یک ماه پیش

نکات و دستور پخت مرغ ترش ساده به روش شمالی با طعم عالی

نکات و دستور پخت مرغ ترش ساده به روش شمالی با طعم عالی

مرغ ترش یکی از خورش‌های سنتی و محبوب گیلانی است که با ترکیب گوشت مرغ و رب انار تهیه می‌شود. این خورش با استفاده از سبزی معطر دلال، طعمی بی‌نظیر و خاص به خود می‌گیرد. مرغ ترش را می‌توان در کنار کته شمالی سرو کرد و از طعم لذیذ آن لذت برد. در ادامه، با همراهی وبلاگ آموزشی مامان جون، آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه این خورش سنتی گیلانی را مشاهده خواهید کرد.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
دلال مخصوص مرغ ترش۲۰۰ گرم
مرغ۵ تکه
آلو طلایی۱۰ عدد
پیاز۱ عدد
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذا خوری
نمک، زردچوبه و فلفل سیاهبه مقدار لازم

مرغ ترش ساده به روش شمالی با طعم عالی

مرحله 1

برای تهیه مرغ ترش ساده و خوشمزه، ابتدا تکه های مرغ را می شوییم و با دستمال تمیز خشک می کنیم. سپس تکه های مرغ را در یک سینی قرار داده و مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه روی آنها می پاشیم. با دست ادویه ها را روی گوشت مرغ ماساژ می دهیم تا طعم دار شود و 15 دقیقه کنار می گذاریم.

مرحله 2

پس از آن، یک تابه مناسب را روی حرارت قرار داده و چند قاشق غذاخوری روغن مایع اضافه می کنیم. تکه های گوشت مرغ را به تابه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا تمام قسمت هایشان به طور کامل سرخ شود. سپس مرغ سرخ شده را از تابه خارج کرده و کنار می گذاریم.

مرحله 3

در این مرحله پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و در یک قابلمه مناسب با مقداری روغن تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود. سپس آلو و رب گوجه فرنگی را به همراه زردچوبه و فلفل سیاه به پیاز اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا رب گوجه فرنگی کاملا سرخ شود. در ادامه مرغ ترش را به قابلمه اضافه می کنیم و مجددا تفت می دهیم تا به خوبی با هم ترکیب شوند.

مرحله 4

حالا تکه های مرغ سرخ شده را به قابلمه اضافه کرده و کمی تفت می دهیم تا به مواد درون قابلمه آغشته شوند. سپس حدود 1 لیوان آب جوش به قابلمه می افزاییم و اجازه می دهیم تا مرغ ترش به مدت یک ساعت و نیم با حرارت ملایم بپزد تا آماده شود. اگر می خواهید طعم این غذا ملس شود، می توانید مقداری آب نارنج با شکر ترکیب کرده و به قابلمه اضافه کنید.

مرحله 5

در پایان پس از اینکه خورش به خوبی جا افتاد و روغن انداخت، طعم آنرا می چشیم و در صورت نیاز مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه می کنیم. سپس خورش را درون ظرف مناسب می کشیم و به همراه برنج کته شده سرو می کنیم.