۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت کلوچه گلاب به روش خانگی و با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت کلوچه گلاب به روش خانگی و با طعم بسیار عالی

کلوچه گلاب، یکی از انواع کلوچه های سنتی ایرانی است که به واسطه ترکیب منحصر به فرد مواد اولیه همچون هل و گلاب، طعم و عطر بی نظیری دارد. این میان وعده خوشمزه و مقوی، با روشی آسان و سریع قابل تهیه می باشد و می تواند به عنوان یک پذیرایی ساده و لذیذ مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه، با همراهی وبلاگ آموزشی مامان جون، مراحل کامل و گام به گام طرز تهیه کلوچه گلاب به طور مفصل ارائه خواهد شد تا خوانندگان با این نوع شیرینی سنتی ایرانی به صورت عمیق آشنا شوند.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
تخم مرغ۲ عدد
زرده تخم مرغ۱ عدد
آرد۳ تا ۴ لیوان
شکر۱۲ قاشق غذاخوری
وانیل۲/۱ قاشق چایخوری
روغن مایع۸ قاشق غذاخوری
ماست۵ قاشق غذاخوری
گلاب۲ قاشق غذاخوری
بکینگ پودر۲ قاشق غذاخوری

کلوچه گلاب به روش خانگی و با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه کلوچه گلاب به روش مجلسی، ابتدا تخم مرغ‌ها را که از قبل به دمای محیط رسانده‌اید در ظرفی ریخته و با همزن دستی یا همزن برقی بزنید تا از حالت لختگی خارج شود و حجم آن زیاد شود. سپس شکر را اضافه کنید و دوباره ۳ تا ۴ دقیقه با همزن برقی هم بزنید تا مخلوط کشدار و کرم رنگ شود. بعد وانیل را بریزید و هم بزنید تا عطر وانیل آزاد شود و کاملا در مخلوط حل شود.

مرحله 2

روغن مایع را اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با مواد ترکیب شود. سپس ماست را که از قبل به دمای محیط رسانده‌اید را روی مخلوط بریزید و هم بزنید تا بافت مواد یکدست شود. با توجه به سلیقه و دلخواه خودتان مقداری گلاب را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا عطر گلاب با همه مواد ترکیب شود و بافت مخلوط یکدست و لطیف شود.

مرحله 3

در یک ظرف آرد را الک کنید تا آرد سبک شود و بعد بکینگ پودر را به آرد اضافه کنید و با هم ترکیب کنید و دوباره الک کنید تا بافت آرد یکدست و صاف شود. آرد را کم‌کم و طی چند مرحله به مخلوط اضافه کنید و با لیسک و در یک جهت هم بزنید تا زمانی که خمیر تشکیل شده به دست نچسبد و بافت آن یکدست شود. در این مرحله خمیر را زیاد ورز ندهید، فقط به اندازه‌ای که مواد با هم مخلوط شوند.

مرحله 4

سینی فر یا قالب را با روغن مایع یا کره چرب کنید و بعد مقداری از خمیر را بردارید و با دست فرم دهید و پهن کنید و روی سطح آن با چنگال طرح بیاندازید و داخل سینی یا قالب بچینید. زرده تخم مرغ را با چنگال خوب بزنید تا از لختگی خارج شود و پودر قند را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند، سپس روی کلوچه‌ها رومال کنید.

مرحله 5

قالب را در فر که از ده دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید و درجه آن را روی ۱۷۵ تنظیم کنید و به مدت ۴۵ دقیقه اجازه دهید تا خوب بپزد و روی کیک طلایی شود. در ۲۰ تا ۳۰ دقیقه اول در فر را باز نکنید تا پف کلوچه‌ها از بین نرود. بعد با یک سیخ چوبی تست کنید و در کلوچه فرو کنید و دربیاورید اگر از مواد چیزی به آن نچسبید یعنی کلوچه‌ها آماده هستند ، سپس از فر در بیاورید و در دمای محیط بگذارید تا خنک شوند. در آخر تعدادی کلوچه گلاب را در ظرف مناسب بچینید و با عسل و شکلات صبحانه، پودر نارگیل و خرده های گردو تزئین کنید و همراه با چای سرو کنید.