۲ ماه پیش

نکات و دستور پخت گوش فیل به روش بازاری و با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت گوش فیل به روش بازاری و با طعم بسیار عالی

گوش فیل، یکی از انواع شیرینی های بسیار محبوب و سنتی در فرهنگ ایرانی است که به خصوص در ایام مبارک ماه مهمان ماه رمضان مورد توجه قرار می گیرد. این شیرینی خوشمزه و دلپذیر، با ترکیبی از مواد اولیه چون آرد، شکر، تخم مرغ و مغزهای مختلف تهیه می شود و طعم و عطر بی نظیری دارد. برای آشنایی با نحوه تهیه گام به گام و کامل گوش فیل، لطفا به وبلاگ آموزشی مامان جون مراجعه فرمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد۲ و نیم لیوان
شیر½ لیوان
شربت بار۲ قاشق غذاخوری
روغن مایع۲ قاشق غذاخوری
بکینگ پودر۱ قاشق غذاخوری
تخم مرغ۱ عدد
وانیل½ قاشق چایخوری
شکر۱ لیوان
آب¾ لیوان
جوهر لیمو یا آب لیمو ترش تازه½ قاشق چایخوری یا ۱ قاشق چایخوری
هل۳ دانه
زعفران دم کردهبه مقدار کافی

گوش فیل به روش بازاری و با طعم بسیار عالی

مرحله 1

برای تهیه گوش فیل خوشمزه، ابتدا شربت بار را آماده می کنیم. برای این منظور، شکر را با آب در یک قابلمه مناسب مخلوط می کنیم. سپس، جوهر لیمو یا آب لیمو ترش تازه را همراه با هل و زعفران دم کرده به شربت اضافه می کنیم.

مرحله 2

قابلمه را روی حرارت متوسط قرار داده و اجازه می دهیم تا ذرات شکر به طور کامل حل شوند. پس از آن، حرارت را کاهش داده و شربت را به مدت 5 دقیقه می جوشانیم.

مرحله 3

سپس، حرارت را خاموش کرده و اجازه می دهیم شربت بار کاملاً خنک شود. در این مرحله، تخم مرغ را در یک کاسه مناسب می ریزیم و با همزن دستی هم می زنیم.

مرحله 4

زمانی که تخم مرغ از لختگی خارج شد، وانیل، شربت بار، روغن مایع و شیر را به آن اضافه کرده و مجدداً هم می زنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. سپس، نصف آرد را همراه با بکینگ پودر درون الک ریخته و 3 بار الک می کنیم.

مرحله 5

این مخلوط آرد را به مخلوط تخم مرغ اضافه کرده و هم می زنیم. باقی مانده آرد را نیز درون الک ریخته و به تدریج به مواد اضافه کرده و ورز می دهیم.

مرحله 6

زمانی که خمیری نرم و لطیف حاصل شد، اضافه کردن آرد را متوقف می کنیم. سپس، خمیر را به مدت 10 تا 15 دقیقه ورز داده و به مدت 1 تا 2 ساعت در یخچال استراحت می دهیم.

مرحله 7

پس از این مدت، خمیر را از یخچال خارج کرده و روی سطح کار قرار می دهیم. با کمک وردنه، خمیر را به صورت نازک پهن کرده و به اندازه های مربعی یکسان برش می زنیم.

مرحله 8

سپس، در یک قابلمه مناسب به اندازه ای که گوش فیل ها درون آن شناور بمانند، روغن اضافه کرده و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا روغن به خوبی گرم شود. در ادامه، گوش فیل ها را درون روغن قرار می دهیم.

مرحله 9

در این مرحله، دو طرف گوش فیل ها را کاملاً سرخ می کنیم تا طلایی شوند. سپس، آن ها را از قابلمه خارج کرده و درون شربت بار سرد شده قرار می دهیم. اجازه می دهیم گوش فیل ها به مدت 3 تا 4 دقیقه درون شربت بمانند.

مرحله 10

در نهایت، گوش فیل ها را از شربت خارج کرده و درون ظرف مورد نظر قرار می دهیم. سپس، آن ها را همراه با چای سرو می کنیم. نوش جان!