۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت شامی کباب آبدار مجلسی با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت شامی کباب آبدار مجلسی با طعم بسیار عالی

شامی کباب آبدار یکی از غذاهای سنتی و محبوب ایرانی است که با تنوع دستورالعمل های آماده سازی قابل تهیه می باشد. این غذای خوشمزه و پرطرفدار، از جمله غذاهای ساده و در عین حال لذیذ آشپزی ایرانی به شمار می آید. برای آشنایی با مراحل کامل و گام به گام طرز تهیه شامی کباب آبدار، توصیه می شود به وبلاگ آموزشی مامان جون مراجعه نمایید که در آن جزئیات و نکات مهم آماده سازی این غذای خوشمزه به صورت مفصل ارائه شده است.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
گوشت چرخ کرده۵۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
نعنا و گشنیز۲ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
آب۱ و نیم پیمانه
آبغوره½ پیمانه
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار کافی
روغن مایعبه مقدار کافی
سیب زمینی و گوجه فرنگیبرای تزئین

شامی کباب آبدار مجلسی با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه شامی کباب آبدار مجلسی، ابتدا گوشت را به قطعات کوچک خرد می کنیم و آن را در چرخ گوشت می ریزیم تا به طور کامل چرخ شود. سپس پوست یک عدد پیاز را جدا کرده و می شوییم.

مرحله 2

پیاز را با دندانه های ریز رنده می کنیم و از صافی رد می کنیم تا آب اضافی آن گرفته شود. سپس پیاز را به همراه نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم. گشنیز و نعنا را نیز می شوییم.

مرحله 3

در این مرحله، سبزیجات معطر را در آبکش قرار داده و اجازه می دهیم آب اضافی آنها خارج شود. سپس آنها را روی تخته گوشت خرد کرده و دو سوم آنها را به گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم.

مرحله 4

مواد را به مدت 5 دقیقه ورز می دهیم تا کاملا ترکیب و یکدست شوند. سپس در تابه ای که روی حرارت ملایم قرار دارد و روغن مایع داخل آن گرم شده است، مقداری از مواد را برداشته و به شکل دلخواه فرم می دهیم و دو طرف آنها را کاملا سرخ می کنیم.

مرحله 5

برای تهیه سس شامی کباب، پوست پیاز باقی مانده را جدا کرده و خرد می کنیم. سپس در تابه ای روی حرارت ملایم، پیاز را تفت داده تا طلایی شود. رب گوجه فرنگی را به پیاز اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی رب از بین برود و رنگ آن باز شود. باقی مانده سبزیجات معطر را نیز به آن اضافه می کنیم.

مرحله 6

مجددا تفت می دهیم تا عطر سبزیجات آزاد شود، سپس آب را اضافه کرده و اجازه می دهیم سس روی حرارت بجوشد تا کمی غلیظ شود. در نهایت شامی کباب ها و آبغوره را به سس رب گوجه فرنگی اضافه می کنیم.

مرحله 7

شامی کباب ها را در سس به مدت 30 دقیقه قرار می دهیم تا کاملا بپزند و سس غلیظ شود. سپس شامی ها را در ظرف مناسب سرو کرده و سس باقی مانده را روی آنها می ریزیم. در نهایت، شامی ها را با سیب زمینی و گوجه فرنگی سرخ شده تزئین کرده و همراه با نان یا برنج سرو می کنیم.