۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت سس کارامل به روش خانگی با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت سس کارامل به روش خانگی با طعم بسیار عالی

به منظور تهیه سس کارامل، ابتدا شکر را در ظرف فلزی بریزید و بر روی حرارت مالیم قرار دهید تا به تدریج ذوب شود. در حین ذوب شدن شکر، دقت داشته باشید که شکر نسوزد. زمانی که شکر کاملاً ذوب شده و رنگی طلایی به خود گرفته است، خامه گرم شده را به آرامی و سریع به آن اضافه کنید. با استفاده از یک همزن دستی، خامه و شکر را به خوبی مخلوط کنید تا به صورت یکدست درآیند. سپس کره را اضافه نموده و همچنان با همزن بزنید تا کاملاً ترکیب شود. در ادامه، وانیل و مقداری نمک را به مخلوط افزوده و با هم مخلوط کنید. پس از آن، ظرف را از روی حرارت برداشته و سس کارامل را از صافی عبور دهید و در ظرف دیگری جمع آوری نمایید. اجازه دهید سس در دمای محیط سرد شود، سپس آن را داخل ظروف در دار ریخته و محکم درب آنها را ببندید. برای دریافت دستور کامل و مرحله به مرحله تهیه سس کارامل، لطفاً به وبلاگ آموزشی مامان جون مراجعه کنید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
شکر دانه ریز۱۰۰ گرم
خامه صبحانه۲۰۰ گرم
کره۲۰ گرم
وانیلنوک قاشق چای خوری
نمک۱ پنس

سس کارامل به روش خانگی با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه سس کارامل خوشمزه، ابتدا شکر را در یک ظرف مناسب مانند تابه یا قابلمه استیل بریزید. دقت کنید که اندازه ظرف با مقدار شکر متناسب باشد تا شکر کاملاً سطح ظرف را بپوشاند و به صورت یکنواخت داغ شود. سپس ظرف را روی حرارت مالیم قرار دهید.

مرحله 2

ظرف را روی شعله‌ای قرار دهید که کاملاً سطح زیرین آن را بگیرد و حرارت متمرکز در مرکز نباشد. شکر را هرگز به هم نزنید و اجازه دهید تا با حرارت مالیم به آرامی ذوب شود. مراقب باشید که شکر نسوزد.

مرحله 3

وقتی شکر شروع به ذوب شدن کرد، ظرف را گاهی به آرامی بچرخانید تا شکر به طور یکنواخت داغ شود و کاملاً ذوب شود. زمانی که شکر به طور کامل ذوب شد و رنگ آن کمی طلایی شد، خامه گرم شده را به آرامی و سریع به آن اضافه کنید.

مرحله 4

دقت کنید که خامه فقط باید گرم شده باشد و نباید بجوشد. پس از اضافه کردن خامه، با همزن دستی مدام هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط و یکدست شوند. خامه نباید سرد باشد، زیرا سردی خامه باعث می‌شود که شکر سفت شود.

مرحله 5

زمانی که خامه را اضافه می‌کنید، مواد شروع به کف کردن و جوشیدن می‌کنند که این امری طبیعی است. در این مرحله، مواد کمی غلیظ می‌شوند که شما باید مدام مخلوط را هم بزنید تا ته نگیرد و نسوزد. سپس مقداری کره به مخلوط اضافه کنید و خوب هم بزنید.

مرحله 6

وقتی که کره ذوب شد و کاملاً با مواد مخلوط شد، مقداری وانیل را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا عطر وانیل در مواد پخش شود. سپس کمی نمک روی مواد بریزید و هم بزنید. در نهایت، ظرف را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

مرحله 7

پس از آن، کارامل را از صافی رد کنید و داخل ظرف دیگری بریزید تا اگر تکه‌های سفت داخل آن وجود دارد، از آن جدا شود. سپس کارامل را در دمای محیط قرار دهید تا کمی سرد شود و سپس داخل شیشه‌های دردار بریزید و درب آنها را محکم ببندید.

مرحله 8

در نهایت، شیشه‌های کارامل را داخل یخچال قرار دهید و برای مدت طولانی از آن نگهداری کنید. هنگام استفاده از سس کارامل، مقداری از آن را از شیشه بیرون بیاورید و برای تزئین شیرینی‌ها، کیک‌ها و انواع دسرهای خوش طعم استفاده کنید.