۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت دمپخت ماش به روش مجلسی و طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت دمپخت ماش به روش مجلسی و طعم بسیار عالی

دمپخت ماش یکی از انواع غذاهای سنتی و بسیار مطبوع ایرانی است که با استفاده از دستورات و روش‌های متنوعی تهیه می‌گردد. این غذای پرطرفدار بخشی مهم از میراث غذایی و فرهنگی کشور ما محسوب می‌شود. در ادامه، با پیروی از راهنمای آموزشی مبسوط و مرحله‌به‌مرحله ارائه شده در وبلاگ آموزشی مامان جون، می‌توانید طرز تهیه کامل و جزئیات این غذای خوشمزه را فرا بگیرید و آن را به شکلی اصیل و لذیذ در منزل خود آماده نمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
ماش۱ پیمانه
برنج محلی۲ پیمانه
کره محلی۱۰۰ گرم
پیاز۳ عدد متوسط
آب جوشبه مقدار کافی
نمک و زردچوبهبه مقدار کافی

دمپخت ماش به روش مجلسی و طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه دمپخت ماش خوشمزه و سئو-دوستانه، ابتدا ماش و برنج را شسته و در دو کاسه جداگانه حاوی آب قرار می دهیم. به کاسه برنج یک قاشق چایخوری نمک اضافه کرده و اجازه می دهیم به مدت یک ساعت خیس بخورند.

مرحله 2

پس از این مدت، ماش را همراه با مقداری نمک، یک قاشق مرباخوری زردچوبه و یک قاشق غذاخوری کره محلی در یک قابلمه مناسب ریخته و به آن آب جوش اضافه می کنیم. درب قابلمه را بسته و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا ماش کاملا پخته و نرم شود.

مرحله 3

زمانی که ماش پخته شد، برنج را آبکشی کرده و به قابلمه اضافه می کنیم. در صورت نیاز، مقداری آب جوش به قابلمه اضافه می کنیم تا سطح آب حدود یک بند انگشت بالاتر از برنج و ماش باشد. اجازه می دهیم برنج و ماش در آب بجوشند تا آب تبخیر شود.

مرحله 4

سپس 50 گرم کره محلی به قابلمه افزوده و به آرامی مخلوط می کنیم تا کره کاملا ذوب شود. برنج را به شکل گنبد در قابلمه قرار می دهیم. درب قابلمه را با دم کنی پوشانده و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا دمپخت ماش به مدت 45 دقیقه دم بکشد.

مرحله 5

در این مرحله، پیازها را به صورت خلالی نازک خرد کرده و در تابه ای روی حرارت متوسط با مقداری کره و نصف فنجان آب تفت می دهیم تا پیازها به خوبی سرخ شوند. سپس 2 قاشق مرباخوری زردچوبه به تابه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود.

مرحله 6

پس از پخت دمپخت، قابلمه را از روی حرارت برداشته و پیاز داغ را همراه با مقداری کره محلی به قابلمه اضافه می کنیم. درب قابلمه را بسته تا کره با حرارت دمپخت ذوب شود.

مرحله 7

در نهایت، دمپخت را با پیاز داغ مخلوط کرده و در ظرف مورد نظر می ریزیم. سپس با مقداری پیاز داغ تزیین می کنیم و همراه با سالاد سرو می نماییم.