یک ماه پیش

نکات و دستور پخت ترشی بندری، یک چاشنی خوشمزه و سنتی!

نکات و دستور پخت ترشی بندری، یک چاشنی خوشمزه و سنتی!

ترشی بندری یکی از انواع ترشی‌های خوشمزه و طعم‌دار در سطح کشور است که به دلیل روش ساده و مواد اولیه فراوان در دسترس، طرفداران بسیاری در میان مردم پیدا کرده است. این ترشی محلی که ریشه در غذاهای سنتی جنوب کشور دارد، با ترکیب مواد اولیه مختلف مانند سبزیجات، میوه‌ها و ادویه‌جات تهیه می‌شود و طعمی بی‌نظیر و جذاب به غذاها می‌بخشد. افراد می‌توانند با دنبال کردن روش‌های ساده و گام‌به‌گام تهیه ترشی بندری در منزل، این محصول خوش‌طعم را به راحتی تولید و در کنار انواع غذاهای ایرانی میل کنند. آموزش مرحله‌به‌مرحله طرز تهیه ترشی بندری در ادامه ارائه می‌شود تا مخاطبان با این ترشی خوشمزه آشنا شوند.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
گل کلم۵۰۰ گرم
هویج متوسط۲ عدد
بادمجان متوسط۳ عدد
ساقه کرفس۲ عدد
پیاز بنفش۱ عدد
خیار۴ عدد
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذا خوری
سرکه قرمز۱ و نیم لیتر
فلفل قرمز تند۳ عدد
تمر هندی۱ بسته
سیر۱ بوته
موسیر۳ عدد
سس تند۱ قاشق غذا خوری
فلفل سیاه و زردچوبه۱ قاشی چای خوری از هر کدام
تخم گشنیز و سیاه دانه۱ قاشق چای خوری از هر کدام
سنگ نمک۱ قاشق غذا خوری
جوز هندی۱ قاشق چای خوری
سبزی خشک ( ترخون و مرزه و نعنا)۲ قاشق غذا خوری
نعنای تازه برای تزئین ترشی بندریبه مقدار لازم

ترشی بندری، یک چاشنی خوشمزه و سنتی!

مرحله 1

ابتدا بادمجان‌ها را تمیز بشویید و کلاهک سبز آن‌ها را جدا کنید، بدون این که پوست بادمجان‌ها را بگیرید آن‌ها را در اندازه‌های کوچک به شکل نگینی خرد کنید و داخل یک ظرف بریزید. سپس مقداری آب داخل یک ظرف بریزید، کمی نمک به آن اضافه کنید و با هم مخلوط کنید.

مرحله 2

بعد محلول آب نمک را روی بادمجان‌ها بریزید و اجازه دهید تا بادمجان‌ها به مدت نیم ساعت تا یک ساعت در محلول آب نمک بمانند تا تلخی آن‌ها کامل گرفته شود. موسیرها را هم داخل یک ظرف بریزید کمی آب به آن اضافه کنید، مقدار موسیر بستگی به ذائقه خودتان دارد.

مرحله 3

اجازه دهید تا موسیرها به مدت ۱۲ ساعت در آب خیس بخورند و بافت آن‌ها نرم شود. بعد گل کلم‌ها را در اندازه‌های کوچک خرد کنید، داخل یک ظرف بریزید، تمیز بشویید، بعد از آن گل کلم‌های خرد شده را در یک سبد بریزید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود.

مرحله 4

بعد مقداری تمر هندی را داخل یک ظرف بریزید کمی سرکه به آن اضافه کنید، اجازه دهید تا تمر هندی به مدت ۱۵ دقیقه در سرکه خوب خیس بخورد و کاملاً با هم مخلوط شوند سپس مخلوط تمبر هندی و سرکه را از صافی رد کنید تا بافت آن یک دست شود.

مرحله 5

بعد مقداری ساقه کرفس را تمیز بشویید، بگذارید آب اضافی آن خارج شود، بعد از این که ساقه کرفس‌ها، خشک شدند آن‌ها را در اندازه‌های کوچک خرد کنید، داخل یک ظرف بریزید و کنار بگذارید. سپس هویج‌ها را پوست بگیرید و به شکل نگینی و ریز خرد کنید.

