۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت ته دیگ رستورانی مخصوص با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت ته دیگ رستورانی مخصوص با طعم بسیار عالی

ته دیگ رستورانی به عنوان یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای سنتی ایرانی، به آسانی و سرعت قابل تهیه است و طعم و عطر بی‌نظیری دارد. برای تهیه این غذای لذیذ، از روش‌های گوناگون و طعم‌دهنده‌های متنوعی استفاده می‌شود. در این راستا، وبلاگ آموزشی مامان جون در ادامه به طور کامل و گام به گام، نحوه تهیه ته دیگ رستورانی را برای شما شرح خواهد داد تا بتوانید این غذای سنتی را به طور کامل و با طعمی فوق‌العاده در منزل تهیه نمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
زرده تخم مرغ۱ عدد
برنج۴ کفگیر
زعفران دم کرده غلیظبه مقدار دلخواه
وانیلبه مقدار لازم
گلاببه مقدار لازم
ماست سفت۳ قاشق غذاخوری
روغنبه مقدار لازم
نمکبه مقدار لازم

ته دیگ رستورانی مخصوص با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای پخت و تهیه ته دیگ رستورانی، ابتدا برنج را کمی بپزید و آبکش کنید تا نرم شوند. سپس، یک زرده تخم مرغ را داخل ظرفی بریزید و با چنگال هم بزنید تا از لختگی خارج شود. بعد، مقداری وانیل را به آن اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله 2

وقتی عطر وانیل آزاد شد و با تخم مرغ ترکیب شد، مقداری زعفران را در ظرفی بریزید و کمی آب جوش روی آن بگیرید و بگذارید تا دم بکشد. سپس، مقداری زعفران دم کرده غلیظ را هم روی تخم مرغ بریزید و هم بزنید تا با هم مخلوط شوند.

مرحله 3

اگر عطر گلاب را دوست دارید، کمی گلاب را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا بوی گلاب در مواد پخش شود. سپس، ۳ قاشق ماست سفت و شیرین را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شوند.

مرحله 4

بعد، کمی نمک و مقداری روغن را به ترکیب مواد اضافه کنید و هم بزنید تا همه مواد کاملا با هم مخلوط شوند و مایه ته دیگ یکدست و چرب شود. سپس، به اندازه ۴ کفگیر برنج آبکش شده را روی مخلوط بریزید و با قاشق کاملا با هم مخلوط کنید تا همه برنج‌ها رنگ زعفران را به خود بگیرند و خوش رنگ شوند.

مرحله 5

کف قابلمه یا قالب را کمی روغن بریزید و در سطح آن پخش کنید. سپس، مایه ته دیگ را در آن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا سرخ و آماده شود یا در فر با دمای ۱۶۰ درجه به مدت تقریبا ۱۰ دقیقه بپزید تا پخته شوند.

مرحله 6

وقتی برنج ته دیگ را در قابلمه یا قالب ریختید، می‌توانید برنج ساده و آبکش شده را هم روی آن بریزید تا هم زمان با پخت ته دیگ برنج نیز پخته شود. بعد از پخت ته دیگ، آن را از روی حرارت بردارید یا از فر دربیاورید و با چاقوی تیز برش بزنید. سپس، ته دیگ رستورانی را در ظرف مناسب بچینید و همراه با غذا در وعده نهار و یا شام در کنار خورشت‌ها و یا کباب و انواع دورچین سرو کنید.