یک ماه پیش

نکات و دستور پخت بامیه مجلسی به روش بازاری و طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت بامیه مجلسی به روش بازاری و طعم بسیار عالی

بامیه یکی از اقلام شیرین و محبوب در فرهنگ آشپزی سنتی ایران است که به طور سنتی در کنار زولبیا در ماه مبارک رمضان سرو می‌گردد. این شیرینی خوشمزه و لذیذ، از جمله تنقلات مورد علاقه بسیاری از ایرانیان محسوب می‌شود. برای آشنایی با روش تهیه کامل و مرحله‌به‌مرحله بامیه، لطفاً به ادامه مطلب در وبلاگ آموزشی مامان جون مراجعه فرمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آب۱ لیوان
کره‌۲۵ گرم
آرد قنادی۱ لیوان
تخم‌ مرغ۳ عدد
وانیل½ قاشق چایخوری
شربت بار۱ قاشق چایخوری
شکر۳ پیمانه
آب۱٫۵ پیمانه
گلاب¼ پیمانه
زعفران دم‌ کرده۲ قاشق سوپخوری
دانه‌ هل۴ عدد
جوهر لیمو½ قاشق چایخوری
گلوکز۱ قاشق غذاخوری

بامیه مجلسی به روش بازاری و طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه بامیه به روش خانگی، ابتدا شربت بار را آماده می کنیم. برای این منظور، شکر را با آب درون یک قابلمه مناسب ریخته و روی حرارت ملایم قرار می دهیم. سپس بدون هم زدن، اجازه می دهیم شکر کاملا حل شود.

مرحله 2

در حین حل شدن ذرات شکر، جوهر لیمو را با 3 قاشق سوپخوری آب مخلوط می کنیم و با استفاده از برس، دیواره های قابلمه را به طور مداوم تمیز می کنیم تا از شکرک زدن شربت جلوگیری کنیم.

مرحله 3

پس از اینکه شکر کاملا حل شد، گلاب و زعفران دم کرده را به قابلمه اضافه می کنیم و دانه هل را نیز اضافه می کنیم. سپس بدون هم زدن، به مدت 25 دقیقه روی حرارت قرار می دهیم. پس از این زمان، گلوکز مایع را به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله 4

در ادامه، شربت را مخلوط کرده و از روی حرارت برمی داریم. سپس شربت را از صافی رد می کنیم تا کاملا یکدست شود و اجازه می دهیم کاملا خنک شود. حالا به سراغ درست کردن خمیر بامیه می رویم.

مرحله 5

برای این منظور، آرد را درون الک ریخته و 3 مرتبه الک می کنیم. سپس آب را درون یک تابه مناسب ریخته و تابه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم. در ادامه، کره را به تابه اضافه کرده و اجازه می دهیم آب بجوشد.

مرحله 6

زمانی که آب جوش آمد، بلافاصله آرد را یکباره به تابه اضافه می کنیم و با قاشق چوبی به صورت مداوم مخلوط می کنیم تا خمیر درون تابه جمع شود. برای بهبود کیفیت بامیه، خمیر را به مدت 10 دقیقه داغ می زنیم.

مرحله 7

توجه داشته باشید که داغ زدن به این منظور است که خمیر را با قاشق روی حرارت باز و بسته کنید. پس از گذشت 10 دقیقه، خمیر را از تابه خارج کرده و به ظرف دیگری منتقل می دهیم تا کمی از حرارت آن کاسته شود.

مرحله 8

زمانی که خمیر ولرم شد، تخم مرغ ها را دانه دانه به آن اضافه می کنیم و با دور تند همزن برقی به خوبی مخلوط می کنیم تا تخم مرغ به خورد خمیر برود. سپس وانیل و شربت بار را نیز به کاسه حاوی خمیر اضافه می کنیم.

مرحله 9

حالا مجددا خمیر را با همزن برقی هم می زنیم تا کاملا ترکیب و یکدست شود. در ادامه، با توجه به بافت خمیر، در صورتی که بافت چسبناک و کش دار باشد، تخم مرغ سوم را اضافه نمی کنیم؛ در غیر این صورت، آن را می افزاییم.

مرحله 10

در این مرحله، خمیر را درون قیف ماسوره ای با سر ماسوره مخصوص بامیه می ریزیم و به اندازه ای که بامیه ها درون یک قابلمه کوچک شناور بمانند، روغن مایع اضافه می کنیم. سپس بامیه ها را به اندازه دلخواه درون قابلمه پایپ می کنیم.

مرحله 11

توجه داشته باشید که قبل از قرار دادن قابلمه روی حرارت، بامیه ها را درون روغن سرد پایپ کنید. حالا قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا روغن به خوبی داغ شده و بامیه ها کاملا مغز پخت و طلایی شوند.

مرحله 12

زمانی که بامیه ها کاملا پخته شدند، آن ها را به وسیله صافی از روغن جدا کرده و بلافاصله به شربت اضافه می کنیم. سپس اجازه می دهیم بامیه ها به مدت 5 تا 10 دقیقه درون شربت بمانند تا شربت به خورد آن ها برود.

مرحله 13

پس از گذشت این زمان، بامیه ها را از شربت جدا کرده و درون آبکش قرار می دهیم تا شربت اضافی از آن ها جدا شود. در ادامه، بامیه ها را درون ظرف مورد نظر چیده و با پودر پسته تزیین می کنیم. نوش جان!