مرحله 6

خیارها را تمیز بشویید، خشک کنید، بعد بدون این که پوست خیارها را بگیرید آن‌ها را به شکل مکعبی در اندازه‌های کوچک خرد کنید، داخل یک ظرف بریزید و کنار بگذارید. وقتی همه مواد ترشی آماده شدند یک قابلمه با سایز مناسب برای همه مواد انتخاب کنید.

مرحله 7

سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید، مقداری رب گوجه در آن بریزید و کمی تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود، سپس سرکه را داخل قابلمه بریزید، با رب گوجه مخلوط کنید، بعد تمر هندی را هم که از صافی رد کرده اید داخل قابلمه روی سرکه بریزید.

مرحله 8

همه مواد را هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند وقتی که سرکه شروع به جوشیدن کرد هویج‌های خرد شده را داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید تا هویج‌ها به مدت تقریباً ۵ دقیقه در سرکه بجوشند، در این صورت بافت هویج‌ها کاملا نرم و مناسب ترشی می‌شود.

مرحله 9

بعد از آن ادویه‌ها که شامل فلفل سیاه، زردچوبه، گشنیز، سیاه دانه، سنگ نمک، جوز هندی است را به مقدار مناسب در قابلمه بریزید، خوب هم بزنید، اجازه دهید تا با بقیه مواد بجوشند، عطر ادویه‌ها آزاد شود و به خورد همه مواد داخل قابلمه برود.

مرحله 10

وقتی هویج‌ها به مدت ۵ دقیقه جوشیدند، سپس کلم‌ها را داخل قابلمه بریزید، اجازه دهید تا آن‌ها هم به مدت ۵ دقیقه با سرکه بجوشند و بافت آن‌ها نرم شود بعد از آن بادمجان‌های خرد شده را داخل قابلمه بریزید و با بقیه مواد مخلوط کنید تا کمی نرم شوند.

مرحله 11

سپس ساقه کرفس خرد شده و خیارهای خرد شده را روی مواد بریزید، اجازه دهید تا همه مواد با هم به مدت ۵ دقیقه دیگر بجوشند، طوری که عطر و طعم آنها کاملاً به خورد هم برود سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا کمی از حرارت آن کم شود.

مرحله 12

بعد یک پیاز بنفش را پوست بگیرید، به شکل خلالی و باریک خرد کنید، داخل قابلمه روی مواد بریزید چند حبه سیر را هم پوست بگیرید، به مواد داخل قابلمه اضافه کنید، سپس موسیرها که خوب خیس خورده‌اند را هم به مواد اضافه کنید و با آن‌ها ترکیب کنید.

مرحله 13

سپس مقداری فلفل قرمز تند را که با یک چاقوی تیز در اندازه‌های کوچک خرد کرده‌اید روی مواد بریزید، هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند و عطر و طعم فلفل به خورد مواد برود دقت کنید مقدار فلفل قرمز را با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان انتخاب کنید.

مرحله 14

سپس مقداری سبزی خشک معطر را که شامل ترخون، مرزه و نعنا است در اندازه‌های کوچک خرد کنید، روی مواد ترشی بریزید و با آن‌ها ترکیب کنید تا عطر و طعم سبزی‌ها به خورد مواد ترشی برود و آنها را مزه‌دار کند بعد از آن مقداری سس فلفل تند هم روی مواد بریزید.

مرحله 15

در این مرحله همه مواد را خوب هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند، باید طعم سس فلفل به خورد همه مواد برود سپس اجازه دهید تا مخلوط مواد ترشی در هوای محیط کاملاً خنک شوند در این فاصله یک ظرف شیشه‌ای را تمیز بشویید، با یک پارچه خشک کنید.

مرحله 16

بعد از این که مخلوط مواد ترشی کاملاً سرد شدند، آن‌ها را داخل یک ظرف شیشه‌ای بریزید، در آن را محکم ببندید به مدت سه روز در یخچال قرار دهید تا آماده شوند، بعد از این مدت که عطر و طعم همه مواد کاملاً به خورد هم رفت ترشی قابل استفاده است.

مرحله 17

سپس ترشی بندری را داخل یک ظرف مناسب سرو بریزید، روی آن را با چند برگ نعنای تازه تزئین کنید، بعد به عنوان یک چاشنی دلچسب، خوش طعم و پرطرفدار در کنار غذاهای گوشتی و سایر غذاهای متنوع و خوش طعم برای پذیرایی و مهمانی‌ها سرو کنید.