۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت خورش کرفس غلیظ خوشمزه به روش سنتی تهرانی

نکات و دستور پخت خورش کرفس غلیظ خوشمزه به روش سنتی تهرانی

خورش کرفس یکی از غذاهای سنتی و محبوب ایرانی است که ریشه در فرهنگ غذایی کهن این سرزمین دارد. این خورش لذیذ با ترکیب گوشت یا مرغ و کرفس تهیه میشود و نیازمند زمان و حوصله برای پخت و جا افتادن است. با این حال، طعم و عطر و بوی بینظیر آن سبب شده تا طرفداران بسیاری در میان دوستداران آشپزی سنتی پیدا کند.خورش کرفس معمولاً با ترشی آبغوره سرو میشود، اما میتوان آب نارنج یا آب لیمو را نیز جایگزین آن کرد. این غذای خوشمزه را میتوان همراه با برنج زعفرانی یا کته میل نمود. برای آشنایی با تهیه کامل و مرحله به مرحله این خورش غلیظ و اصیل، میتوانید به وبلاگ آموزشی مامان جون مراجعه کنید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
کرفس۴۰۰ گرم
جعفری۲۰۰ گرم
نعناع۲۰۰ گرم
سبزی خورش کرفس۱۰۰ گرم
گوشت گوسفندی یا گوساله تکه شده۲۰۰ گرم
آبغوره۱ قاشق غذا خوری
نمک و فلفلبه مقدار لازم
زرد چوبهبه مقدار لازم
پیاز۱ عدد
برگ کرفس۱۰۰ گرم

خورش کرفس غلیظ خوشمزه به روش سنتی تهرانی

مرحله 1

برای تهیه خورشت کرفس مجلسی و خوشمزه، ابتدا کرفس ها را می شوییم و برگ های آن را جدا کرده و خرد می کنیم. سپس ساقه های کرفس را به صورت تکه های یک تا دو سانتی متری خرد می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله 2

در این مرحله، نعناع و جعفری را هم می شوییم و به صورت ساطوری ریز خرد می کنیم. همچنین پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. یک قابلمه مناسب را روی حرارت قرار داده و کمی روغن اضافه می کنیم.

مرحله 3

پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا پیاز کاملا سبک شود. سپس مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به پیاز اضافه کرده و تفت دادن را یک دقیقه دیگر ادامه می دهیم.

مرحله 4

گوشت را خرد کرده و به آن اضافه می کنیم و گوشت را تفت می دهیم. جعفری، نعناع و برگ کرفس را درون غذا ساز می ریزیم تا خوب خرد شود. یک تابه را با کمی روغن روی شعله ملایم قرار می دهیم تا گرم شود.

مرحله 5

مخلوط سبزی های خرد شده را به تابه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا سبزی کمی سرخ شود. آب را به گوشت اضافه کرده و می گذاریم تا به جوش آید. در این مرحله زردچوبه هم اضافه کرده و مخلوط می کنیم.

مرحله 6

سبزی های نیم سرخ شده و ساقه خرد شده کرفس را به قابلمه اضافه کرده و درب آن را می بندیم و می گذاریم تا به همراه گوشت بپزد. گوشت در زودپز حدود ۱ تا یک و نیم ساعت و در قابلمه حدود دو ساعت زمان لازم دارد که بپزد.

مرحله 7

بعد از این، درب زودپز یا قابلمه را برداشته و به مقدار دلخواه آبغوره و نمک اضافه می کنیم. سپس اجازه می دهیم خورش با حرارت ملایم بپزد و به خوبی روغن بیندازد. در نهایت، خورشت را در ظرف مناسب در کنار برنج یا کته سرو می کنیم.