پیمانه
شیر عسلینصف قوطی
پودر ژلاتین۱ و نیم قاشق غذا خوری
آب سردنصف پیمانه
آب لیمو ترش تازه۳ قاشق غذا خوری
آرد۱ پیمانه سر خالی
پودر شکر۱ پیمانه سر خالی
تخم مرغ۳ عدد
بکینگ پودر۱ قاشق چای خوری
وانیلبه مقدار لازم
آب جوش۴/۱ پیمانه
پودر ژله۱ بسته
آب جوشبه مقدار لازم

چیز کیک لیمویی، دسری خاص و لاکچری برای مهمانی

مرحله 1

ابتدا برای درست کردن کیک اسفنجی زرده و سفیده‌های تخم مرغ‌ها را از هم جدا کنید و داخل دو ظرف جدا گانه بریزید و بعد سفیده‌های تخم مرغ را با همزن برقی خوب هم بزنید تا از لختگی خارج شوند و حجم آن‌ها بیشتر شود و کمی پف کنند.

مرحله 2

سپس نصف مقدار شکر را به سفیده‌ها اضافه کنید و با همزن برقی هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و سفیده‌های تخم مرغ فرم بگیرند و سفت و منسجم شوند به طوری که جای پره‌های همزن روی آن‌ها بماند و اگر ظرف را برگرداندید بیرون نریزد.

مرحله 3

بعد سفیده‌ها را داخل یخچال قرار دهید تا پف آن‌ها از بین نرود و زرده‌های تخم مرغ را با همزن برقی بزنید تا از لختگی خارج شوند و بافت آن‌ها یکدست شود سپس نصف باقیمانده شکر را به آن‌ها اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند.

مرحله 4

وقتی که مخلوط تشکیل شده کرم رنگ و یکدست و کشدار شد مقداری وانیل را به تخم مرغ‌ها اضافه کنید و هم بزنید تا عطر وانیل در مواد پخش شود و بوی زهم تخم مرغ‌ها را از بین ببرد سپس مقداری آب جوش را روی مخلوط بریزید و سریع هم بزنید.

مرحله 5

وقتی که مخلوط کرم رنگ و کشدار و یکدست شد بعد سفیده‌های تخم مرع فرم گرفته را به مواد اضافه کنید و با لیسک هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند، دقت کنید که وقتی سفیده‌ها را اضافه کردید خیلی هم نزنید چون پف آن‌ها از بین می‌رود.

مرحله 6

سپس آرد را در یک ظرف دیگر الک کنید تا بافت آن سبک و یکدست شود و بعد بکینگ پودر را به آن اضافه کنید و هم بزنید و با هم ترکیب کنید و بعد ترکیب آرد را کم کم به مخلوط مواد اضافه کنید و با لیسک به شکل دورانی هم بزنید تا با هم مخلوط شوند.

مرحله 7

بعد کف قالب یا سینی فر را با روغن یا کره چرب کنید و کاغذ روغنی کف قالب قرار دهید و سپس مایه کیک را داخل قالب بریزید و بعد قالب را در فر که از ده دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید و سپس دمای فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

مرحله 8

سپس اجازه دهید تا کیک به مدت ۳۰ دقیقه در فر بپزد و سطح آن طلایی شود، در ۲۰ دقیقه اول در فر را باز نکنید چون پف کیک از بین می‌رود و بعد از آن با توجه به این که دمای فرهای مختلف با هم فرق دارد، پخت کیک را با خلال دندان تست کنید.

مرحله 9

برای تست یک سیخ چوبی یا خلال دندان را در کیک فرو کنید و بیرون بیاورید اگر از مایه کیک چیزی به آن نچسبیده بود یعنی کیک خوب پخته و آماده شده است بعد قالب را از فر بیرون بیاورید و در دمای محیط قرار دهید تا این خنک شود.

مرحله 10

سپس با یک چاقوی تیز لبه‌های کیک را از قالب جدا کنید و بعد قالب را برگردانید تا کیک کامل از قالب خارج شود و سپس در ظرف دیگری قرار دهید تا کیک کاملا خنک شود و در این فاصله مواد لایه دوم یا لایه پنیری را آماده و درست کنید.

