یک ماه پیش

نکات و دستور پخت کیک گلاب و زعفران مجلسی با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت کیک گلاب و زعفران مجلسی با طعم بسیار عالی

کیک گلاب و زعفران یکی از انواع کیک های خوشمزه و خوش عطر میباشد که با رسپی های متنوعی در آشپزخانه های ایرانی تهیه و طبخ میگردد. این کیک معطر و لذیذ، ترکیبی از عطر و طعم گلاب و زعفران است که آن را به یکی از محبوب ترین دسرهای سنتی ایرانی تبدیل کرده است. برای آشنایی با مراحل کامل و دقیق طرز تهیه کیک گلاب و زعفران، لطفاً به ادامه مطلب در وبلاگ آموزشی مامان جون مراجعه نمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد۲ پیمانه
تخم مرغ۳ عدد
مخلوط شیر و گلاب⅔ پیمانه
شکر⅔ پیمانه
بیکینگ پودر۱ بسته
روغن مایع۲ قاشق غذاخوری
وانیلنوک قاشق چایخوری
زعفران دم کردهبه مقدار کافی

کیک گلاب و زعفران مجلسی با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه کیک گلاب و زعفران لذیذ، ابتدا سفیده و زرده تخم مرغ را جدا کرده و در دو کاسه مجزا قرار می دهیم. سپس نصف مقدار شکر را به کاسه حاوی سفیده تخم مرغ اضافه کرده و به مدت 5 تا 7 دقیقه با همزن برقی هم می زنیم تا سفیده کاملاً ابری و پفکی شود. این مخلوط سفیده را تا زمان آماده شدن سایر مواد در یخچال قرار می دهیم.

مرحله 2

در این مرحله، فر را روی دمای 180 درجه سانتی گراد گرم می کنیم. سپس باقی مانده شکر را همراه با زعفران دم کرده، روغن مایع و وانیل به کاسه حاوی زرده تخم مرغ اضافه کرده و به مدت 5 تا 7 دقیقه با همزن برقی هم می زنیم تا مخلوط کش دار شود. سپس شیر و گلاب را به این مخلوط اضافه کرده و هم می زنیم.

مرحله 3

در ادامه، آرد و بیکینگ پودر را 3 بار الک کرده و به تدریج به مخلوط زرده تخم مرغ اضافه کرده و به صورت دورانی هم می زنیم. سپس مخلوط سفیده تخم مرغ را از یخچال خارج کرده و به آرامی به مایه کیک اضافه کرده و فولد می کنیم تا پف سفیده حفظ شود.

مرحله 4

قالب مورد نظر را با روغن چرب کرده و آرد پاشی می کنیم. سپس مایه کیک را در قالب ریخته و چند بار روی سطح کار محکم می کوبیم. قالب را در طبقه وسط فر قرار داده و 40 تا 50 دقیقه می پزیم.

مرحله 5

پس از پخت، با یک سیخ چوبی یا خلال دندان مرکز کیک را آزمایش می کنیم. اگر مایه به آن نچسبید، کیک کاملاً پخته است. قالب را از فر خارج کرده و اجازه می دهیم کیک خنک شود.

مرحله 6

در نهایت، کیک را در ظرف مورد نظر قرار داده و به دلخواه با پودر قند و پودر پسته تزیین می کنیم. سپس کیک را همراه با چای سرو می کنیم. لذت ببرید!