۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت آش گوجه فرنگی به روش سنتی و با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت آش گوجه فرنگی به روش سنتی و با طعم بسیار عالی

آش گوجه فرنگی یکی از انواع معروف و محبوب غذاهای سنتی و محلی کشور ایران است که با استفاده از رسپی‌های متنوع و متفاوتی در سراسر این مرز و بوم تهیه و طبخ می‌گردد. این غذای خوشمزه و پرطرفدار از ترکیب مواد اولیه تازه و با کیفیت همچون گوجه فرنگی، پیاز، سیر، ادویه‌جات و سایر مؤلفه‌های لازم پدید می‌آید. در ادامه با پیروی از آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه این غذای سنتی ایرانی در وبلاگ آموزشی مامان جون همراه خواهید بود.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
پیاز متوسط۲ عدد
لوبیا چشم بلبلی۱ پیمانه
برنج½ پیمانه
بلغور شکسته½ پیمانه
گوجه فرنگی۱ و نیم کیلو گرم
زردچوبه۱ قاشق چایخوری
تره۲۰۰ گرم
جعفری۲۰۰ گرم
نعنا خشک۲ قاشق غذاخوری
فلفل قرمز۱ قاشق چایخوری
آب قلم۲ پیمانه
نمک۱ قاشق غذاخوری
آبغوره۲ قاشق غذاخوری

آش گوجه فرنگی به روش سنتی و با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه آش گوجه فرنگی خوشمزه، ابتدا لوبیا چشم بلبلی را تمیز می کنیم تا گرد و غبارش شسته شود. سپس آن را در یک کاسه مناسب قرار داده و به اندازه ای آب اضافه می کنیم که روی لوبیا را بگیرد. حالا اجازه می دهیم لوبیا چشم بلبلی به مدت ۱۲ ساعت در آب خیس بخورد و در این مدت ۲ بار آب آن را عوض می کنیم.

مرحله 2

پس از آن، پوست پیاز را جدا کرده و می شوییم. سپس پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. یک قابلمه مناسب را روی حرارت ملایم قرار داده و پیاز را درون آن تفت می دهیم تا آب پیاز تبخیر شود. سپس مقداری روغن مایع اضافه کرده و پیاز را تا زمانی که سبک و شیشه ای شود، تفت می دهیم.

مرحله 3

در ادامه، مقداری زردچوبه به پیاز اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی زردچوبه از بین برود. سپس آب درون قابلمه ریخته و لوبیا چشم بلبلی را درون آبکش قرار داده تا آب اضافی آن خارج شود. لوبیا چشم بلبلی را درون قابلمه اضافه کرده و به مدت ۱ ساعت می پزیم.

مرحله 4

پس از آن، برنج را می شوییم و درون قابلمه حاوی لوبیا چشم بلبلی اضافه می کنیم. همچنین بلغور را می شوییم و درون قابلمه اضافه کرده و مخلوط می کنیم. گاهی آش را هم می زنیم تا بلغور ته نگیرد.

مرحله 5

در ادامه، گوجه فرنگی ها را می شوییم و با دندانه های درشت رنده، رنده می کنیم تا پوره شوند. پوره گوجه فرنگی را درون قابلمه ریخته و به مدت ۲۰ دقیقه روی حرارت جوش می زنیم.

مرحله 6

سپس جعفری و تره را می شوییم و در آبکش قرار داده تا آب اضافی آن خارج شود. سبزی تره و جعفری را روی تخته گوشت قرار داده و به صورت ریز ساطوری می کنیم. پس از گذشت ۲۰ دقیقه، سبزی خرد شده را به آش اضافه کرده و مخلوط می کنیم. اجازه می دهیم آش به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی حرارت بماند تا جا بیوفتد.

مرحله 7

در نهایت، نعنا خشک را به آش اضافه می کنیم. اگر آش بیش از حد غلیظ شده باشد، مقداری آب جوش به آن اضافه می کنیم. سپس نمک و فلفل قرمز را به آش اضافه کرده و پس از گذشت ۳۰ دقیقه، آب قلم را به آن اضافه می کنیم. در ۵ دقیقه آخر پخت، آبغوره را به آش اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا آبغوره درون آش پخش شود. در پایان، آش را درون ظرف مورد نظر ریخته و با نعنا داغ و پیاز داغ تزئین می کنیم.