مرحله 11

بعد مقداری پنیر ماسکارپونه را داخل یک ظرف بریزید و سپس خامه صبحانه را به آن اضافه کنید و پودر قند را هم روی مواد بریزید و با همزن برقی هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط و یکدست شوند و بافت مخلوط تشکیل شده نرم و کشدار شود.

مرحله 12

بعد مقداری شیر عسلی را به مخلوط مواد اضافه کنید و هم بزنید تا شیر عسلی کاملاً به خورد آن‌ها برود و یکدست شوند سپس مقداری پودر ژلاتین را داخل یک ظرف کوچک بریزید و کمی آب سرد به آن اضافه کنید و هم بزنید تا با هم خوب مخلوط شوند.

مرحله 13

سپس ظرف ژلاتین را به روش بن‌ماری روی حرارت غیر مستقیم نگه دارید تا کامل ذرات پودر ژلاتین در آب حل شوند و مخلوط شفاف و یکدست شود بعد مخلوط ژلاتین را به مخلوط مواد اضافه کنید و هم بزنید تا بافت یکدست و صافی تشکیل شود.

مرحله 14

سپس مقداری آب لیمو ترش تازه را هم به مخلوط مواد پنیری اضافه کنید و هم بزنید تا خوب با هم ترکیب شوند و بافت یکدست و صافی تشکیل شود و بعد ظرف مخلوط را کنار بگذارید، سپس کیک اسفنجی را در سایز دلخواه با کاتر برش بزنید.

مرحله 15

بعد از آن طلق‌ها را در اندازه مورد نظر که دور کیک را کامل بگیرد برش بزنید و دور برش کیک قرار دهید با چسب بچسبانید تا فیکس شود و موقع ریختن مواد پنیری روی کیک حرکت نکند سپس کیک را با آب کمپوت و یا شربت با فرچه خیس کنید.

مرحله 16

سپس تعدادی لیمو را تمیز بشورید و به شکل ورقه‌ای و نازک برش بزنید بعد هم برش‌های لیمو را به شکل ایستاده روی کیک و در اطراف طلق بچینید در آخر مایه چیز کیک را داخل قیف مناسب بریزید و به آرامی داخل طلق‌ها را با آن پر کنید.

مرحله 17

اگر قیف در دسترس شما نبود استفاده از قیف الزامی نیست فقط برای تمیزی و راحتی کار از قیف استفاده می‌شود بعد کیک را با لایه پنیری روی آن داخل یخچال قرار دهید تا لایه پنیری خوب خودش را بگیرد و کاملا سفت و منسجم شود.

مرحله 18

در این فاصله مقداری پودر ژله با طعم دلخواه خودتان را داخل یک ظرف بریزید و یک لیوان آب جوش به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند و سپس ظرف را به روش بن‌ماری روی حرارت غیر مستقیم نگه دارید و هم بزنید.

مرحله 19

وقتی که ذرات پودر ژله در آب حل شدند و مایع شفاف و یکدستی تشکیل شد ظرف را کنار بگذارید تا به دمای محیط برسد و کمی خنک شود سپس چیز کیک را از داخل یخچال بیرون بیاورید و مایع ژله را روی آن بریزید تا روی لایه پنیری را بگیرد.

مرحله 20

سپس دوباره ظرف چیز کیک را داخل یخچال قرار دهید تا ژله روی آن ببندد و خودش را بگیرد و سفت و منسجم شود بعد از تقریباً دو ساعت که چیز کیک آماده شد و لایه ژله‌ای خودش را گرفت سپس چیز کیک را از داخل یخچال بیرون بیاورید.

مرحله 21

بعد به آرامی طلق اطراف چیز کیک را باز کنید و کنار بگذارید سپس به دلخواه و با سلیقه خودتان می‌توانید روی چیز کیک را با مقداری پودر پسته، مغز گردوی خرد شده، پودر نارگیل و چند برش لیموی ترش تازه و شکلات چیپسی تزئین کنید.

مرحله 22

سپس چیز کیک را داخل ظرف مناسب قرار دهید و در شکل و اندازه دلخواه برش بزنید و بعد چیز کیک لیمویی را به عنوان یک دسر شیک و خوش طعم برای پذیرایی و مهمانی‌ها به همراه انواع دسرها و شیرینی‌های دیگر و چای یا قهوه سرو کنید