۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت خوراک لوبیا و کوفته ریزه، غذای خوشمزه و مجلسی!

نکات و دستور پخت خوراک لوبیا و کوفته ریزه، غذای خوشمزه و مجلسی!

خوراک لوبیا و کوفته ریزه یکی از انواع غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه گیلانی است که طعم بینظیری دارد. این غذای محلی مقوی و مقرون به صرفه بوده و با مواد اولیه در دسترس به راحتی قابل تهیه است. این خوراک گیلانی مناسب برای میهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی بوده و می‌تواند طعم و لذت خاصی به وعده‌های غذایی ببخشد. در ادامه با وبلاگ آموزشی مامان جون به طرز تهیه مرحله به مرحله و کامل این خوراک محلی خوشمزه آشنا خواهید شد.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
لوبیا چیتی تر پاک شده یا لوبیا چینی خیس خوردهنیم کیلو
پیاز متوسط نگینی خرد شده۲ عدد
رب گوجه فرنگی خانگی۲ قاشق غذا خوری
نمک و فلفل سیاهبا مقدار لازم
دارچین و گل پربه مقدار لازم
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
پیاز کوچک برای رنده کردن۱ عدد
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
نعناع و ریحان و شوید تازه برای تزئینبه مقدار لازم
پیاز داغ برای تزئینبه مقدار لازم

خوراک لوبیا و کوفته ریزه، غذای خوشمزه و مجلسی!

مرحله 1

ابتدا لوبیاها را از چند ساعت قبل در یک ظرف بریزید، مقداری آب به آن‌ها اضافه کنید، اجازه دهید تا خیس بخورند و نفخ آن‌ها گرفته شود، حتما حبوبات را چند ساعت قبل از پخت خیس کنید تا در هنگام پخت زودتر بپزند و بافت آن‌ها نرم‌تر شود.

مرحله 2

بعد پیاز را پوست بگیرید، بشورید، به شکل نگینی و ریز خرد کنید، سپس در یک قابلمه مقداری روغن بریزید، قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود، سپس پیازها را در روغن داغ بریزید و خوب تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند.

مرحله 3

سپس مقداری زردچوبه به پیازها اضافه کنید، کمی تفت دهید تا رنگ زردچوبه باز شود و پیازها طلایی رنگ شوند، بعد مقداری رب گوجه فرنگی محلی روی پیازها بریزید، تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود، باید رنگ رب باز و خوب سرخ شود.

مرحله 4

بعد لوبیاهای خیس خورده را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید، آن‌ها را کمی تفت دهید، مدام مواد را هم بزنید تا ته نگیرند و نسوزند، سپس مقداری آب روی لوبیاها بریزید، هم بزنید تا همه مواد داخل قابلمه با هم مخلوط شوند و بپزند، بهتر است آب جوش باشد.

مرحله 5

سپس مقداری فلفل سیاه به مواد اضافه کنید، در قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا لوبیاها خوب بپزند و جا بیفتند، در این فاصله پیاز را پوست بگیرید، بشورید و با رنده ریز رنده کنید، سپس آب پیاز رنده شده را با دست کامل بگیرید و دور بریزید.

مرحله 6

بعد مقداری گوشت چرخ کرده را داخل یک ظرف بریزید، پیاز رنده شده به آن اضافه کنید، با هم مخلوط کنید تا کاملا به خورد هم بروند، باید عطر و طعم پیاز با گوشت ترکیب شود، سپس مقداری نمک و فلفل سیاه هم به گوشت اضافه کنید و مخلوط کنید.

مرحله 7

سپس مقداری از گوشت را بردارید، با دست فرم دهید و گرد کنید، همه گوشت را به شکل گردوهای تقریبا هم اندازه درآورید، سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید، روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن داغ شود، سپس گوشت‌ها را در تابه بریزید.

مرحله 8

بعد اجازه دهید تا گوشت‌ها در تابه خوب سرخ شوند، همه قسمت‌های گوشت‌ را به یک اندازه سرخ کنید، سپس تابه را از روی حرارت بردارید، کنار بگذارید، بعد گوشت‌های سرخ شده را به قابلمه خوراک اضافه کنید، هم بزنید تا همه مواد با هم بپزند.

مرحله 9

سپس مقداری نمک، گلپر و دارچین به مواد داخل قابلمه اضافه کنید، هم بزنید، در قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا چند دقیقه دیگر همه مواد با هم بپزند و گوشت‌ها کاملا مغز پخت شوند، بعد از این که خوراک خوب جا افتاد قابلمه را از روی حرارت بردارید.

مرحله 10

بعد خوراک لوبیا و کوفته ریزه را داخل ظرف مناسب بریزید، روی آن را با چند برگ نعناع، ریحان و شوید تازه تزئین کنید، سپس این غذای خوش طعم و مقوی را همراه با نان تازه، ترشی، سبزی خوردن، انواع دورچین و مخلفات سرو کنید