۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت شاورما مرغ به روش ترکیه ای و با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت شاورما مرغ به روش ترکیه ای و با طعم بسیار عالی

شاورما مرغ یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین غذاهای سنتی منطقه خاورمیانه است که ریشه‌ی آن در کشور لبنان قرار دارد. این غذای خوش‌طعم و معطر که طرفداران بسیاری دارد، می‌تواند به آسانی و با استفاده از روش‌های متنوع در منزل تهیه و پخته شود. در ادامه، در وبلاگ آموزشی مامان جون به طور کامل و مرحله به مرحله، نحوه‌ی تهیه‌ی این غذای خوشمزه‌ی عربی را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا با جزئیات آن آشنا شوید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
سینه مرغ۱ عدد
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
آویشن و پودر سیربه مقدار لازم
آب لیمو ترش۱ قاشق غذا خوری
ماست۲ قاشق غذا خوری
ژامبون خرد شدهتقریبا ۱ لیوان
قارچ۴۰۰ گرم
نان پیتا، تافتون یا لواش۴ عدد گرد

شاورما مرغ به روش ترکیه ای و با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه شاورمای مرغ، ابتدا سینه مرغ را به شکل مکعبی و در اندازه‌های دلخواه برش بزنید و در یک ظرف بریزید. سپس نمک، فلفل سیاه، آویشن و پودر سیر را به آن اضافه کنید و هم بزنید. ماست و آب لیمو ترش را نیز به مخلوط اضافه کرده و کاملا با گوشت مرغ ترکیب کنید.

مرحله 2

مرغ‌ها را به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید تا همه مزه‌ها به خورد هم بروند و مرغ‌ها مزه دار شوند. در این فاصله، قارچ‌ها را تمیز کرده، بشویید و به شکل حلقه‌ای برش بزنید. قارچ‌ها را در یک تابه بریزید و روی حرارت بالا قرار دهید.

مرحله 3

وقتی حرارت زیاد باشد، قارچ آب نمی‌اندازد. سپس مقداری آب لیمو ترش تازه را به قارچ‌ها اضافه کرده و هم بزنید تا سیاه نشوند. وقتی آب قارچ‌ها کامل کشیده شده، مقداری روغن مایع را در تابه بریزید تا قارچ‌ها در آن تفت بخورند و سرخ شوند.

مرحله 4

سپس با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان، مقداری ژامبون گوشت یا مرغ را نگینی و ریز خرد کرده و در تابه بریزید. کمی تفت دهید و سپس مقداری نمک و فلفل سیاه به مواد اضافه کرده و تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود و همه مواد با هم ترکیب شوند.

مرحله 5

بعد سینه‌های مرغ را در یک تابه بریزید و همراه با مقداری روغن ابتدا با حرارت بالا تفت دهید تا آب نیاندازند و سپس حرارت را کم کنید تا سینه‌های مرغ خوب بپزند و کاملا مغز پخت شوند. سپس سینه‌ها را با مخلوط قارچ و ژامبون ترکیب کرده و کنار بگذارید.

مرحله 6

بعد با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان، از هر نوع نان که بخواهید می‌توانید استفاده کنید. نان لواش و نان تافتون بهترین گزینه‌ها هستند. برای این مقدار مواد، 4 عدد نان از هر نوعی کافی است. سپس نان‌ها را به دلخواه و سلیقه خودتان برش بزنید.

مرحله 7

برای درست کردن سس، در یک ظرف سس فرانسوی و سس رنچ را بریزید و با هم مخلوط کنید. سپس مقداری خیار شور را با رنده ریز رنده کرده و به سس اضافه کنید و با هم مخلوط کنید. با سلیقه خودتان می‌توانید از رنده دشت نیز استفاده کنید.

مرحله 8

سپس مقداری شوید را تمیز بشویید و بگذارید تا آب اضافی آن خارج شود. سپس با چاقوی تیز شویدها را ریز خرد و ساطوری کنید و روی مواد سس بریزید و کاملا همه مواد سس را با هم مخلوط کنید تا عطر و طعم مواد کاملا به خورد هم برود.

مرحله 9

بعد مقداری سس را روی نان‌ها بریزید و پخش کنید تا کاملا سطح نان را بپوشاند. سپس از مخلوط مواد روی نان یک لایه بریزید و به شکل رول نان‌ها را بپیچید و در یک تابه قرار دهید و روی آن جسم سنگینی بگذارید تا رول‌ها گریل شوند.

مرحله 10

وقتی نان‌ها گریل شد، آن‌ها را از تابه بیرون بیاورید و در یک ظرف مناسب قرار دهید. سپس رول‌های نان را برش بزنید و به عنوان یک میان وعده خوش طعم و مقوی یا یک پیش غذای ساده همراه با انواع سالاد، ترشی و انواع دورچین سرو کنید.