۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت کباب دیگی مشهدی و برنج مجلسی با طعم عالی

نکات و دستور پخت کباب دیگی مشهدی و برنج مجلسی با طعم عالی

کباب دیگی یکی از غذاهای سنتی و طعم دار ایرانی است که به دو شکل اصلی تهیه می شود. این کباب خوشمزه را می توان به صورت ته دیگ برنج سرو کرد یا مانند کباب تابه ای آماده نمود. برای آشنایی با آموزش جامع و مرحله به مرحله طرز تهیه کباب دیگی مشهدی، لطفا به ادامه همراهی با وبلاگ مامان جون بپیوندید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
گوشت چرخ کرده۵۰۰ گرم
پیاز۲ عدد متوسط
گوجه فرنگی۴ عدد
فلفل سبز شیرین۴ عدد
رب گوجه فرنگی۱ قاشق مرباخوری
آب لیمو ترش۱ قاشق غذاخوری
آب۱ استکان
سماق۱ قاشق چایخوری
نمک۱ قاشق مرباخوری
فلفل سیاه۱ قاشق چایخوری
پودر سیر½ قاشق چایخوری
زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری
کره۱ قاشق غذاخوری
برنج۴ پیمانه
سیب زمینی۱ عدد درشت
روغنبه مقدار کافی

کباب دیگی مشهدی و برنج مجلسی با طعم عالی

مرحله 1

برای تهیه کباب دیگی خوشمزه با پلو، ابتدا برنج را نسبت به نوع آن بین 30 دقیقه تا 3 ساعت درون آب سرد و 1 قاشق نمک خیسانده می شود. سپس پیاز ها با رنده متوسط رنده شده و آب اضافی آن ها گرفته می شود.

مرحله 2

در این مرحله، پیاز رنده شده با گوشت چرخ کرده در یک کاسه مناسب ترکیب شده و نمک، فلفل سیاه، سماق و پودر سیر به آن افزوده می شود. مایه کباب باید به مدت 10 دقیقه با دست ورز داده شود تا کاملا منسجم و یکدست شود. سپس درب کاسه با سلفون پوشانده شده و حداقل یک ساعت در یخچال قرار می گیرد تا طعم مواد با هم تلفیق شود.

مرحله 3

در ادامه، یک قابلمه مناسب تا نیمه آب پر شده و روی حرارت زیاد قرار داده می شود تا آب جوش بیاید. سپس 1 قاشق روغن و 1 قاشق نمک اضافه شده و برنج خیس خورده به قابلمه افزوده می شود. پس از 7 تا 10 دقیقه، برنج آبکشی شده و سیب زمینی با رنده درشت رنده شده و با آب سرد شسته می شود.

مرحله 4

کف یک قابلمه مناسب کمی روغن ریخته شده و سیب زمینی با کمی نمک اضافه می شود. سیب زمینی به صورت یکدست پخش و فشرده شده و برنج آبکش شده روی آن ریخته می شود. قابلمه روی حرارت ملایم قرار داده می شود تا برنج به مدت 45 دقیقه تا 1 ساعت دم بکشد.

مرحله 5

در این مرحله، مایه کباب از یخچال خارج شده و در یک تابه مناسب که با کره چرب شده است، به صورت یکدست پهن شده و به دلخواه برش زده می شود. تابه روی حرارت ملایم قرار داده شده و درب آن بسته می شود تا گوشت آب بیندازد. پس از 10 دقیقه، درب تابه برداشته شده و اجازه داده می شود کباب به خوبی سرخ شود. سپس زعفران دم کرده به آن اضافه می شود.

مرحله 6

کباب برگردانده شده تا سمت دیگر آن نیز به خوبی سرخ شود. در ادامه، گوجه فرنگی و فلفل سبز خرد شده روی کباب چیده شده و رب گوجه فرنگی با 1 فنجان آب رقیق شده و به تابه افزوده می شود. پس از اینکه کباب به خوبی پخته شده و سس رب گوجه فرنگی غلیظ شد، کباب در ظرف مناسب کشیده شده و همراه با برنج دم کشیده در دیس سرو می شود.