۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت کوکی موکا به روش مجلسی و با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت کوکی موکا به روش مجلسی و با طعم بسیار عالی

کوکی موکا یکی از شیرینی‌های خوشمزه و لذیذی است که با ترکیب طعم قهوه و شکر تهیه می‌شود. این شیرینی خوش عطر و طعم، دارای بافتی سبک و ترد است و به عنوان میان وعده‌ای مناسب و مقوی شناخته می‌شود. طرز تهیه کوکی موکا شامل چند مرحله اصلی است که در ادامه به طور مفصل مورد بررسی قرار خواهد گرفت. با همراهی وبلاگ آموزشی مامان جون، این دستور پخت را به طور کامل و گام به گام فرا خواهید گرفت.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد۲۲۰ گرم
پودر کاکائو۲۵ گرم
بکینگ پودر۱ قاشق چایخوری
نشاسته ذرت۱ قاشق سوپ‌خوری
وانیل۱ قاشق چایخوری
جوش شیرین½ قاشق چایخوری
نمک¼ قاشق چایخوری
کره نرم و به دمای محیط رسیده۱۱۵ گرم
شکر سفید دانه ریز۷۰ گرم
شکر قهوه‌ای۵۰ گرم
تخم مرغ درشت۱ عدد
گرانول قهوه فوری۳ قاشق سوپ خوری
آب داغ۱ قاشق سوپ خوری
شکلات چیپسی½ پیمانه

کوکی موکا به روش مجلسی و با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه کوکی موکا، ابتدا شکر سفید و قهوه‌ای را با هم مخلوط کنید و در ظرفی بریزید. سپس کره نرم شده را به آن‌ها اضافه کرده و به مدت ۵ دقیقه با همزن هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و مواد روشن و حجیم شوند.

مرحله 2

سپس تخم مرغ را به مواد اضافه کرده و هم بزنید تا از لختگی خارج شود و کاملا با مواد مخلوط شود. با لیسک اطراف ظرف را کاملا دورگیری کنید تا بوی زهم تخم مرغ از بین برود.

مرحله 3

بعد وانیل را به مواد اضافه کرده و هم بزنید تا عطر وانیل آزاد شود و در مخلوط مواد پخش شود. در همین حین چند بار اطراف ظرف را دورگیری کنید. سپس یک قاشق قهوه فوری هم روی مواد بریزید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند.

مرحله 4

در ظرفی دیگر، آرد را الک کرده تا سبک و یکدست شود. سپس پودر کاکائو، نمک، بکینگ پودر، نشاسته ذرت را اضافه کرده و هم بزنید تا همه مواد کاملا با هم ترکیب شوند.

مرحله 5

حالا مواد خشک و آردی را کم‌کم و در چند مرحله به مخلوط تخم‌مرغی اضافه کرده و با همزن هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند. سپس در یک ظرف کوچک دو قاشق قهوه فوری و یک قاشق آب جوش را مخلوط کرده و به مواد اضافه کنید.

مرحله 6

با همزن مخلوط مواد را بزنید تا قهوه کاملا به خورد مواد رود. سپس شکلات چیپسی را هم اضافه کرده و با قاشق هم بزنید تا با مواد مخلوط شود. روی ظرف سلفون بکشید و به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت کند و بافت آن منسجم شود.

مرحله 7

کف سینی فر یا قالب را با روغن مایع یا کمی کره چرب کرده و یا کاغذ روغنی قرار دهید. با اسکوب زن مقداری از مواد کوکی موکا را بردارید و سریع با دست گلوله و گرد کنید، تا حرارت دست به کوکی منتقل نشود.

مرحله 8

کوکی‌ها را با فاصله در سینی بچینید و مقداری شکلات چیپسی روی کوکی بریزید و با انگشت کمی فشار دهید تا نریزند. سپس در فر که از ده دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید و دمای فر را روی ۱۷۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. به مدت فقط ۱۱ دقیقه اجازه دهید تا کوکی‌ها در فر بپزند.

مرحله 9

بعد از فر در بیاورید و ۱۰ دقیقه در دمای محیط قرار دهید تا خنک شوند. سپس کوکی‌ها را از سینی جدا کنید تا از هم باز نشوند و ظاهر آن‌ها خراب نشود. اگر می‌خواهید کوکی‌ها را نگه دارید، داخل یک ظرف دربسته در یخچال قرار دهید. اگر می‌خواهید از کوکی‌ها برای پذیرایی استفاده کنید، تعدادی کوکی موکا را در ظرف مناسب بچینید و روی آن مقداری شکلات صبحانه بریزید و پخش کنید.